Gå til innhold

Her inne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir det ofte sagt at 'fordi babyen ikke kan bestemme det selv' bla bla bla.

Jeg har tenkt litt på det der, og hva er det egentlig babyer kan bestemme selv?? Når de er sultne, når de er trøtte.... etterhvert også når de må tisse å bæsje.....

Jeg er enig i at foreldre ved mange avgjørelser burde tenke på om hva vil barnet, burde vi vente å la barnet selv bestemme det osv. Men så er det jo faktisk slik, at de fleste barn blir bestemt over av foreldrene sine hele tiden.

Hvorfor det egentlig?? Jo, det må jo være fordi det er til barnets beste??

Dåp, konfirmasjon, omskjæring, hull i ørene...spekteret er stort på temar hvor foreldre burde stille seg selv det spørsmålet. Kan dette vente? Burde ikke barnet få velge selv? Eller skal vi ta valget for h*n?

Jeg har tenkt litt på meg selv, og mitt liv. Jeg anser meg som en helt normal, vanlig borger, som har god utdannelse og en del arb. erfaring. Kommer fra en helt vanlig familie, hvor ingen har vært alkoholisert, misbrukt eller lignende. Men, mine foreldre har bestemt en god del over meg. Hvilke klær jeg måtte ha på, hva som var til middag, hvor ferien skulle være, at jeg skulle døpes og konfirmeres deretter. At jeg ikke fikk alt det alle andre fikk osv osv.

Utrolig nok har jeg kommet fra dette helskinnet!! Har i dag egen familie med egne barn, som jeg skal fordi det er min plikt!, ta avgjørelder for. Helst riktige hver gang!!!

Men så hender det at avgjørelsene enten blir delvis bra, noen ganger skulle man helst valgt noe annet, en annen løsning. Men angre kan jeg ikke. Jeg må bare håpe på at alt det jeg gir av meg selv, med alle mine feil og mangler, men mest med min kjærlighet, støtte og omsorg vil gjøre barnet istand til å vokse opp til å bli et selvstendig, normalt menneske. Gjerne smartere, penere, mer bereist, med best utdannelse og jobb enn andre ;-) Men med et hjerte og en bevissthet nok til å kunne videreføre det h*n synes var best fra ens oppvekst, til sine barn. Alltid med tanken det beste for barnet.

For er det ikke det de fleste foreldre vil da? Barnets beste?

Så selv om man velger å amme, eller gi mme, døpe eller ikke, ha brukt vogn eller den aller nyeste, hull i ørene, eller ikke, omskjæres (hos kyndige fagfolk på sykehus hvor det er lov og med medisiner som kan ta bort smerte !!) eller ikke omskjæres.......så skal man slippe å få høre eller bli omtalt i et forum (hvor de fleste er i samme båt med felles interesser og med samme hensikt, hente informasjon, utveksle meninger - ikke dømme andres! - tømme frustrasjon osv ) som at man ikke kan tenke selv osv 'bare' fordi man ikke velger som alle andre, eller mener det samme som alle andre.

Det synes nå jeg da..

Ha en strålende aften!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Good work, jeg signerer på denne jeg også ;)

Skrevet

Flott innlegg!!! Helt enig...

Skrevet

jupp!!!helt enig!!!

Skrevet

Tusen takk! Ett kjempe flott innlegg!!!

Skrevet

enig, men forumet er jo til for å diskutete. synspunkter må derfor være lov!

Skrevet

Synspunkter er ikke det samme som kritikk. Veldig mange som sier at andres valg er dårlige, ufornuftige osv. Etter min mening er det dette som ofte gjør diskusjonsforumene til plasser der folk biter etter hverandre og rett og slett krangler om hvem som har rett eller galt.

Skrevet

Helt enig med deg, synspunkter er ikke kritikk. Man skal alltid få lov til å velge selv hva man vil gjøre uten å få slengt "dritt" etter seg. Man må tåle motsvar når man spør, men kritikk når man lurer på ting eller forteller noe, det blir feil.

Derfor skriver jeg alltid "jeg personlig...." om jeg ikke er enig. For selv om jeg ikke er enig med noen i debatten, betyr ikke at jeg kan komme og belære... Jeg vet ikke bedre enn andre, jeg vet bare hva som passer meg og mine. Og kan bare komme med egne erfaringer.

Jeg personlig liker ikke hull i ørene på små barn pga komplikasjoner som kan oppstå (hull i ørene er ikke på lik linje med vaksine ;) ), så det skrev jeg i den debatten. Jeg personlig har ingen erfaring eller formening om omskjæring, så der skrev jeg ingenting.

Jeg kler frøkna i rosa, rødt og lilla fordi ellers vil hun se ut som en gutt... ;p Og vi har valgt hverken dåp eller navnefest, og å gi mme hele tiden og grøt fra 4 mnd... Fordi det passer oss - meg, mannen min og datteren vår. ;)

Skrevet

Jepp :) Det er jo foreldrene som bestemmer over sitt eget barn, det er vel alle klar over. Alle gjør også "sitt beste". Det er vel noe alle vet.

Men... Dette er et diskusjonsforum. Når du forteller at du har pierca ørene på babyen din, ja så kan det hende noen reagerer og kommer med sine meninger. Du MÅ ikke komme med en "forsvarstråd" etterpå. Det er ok at du pierca babyen din, men det er også ok at noen synes det er litt teit.

Skrevet

Jeg er veldig enig i det du skriver.

Men jeg setter god pris på en diskusjon, og innimellom er jo argumentene så festlige at jeg ler nesten så jeg tisser på meg..

Og siden vi er forskjellige oppstår det diskusjoner. Sånn er det og sånn vil det alltid være..

En ting jeg har tenkt på sånn i sammenheng med det du skriver;

Vet virkelig alltid folk best for sitt barn?

Jeg synes det er helt greit at folk gjør som de gjør, men vil de diskutere det så må de også regne med reaksjoner av alle slag.

Dette er et nettforum.. INTERNETT.. Trykk på knappen og steng ned om du ikke vil mer.. Ikke verre! :-)

Skrevet

Det finnes ikke så mange fasiter på hva som er det beste for barna, men jeg tror (og håper!) at de fleste gjør det de TROR er det beste for barna sine. Det ligger i naturen vår. Mange ganger er jeg uenig med andres vurdering av hva som er det beste, feks i dette temaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...