Gå til innhold

hvor mye inntekt må man ha for å få lån på 1,5??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har 16 500 (utbetalt hver mnd) jeg har 5 000 (student) + 6500 i stipend/lån.

vi har 28 000 i mnd... klarer vi det??

men spørsmålet er vel om vi får lån?? siden studielånet mitt ikke har noe å si...

Skrevet

regelen er slik at man kan få lån 3 ganger inntekten. dette er altså en regel, ikke en lov.

Er bare å snakke med en kundebehandler i banken. finne ut hva dere kan klare av utgifter i mnd osv...

Skrevet

vi eier en leilighet da.. som vi har pusset opp og håper vi kan tjene mellom 70 og 100.000 på... så hvis vi har det i startkapital.. hvordan er dette da?

hi

Skrevet

vi har 32000 inn og har lån på 1,5.

Tok opp i sommer og har fått høre at vi ikke ville fått det nå i høst. Tviler på du får lån når du er student

Skrevet

HVIS vi har 100-000 i startkap ,

så får vi nok ikke lån på mer enn 1,2 ser det ut som...

Endten må jeg si opp studielånet og jobbe enda mer, ellers må vi vente... kan vel bare tjene 120 000 i året for å få lån..

Skrevet

Skal visst ikke være lett. Men jeg er jo kjemepglad for at vi eier leilighet da.. men drømmen er jo så klart hus=) Og blir vi en til i hus er leiligheta for liten...(58 kvm)

Skrevet

Første året vil det gå helt fint med den størrelsen :-)

Når er du ferdig å studere?

Er bruttoinntekt som er mest interessant.. Med et lån på 1,5 på 30 år vil mnd skattefradrag utgjøre 2500 pr mnd. Vet jo ikke hva dere har i renter i dag..

Kan være vanskelig siden du er student. Kommer og an på hvor lett det er å selge leiligheten dere har. Vanskelig marked i dag.. Og det kommer an på forholdet til banken dere har lån i idag.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men det er ikke meningen at en student skal ta opp boliglån. Du får nok heller ikke boliglån. Mannen din tjener heller ikke mye. Jeg ville ventet med det hele. Dessuten er det få banker som er interessert i så mye som 30 års nedbetalingstid, som noen mener er mulig (blir desstuen et veldig dyrt lån totalt sett med så lang løpetid).

Spesielt i disse tider og nærmeste år framover er det viktig å handle med vettet i behold. I deres situasjon er det antageligvis mest lønnsomt å leie (sjekk f.eks dinepenger.no om det lønner seg å eie eller leie).

Skrevet

Skjønner selv at det kan være vanskelig, dessverre.

Er ferdig med studiene 1 , 5 år. Så inntil da får vi drømme og kose oss med at vi faktisk har ei leilighets som vi selv eier :-)

Skulle min drøm bli virkelighet og vi får barn neste år. Så er det overkommelig og bor her alle tre :-)

Skrevet

I dag er det faktisk helt vanlig med 30 år, bankene i dag gir max 40 år. Klart de er villig til det, jo flere år du bruker jo mer tjener de :-)

Jepp, har hatt lån til leilighet og hus, de bankene jeg har snakket med har tatt utgangspunkt i 30 år.. Leiligheten valgte jeg vel og merke færre år selv, men kunne få 30 år.

Men, dette varierer sikkert fra bank til bank. Enig i at det er vanskelig, men ikke umulig, kommer an på den totale økonomiske situasjonen og forholdet til banken.

Har selv lån mer enn anbefalt grense (når vi lånte). Men, ettersom jeg hadde godt forhold til banke og de kjente til vår totale økonomi var det ikke noe problem.

Her inne vil man bare få synsing ut fra egne erfaringer uansett. De eneste som kan gi riktig svar er banken. OG man må selv sette opp fullstendig budsjett for å se på egen økonomi. Når vi fikk låne over grensen hadde jeg på forhånd satt opp detaljert budsjett, og regnet med mye renteøkning.

Men, er jo litt andre tider akkurat nå..

Skrevet

Ja, jeg tror faktisk man blir lykkeligere av å være klok heller enn å oppfylle alle ønsker med en gang, sånn som markedet er nå og en god stund framover :)

Mye bedre å klare hverdagsutgiftene uten problemer enn å ha fin bolig og være konstant blakk og i tilllegg ha masse gjeld...

Skrevet

vi fikk lån på 1,5 med inntekt på tilsammen 500.000, å det er nå nettopp i disse boligkrise/renteøkningstider:) men banken regner ut om dere har råd til det eller ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...