Gå til innhold

Lurer på noe ang. Nav.....hjelp?

Anbefalte innlegg

Sitter her med papirene jeg skal levere inn ang. krav om foreldrepenger.

Så vet jeg ikke hva jeg skal skrive på bruttoinntekt......

Jeg har kun jobbet siden mars i år, var da ferdig med forrige permisjon, og har jobbet deltid + endel ekstra.

Dette medfører store svingninger i lønningene mine, og antall timer jeg jobber hver mnd.

Kan jeg bare regne ut et snitt av totalt netto utbetalt lønn tror dere?? Dele summen på 7 altså (mars-oktober, er nå sykemeldt)....?? Er så usikker...

Vil jo ikke tape noe heller liksom...vil jo ha utbetalt så mye som mulig!

De vil vel kontakte arb.giver for å få opplysninger fra han likevel, men noe må jeg jo føre opp....

Var på Nav å prøvde å snakke med dem, men han jeg prata med var ikke den skarpeste kniven i skuffen for å si det sånn...mer forvirra da jeg gikk derifra enn da jeg kom.

Noen som vet??:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139086023-lurer-p%C3%A5-noe-ang-navhjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du er forvirret! Jeg er ingen ekspert på dette....

Her står det noe om beregning av fødselspenger:

http://www.nav.no/805351686.cms

Hvis du har lønnsslippene fra de månedene du har jobbet, kan du vel sende inn de sammen med søknaden?

Hvis du ikke finner ut av dette på egenhånd, bør du be om å få snakke med en skarpere kniv på NAV - de finns vel bortgjemt på et kontor!

Lykke til ihvertfall!

Takk for svar:) Skal kikke innpå linken du sendte:=)

De andre gangene jeg har gått gravid har jeg jobbet 100% frem til jeg ble sykemeldt, så da har jeg hatt jevne lønninger, og da var det ikke noe problem. Nå er det så opp og ned i utbetalinger, og jeg vil jo ha ut mest mulig penger mens jeg går hjemme, ikke sant?:=) Hehe!

Jeg hadde det som deg ved forrige fødsel. Da tok jeg med meg alle lønnslippene for perioden og de regnet ut et gjennomsnitt. Dermed fikk jeg mer enn den 50% jeg var ansatt i, siden jeg hadde jobbet en del ekstra i tillegg. Dette gjelder også i perioden en evt er sykemeldt.

Lykke til!

jeg sliter også med dette greine her.men her er det litt annerledes,jeg har aldri vært i jobb når jeg har gått gravid med de tre andre,nå har jeg jobbet i 11mnd...bare noen vakter i mnd,men har blitt masse ekstra noen uker.... skal jeg bare gi de lønnsslippene så ordner de det selv? hm...jeg har estilt møte på nav,og de skulle ringe meg for time...særlig om det skjr..hehe så jeg skal ned dit en dag å kreve å prate med en å hjelp til å fylle ut de papirene.....

Heihei! Vi har samme greia. Vi var på Nav, og de gjorde oss ikke veldig mye klokere. Når man ikke har jobbet fast stilling, og dermed svingning i lønningene, vil de regne et slags gjennomsnitt. Dette regnes ut fra de 10 siste månedene (man må ha jobbet 6 av de 10 siste for å ha rett på foreldrepenger). Damen på Nav sa at de regner enten de 3 siste, de 6 siste eller de 10 siste, ut fra hva som gir mest utbetalt. Hun sa at jeg måtte levere lønnslippene fra arbeidsplassene, sammen med en kommentar i skjemaet om at jeg hadde jobbet ujevnt, og hvilke arbeidsgivere jeg har hatt. Dersom du ikke har noen spesiell stillingsprosent, skriver du ikke noe der, men bare at denne varierer. Nav vil deretter vurdere hvor mange prosent de mener du har jobbet. Synes mye er kronglete og vanskelig å finne info om dersom man ikke er "standard". Vi får se hva som skjer, men blir jo å få sen utbetaling siden det er lang behandlingstid på Nav. På den andre siden må jeg jo jobbe de siste månedene også for å få mest mulig.

Noen som kan svare meg på hva jeg skal gjøre med følgende situasjon: Jobber som vikar i kommunen. Her regnes periodene fra 15. i en måned til 15. i den neste. Det vil si at jeg for min del vil ha siste jobbperiode fra 15. november til 15. desember. Denne lønna blir imidlertid ikke utbetalt før 12. januar (kommunen lønner den 12.). Tror dere det er mulig å få ut en lønnslipp før den tid, slik at jeg kan få levert inn papirene til Nav så fort som mulig?

Oj, dette ble langt ... håper noe var til hjelp!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...