LilleMy08 Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Tenkte å prøve med litt velling til en baby på 5 mnd (fullammer i dag) og lurer på følgende: Hvordan blande? (bruker mm eller mme) hva skal først opp i flasken, pulver eller melk? og blander man pulver og melk først og så varmer opp eller motsatt? Bruker MAM smukker til flaskene, str 3 vanlig. kan jeg bruke denne eller må jeg kjøpe en velling-smukk? Og har evt MAM disse? Ellers annet å tenke på når jeg skal forsøke med velling?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Hei, jeg har halvt svenske barn og der brukes jo velling i mye større grad enn her. Med jentene mine begynte jeg med velling rundt ved 6mnd alder, brukte også mam flaske, str 3 har gått fint. Kjøpte velling smukker i sverige og så brukte begge deler. Har ikke funnet det i Norge da men, så de selges kanskje bare i sverige? Vet ikke hvilken velling du bruker, jeg bruker bare semper og den blandes med vann. Kokte det den første tiden, men etterhvert som de ble større varmet jeg bare vannet i microen. Når jeg blander det tar jeg det oppvarmede vannet først og så pulver, så snurrer jeg det litt sammen først og rister flaska til det ikke er klumper. Får nå en teknikk på det. Svigermor må alltid bruke gaffel å røre med;) Begge mine har elsket velling og liker det ennå. Minstejenta får ei flaske på kvelden ennå, selv om hun er 2år, mest for kosens skyld. Er supert når de blir større og er syke og ikke vil spise, velling har de alltid villet ha. Men anbefaler deg og kikke etter det om du er i sverige, myye større utvalg der.
lillespire08+10 Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 et lite teit spørsmål... hva er forskjellen på grøt og velling...?
LilleMy08 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2008 Takk for svar NuttaMi*med 3 små Da skal jeg prøve med MAM str 3 smokkene mine. Og altså blade pulveret ut i varm melk. Men hvor mye pulver bruker man?
LilleMy08 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2008 Velling er bare tynnere blandet enn grøt. Jeg tenkte ihvertfall bare å bruke vanlig grøtpulver og blande til en slags suppelignende grøt.
Nattinatta Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 jeg kjøpte vellingsmokker på bebybutikk i går... men det var avent da.... tenkte jeg også skulle begynne med velling snart. begynner man med litt grøtpulver og øker etterhvert? Eller lager en velling med endel grøt i slik at det blir denne suppeliknende blandingen med en gang? Hvor mye grøt bruker dere?
Jentene R&Z Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Jenta mi er 6 mnd hun får ca 4 skjeer (nan skjeer) med grøtpuler i en flaske med 200 ml melk.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 om dere bruker grøtpulver og tynner ut så bruk mm eller mme, ellers blir det veldig næringsfattig. Ellers har nestle velling i noen butikker, men ellers må man nesten til sverige for å få ekte vare.
lille sprelle Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 har brukt vanlige smukker. har en gramvekt som vi setter flasken på og deretter måler opp. Heller så vann (før var det kokende, men nå etter 6 mnd, bare kaldt vann som vi varmer i mikro). setter på korken og rister godt. Bytter deretter til smokk.
lille sprelle Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 har kjøpt vellingpulver i sverige, men ser at de har det på enkelte obs-butikker. bruker 15 gram og fyller i til 100 ml i flaska.
Nattinatta Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Det ble litt surr det.. hehe... Er slik vellingblandig fra Nestle? Mer rødlig pakke? Få det på Rama i stad, men det var fra 6 mnd da....
Nordhagenjentene :) Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Jeg har kjøpt velling fra Hipp i dag. Sendte mail til Hipp da frøkna ikke er 6 mnd ennå, som det står på pakkene, og lurte på om jeg kunne blande grøtpulver i mme selv om grøten deres blandes ut med vann. Her er svaret jeg fikk: "HiPP Majsvälling har en åldersrekommendation från 6 månader. Åldersrekommendationen är en anpassning till vår gemensamma nordiska marknad (Sverige, Norge, Danmark och Finland). Det är också en rekommendation som stämmer överens med WHO:s rekommendation om att alla barn bör ammas upp till minst 6 månader. HiPP Majsvälling är dock mycket skonsamt mot magen och kan börja introduceras innan barnet har blivit 6 månader gammalt. Med vänliga hälsningar Minna / HiPP Konsumentkontakt" Så i kveld har vi forsøkt den...
LilleMy08 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2008 Kjekt! Hvor har du kjøp den hen da? Og du blandet ut med mme? Hvilket blandingsforhold brukte du?
Nordhagenjentene :) Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Her i byen hadde de den på Coop Mega, vet ikke om de har den flere steder, bare vet de har godt utvalg så sjekket der først. Denne blandes ut med vann, 190 ml vann og 7 skjeer vellingpulver, prøvde vi oss på... Og så godt som alt gikk ned... Hun våknet for mat 2 ganger i natt, mot 1 i går, men det varierer fra natt til natt uansett, så det må ikke ha noe med det nye å gjøre. Det positive var at det funker fint med 3-er smokker, når jeg brukte grøtpulver kunne det klumpe seg litt og sette seg fast i hullet - ramaskrik! ;P Nå bare rant det som mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå