Gå til innhold

Hvor mange ammemåltider 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er blitt 6 mnd og har begynt med fast føde. Det går som en drøm, han er nå oppe i full porsjon grøt morgen og kveld, samt middag og kanskje et fruktmosmåltid i løpet av dagen.

Etter introduksjon av fast føde har han vært lite interessert i puppen. Dette stresset meg litt til å begynne med, men jeg slo meg til ro siden han hele tiden puppet godt om natta.

De siste nettene har han imidlertid sovet svært godt, ser ut som om han holder på å nattavvenne seg selv. Og det er jo flott og deilig, men da blir det jo mindre pupp i løpet av døgnet da...

Han tar ikke flaske heller, så jeg er litt bekymret for om han skal få i seg nok væske... Har vurdert å gi mindre mat på dagtid for å få han til å ta pupp på natta, men det er jo helt tullete, motsatt av hva som er det endelige målet :)

Så dere som har babyer på 6 mnd, hvor mange ganger ammer dere i løpet av et døgn i tillegg til fast føde?

Og er det noen som vet hvor mye væske de trenger i løpet av et døgn? Han er 6 mnd og ca 7,6 kg.

Skrevet

Hei!

Godt å se det er flere som er kommet "langt". SNuppa er 6,5 mnd og samme vekt som din, og spiser grøt til frokost og kvelds, og middag, samt nestle sin yogurt eller fruktmos. Ganske likt din med andre ord. Når det gjelder ammin er hun mindre og mindre interessert, og det varierer fra dag til dag.

Ammer morgen sånn i 6tida eller så.

Grøt 9, ammer 10 slik at hun sovner

Har et ammemåltid i 12-13 tida, men i går ville hun nesten ikke ha, hoppa delvis over..

Middag 16, kanskje pupp i 17tida om hun er trøtt og sur

Grøt 19, og pupp 20.

Så ammer 7, 12 og 20, og innimellom om hun sutrer eller "ber"(hun har faktisk et skikkeli tiggende blikk) om det.

Vet ikke hvor mye de trenger, mener å ha lest 5-6dl en plass. Har du sjekka den spebarnsboka vi fikk på sykehuset?

Skrevet

Jeg gir grønnsaker eller frukt på formddagen og grøt om kvelden. Sikkert mange veier til mål, men min hs sa det holder for å opprettholde ammingen. Ammer vel 4-5 ganger i løpet av dagen, pluss pumper en flaske han får om kvelden og evnt når han våkner om natten.

Synes det høres veldig deilig ut med nattavvenning og vurderer å gi mer mat selv om jeg hadde tenkt til å vente.

Skrevet

Takk for svar. Dytter i håp om at flere vil fortelle :)

Skrevet

ÅH takk og pris for at det er flere her inne som har de samme bekymringene som meg.... :-)

Her går dagen som følger:

07-08 tiden - pupp

09-10 tiden - en full porsjon grøt

12-13 tiden - pupp

16-17 tiden - en full posjon grøt

19 tiden - pupp før hun sovner

Og ikke noe mat på natten......

Er det forresten noen som vet hvor lenge det er "vanlig" å amme?

Skrevet

Her får lillemann pupp når vi våkner, grøt til frokost, kanskje litt pupp før han sovner, pupp når han våkner, grøt og yougert til lunsj, pupp etter 2. duppen, middag og kanskje pupp før han får en flaske velling på kvelden. Ammer en gang i løpet av natten også så blir 5-6 ganger i døgnet. Han hadde en periode for 2-3 uker siden som han nesten ikke ville ha pupp men det vil han nå igjen;)

Det jeg kan anbefale for dere er å pumpe dere innimellom når de ikke er så intr. for det kan komme tilbake.. Jeg tenkte ikke på å gjøre det og den dagen han plutselig fant ut at pupp var greit alikevel tok det jo en evighet før det kom noe og da ble han jo sååå lei seg! Endte med at jeg begynte på nesespray for å få litt fortgang på det igjen og det virket heldigvis;)

Skrevet

Hei.

Mini her nærmer seg 7 mnd. Spiser 4 faste måltider og pupp ca 3-4 x om dagen. Prøver å tilby etter han har sovi på dagen og litt før måltidene.

Han drikker vann til maten.

Jobber med nattavenning nå. Er ikke sikker på hvor mye væske/melk, men har også hørt ca 6 dl mm/mme i døgnet. Men vannet til grøten teller ihvertfall som mme.

Skrevet

Er nesespray bra hvis man ønsker å øke mengde mm??? Føler at jeg trenger å gjøre noen tiltak for å øke mengden litt....

Andre tips?

Skrevet

Det er så deilig å høre at andre er i samme båt :) Da betyr det vel at dette er en vanlig problemstilling, og derfor ikke noe å stresse mye over. Gutten er jo stort sett blid og fornøyd... :)

Jeg pumper meg innimellom, og gir han faktisk av og til utpumpet mm med skje. Dette syns han er kjempestas, gaper og ler. Tror sikkert det er mat han får :)

Men jeg merker jo godt at det tar lengre tid før utdrivingen starter, og det er så fortvilende hvis han for en gang skyld vil suge. Da blir han utålmodig, og lei og vil ikke mer. Og gjerne så kjenner jeg melka komme akkurat i det han blir sintest, og dermed var det forsøket over... Har tenkt på å pumpe meg eller stimulere på annet vis slik at utdrivingen starter før jeg legger han til, men det er jo umulig å vite når han vil ha... Og det er jo så ubehagelig å sitte der med melka på vei med en sint unge som i alle fall ikke skal ha pupp :)

Nei, det skal ikke være enkelt gitt :)

Men veldig godt å få råd og tips fra dere der ute! Hva skulle en gjort uten dib, hehe...

Jeg tilbyr alltid pupp med en gang han har våknet etter en lur, og før alle måltider. Skal det være noen sjanse for å få i han noe, så er det kun da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...