~Endorfina~ Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Noen som er ekspert på dette og kan gi meg en liten innføring? Regnes man som sykmeldt helt til man får babyen med hjem? Får far kun de to ukene rett etter fødsel, selv om babyen gjerne ligger på sykehus i mange flere uker? Får man noe ekstra stønad som feks transportkostnader? (mens jeg er innlagt og venter i flere uker på denne fødselen også?)
Gjest Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Hei! Er ingen ekspert, men kan fortelle litt om hvordan det var til oss. Jeg var innlagt i en uke før vår lille tulle kom til verden 10 uker før termin. Da fikk jeg sykemelding. Etter barnet er født får man noe som kalles pleiepenger. Det fungerer likedan som sykemelding, men da fordi man har sykt barn. Far får også pleiepenger. I vårt tilfelle fikk han det den første uken, da det kalles for en "avklaringsperiode". Etter den uken er det avhengig av hvordan barnets tilstand er. Vår frøken var frisk, men bare veldig liten, så far fikk ikke pleiepenger utover den første uken. Men han var til sin fastlege å fikk sykemelding, slik at han kunne være sammen med oss de to første ukene. Jeg vet at hvis barnet trenger pustehjelp eller får intravenøs behandling har begge foreldre rett på pleiepenger. Vi var på sykehus i 9 uker, og permisjonen startet ikke før den dagen vi fikk reise hjem. Men du mister 3 uker av permisjonen, de 3 ukene som er før fødsel. Når det gjelder transport fikk vi igjen penger for en tur hjem i uka, bor tre timer unna sykehuset så det ble jo litt kjøring. Håper dette gir deg noen svar
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 signerer kariannas innlegg :-) Fødte også 10uker før termin, og vi hadde akkurat samme ordning som karianna. Ammetåka tok over en stund etter fødsel, så husker ikke hvordan det gikk med kjørepenger, men tror ikke vi fikk noe igjen etter de første to ukene siden barnet var friskt og jeg bodde på sykehuset, men det kan nav svare dere på, varierer sikkert litt i forhold til hvordan barnet er og avstander osv.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Hei Vi fikk begge pleiepenger en god stund, siden vår datter hadde respirator og CPAP behandling lenge. Men straks hun ikke trengte dette lenger, måtte pappa ut i jobb. Vi var på Ullevål og fikk bo på sykehushotellet der, og da dekkes kun oppholdet til de som har pleiepenger, vi hadde jo begge to det, så vi fikk bo der sammen. Men dersom pappa hadde gått ut i sykemld ville ikke hans opphold bli dekket...synd... Vi fikk i tillegg dekket 1 tur hjem i uken, og parkeringen der var gratis. Vi fikk også dekket utgifter til parkering og kjøring til og fra når vi kom til vårt lokale sykehus. tok vare på alle lapper og skrev kjøregodt gjørelse. Lykke til!
lille sprelle Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Så vidt jeg har skjønt så får vi fra en uke etter at vi dro hjem fra sh, men det skyldes at jeg ble sykmeldt til da (vi var lengre på sh pga at jeg var så dårlig. Babyen ble friskmeldt en uke før jeg ble sendt hjem) Det blir jo en litt annen vinkling.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå