Gå til innhold

dere som har/hatt babyer som er avhengig av bevegelse for å sovne dag, kveld og natt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som MÅ ha bevegelse for å sovne. Jo mer jo bedre....

Tror dette kom etter at han slet i to mnd med kolikk, og han ble bært mye av tiden.

Nå er han 3,5 mnd og roer seg ikke uten bevegelse. Kvelden begynner å bli grei. Vi har (selvfølgelig) slike knotter under sengen, slik at den kan vugges litt. Han trenger da noen dytt på den, eller så er det hylskriking. Men kvelden begynner å bli bedre.

Nå er problemet størst på dagtid. Når han skal sovne inn klarer han ikke roe seg uten. Enten triller vi, vugger vuggen (men han begynner å vokse ut av den...) eller han vil sovne i vippestolen. Ingen av disse er gode metoder, og VELDIG slitsomt når en borte hos folk og det blir det sirkuset for å få lillegutt til å sovne... hjelpes.'

Noen som har eller har hatt slike barn?

Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trolig vært heldig, men her gikk det bare over av seg selv....

Hun er nå 4,5 mnd og sovner som regel uten slikt. Men noen dager finner hun ikke roen, og da må jeg hjelpe til...

Så mitt eneste råd...Tålmodighet...?

Skrevet

Heheh.. jo da, vi har så absolutt vært der. Vi vugget og bar, nynnet og trillet. Slik holdt vi på til hun var nærmere 7 måneder.

På kvelden ble hun stort sett puppet i søvn, og på dagtid trillet vi vogna til hun sovnet. Jeg så ingen lys i enden av tunnelen i det hele tatt. Det var HÅPLØST å la vær - da skrek hun noe fryktelig lenge.

Det har heldigvis løst seg nå, men det har kommet helt av seg selv. Hun er 9 mnd. Hun har tydeligvis forstått hvordan man skal sovne, og er kjempe flink på dagtid. På kveldstid er det litt vanskeligere, da bruker hun gjerne 15 minutter fra vi har lagt henne til hun sovner. Hun skriker aldri, men sutrer og setter seg opp i senga osv.

Det er først nå vi har sovet borte og hun har sovet hos bestemor for første gang. Det gikk supert :)

Når vi var på besøk hos andre tidligere, pleide vi å time det slik at det passet med søvnmønsteret hennes. I tillegg passet vi på å legge henne i vogna når hun viste tydelige tegn på at hun var trøtt. Og det er ingen skam å fortelle de dere er på besøk hos at dere har et lite problem med sovingen. Alle jeg har møtt har vært forståelsesfulle i forhold til dette, og maaange sa de hadde vært gjennom det samme. Dette er jo ikke akkurat et sjeldent problem ;)

Mitt råd er å ikke stress med å få inn rutiner og orden. Han er liten enda, og trenger tryggheten dere gir han ved å trille han i søvn. Mange mener at det er på tide at de sovner av seg selv når de er 3 mnd., men for oss var det ikke verdt skrik og leven hver eneste kveld. Det er leit om hver dag skal ende slik. Det er slitsomt når det står på, men i dag har vi ei trygg og blid frøken som vet at vi alltid er i nærheten :)

Skrevet

hei.

vi hadde det helt likt til for en uke siden. jenta mi hadde også kolikk. Bestemte oss bare for at dette ikke gikk lenger, vi var helt utslitt.

Så vi bare prøvde å legge hun rett ned etter mat og kveldsstell, og generelt når hun skulle sove. Vi lot henne ikke ligge å skrike seg i søvn alene, men istede for å bære og vugge på hun når hun skrek satt vi sidenav senga og nynnet og strøyk på henne, trøstet hun i senga. Når hun roet seg og ikke gråt mer gikk vi ut av rommet!

Det har funket siden første forsøk og nettene våre er noe helt annet enn før, hun sovner mye lettere nå. trenger bare en liten sutteklut, og litt kos først :)

Lykke til

Skrevet

Hadde samme problem, men da han vokste ut av vognbag og vugge måte vi tilslutt legge ham i seng da han var ca 4 måneder. Det merkelige var at han sovnet (med melkeflaske og koseklut) av seg selv fra første kveld.

De kveldene han gråter går jeg ut og inn, eller sitter hos ham til han sovner. Hjalp faktisk også med spilledåse.

Husk at selv om alt virker håpløst, forandrer babyer seg hele tiden.

Skrevet

ja det er jo en trøst det!! hehe...

vi har også gjort som julibaby over her... sittet ved siden av han og sunget ol når han har blitt lagt i sengen for å sovne til kvelden. gikk et par netter, så gikk det mye bedre! så må nok kanskje bruke den metoden på dagtid også. er bare så slitsomt når det står på, men blir jo raskt bedre! tror jeg bare må ta den nå, orker ikke å vente på at det snur seg selv.... han begynner jo å bli veldig tung, og begynner å kreve mer og større bevegelser.. hehe...

takk for svar alle sammen!

flere?

Skrevet

Jeg fikk tips til en leggemetode inne på skravle-les den:-)) Vi har samme probl som dere...stress!!

Skrevet

har du link?

det er supervanskelig å finne noe på den siden... *smiske*

Skrevet

www.sovecoach.dk

Virker superbra etter første prøvedag:-))

Skrevet

flott! takk skal du ha!

Skal lese gjennom det i morgen, nå er det natta for min del! tidlig på'n igjen i morgen tenker jeg.... :P

men denne er altså gjennomførbar?

kjenner jeg nesten gleder meg litt.. haha...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...