bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 er jo vanskelig når dere ikke har sett kjøkkenet... men om dere generelt kan si hvor mange lyspunkt dere ville hatt? På den ene langsiden i kjøkkenet skal vi ha 2 vitrineoverskap, her skal vi ha spoter inni og under skapene ned mot benken.... disse skapene er i hvert hjørne av langsiden på kjøkkenet... mellom disse kommer det to vinduer og ei grue. I grua vil det være vifte med lys i... På kortsiden i kjøkkenet skal vi ha 2 vinduer hvor vasken er under det ene... hva gjør vi med arbeidslys her? (har ikke mulighet til spotter i taket) Jeg har tenkt at 1: vi kan ha lamper i vinduene her, da vil den ene bli over vasken... 2: vi kan ha en skinn med spotter i taket og da ha en spot mot vasken... Vi skal ha ei slik gammeldags dobbel lampe over spisebordet et par meter bak vasken... trenger vi mer lys? Hvor mange stikkkontakter ville dere valgt? Hvor bær vi ha en del av disse? Jeg har tenkt ut plass til kaffetrakter, mikro o.l. der må vi ha noen... og i et annet hjørne skal vi ha strykebrett så der må det jo være kontakt... og så tenkte jeg inni et skap hvor vi vil ha en sånn liten støvsuger hengende... Kjøleskap,stekeovn og oppvaskmaskin skal selvsagt få... I tillegg lurte jeg på under overskapene (er vel bedre å sette opp for mange stikk når vi først er i gang?)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Jeg syns det høres ut som dere har nok lys - og på kortsiden tror jeg jeg ville valgt lys i vinduene (jeg er ikke noe fan av skinnespotter, syns det er så skarpt lys, spes om man får det "i fleisen" - men det er jo bare en smakssak). Stikk - hvor pleier du å stå når du arbeider, feks med stavmikser, vaffeljern og så videre? Så glup var ikke jeg da vi satte opp så jeg har lysrør med stikk i nærheten av vasken, men stikket er på feil side av vasken om du skjønner. Blir da stående og mikse et annet sted enn der det er naturlig å stå når man lager mat generelt. Og det er lurt å ha feks vaffeljern i nærheten av komfyren sånn at du kan bruke avtrekksviften mens du holder på (passer jo da heller ikke hos meg, hehe).
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2008 det er sånt jeg prøver å tenke gjennom men som ikke er så lett å se for seg iom at dette blir et helt nytt kjøkken i et nytt hus... Men vil jo tro at jeg vil ha stikk i grua over ovnen (om det mulig mtp damp o.l.) så vi kan stå inni der med vaffeljern o.l... Jeg tenker også at det er finest med små lamper i vinduene da stilen vår absolutt ikke er "moderne" nok til spotter...hehe Bør vi da ha det i alle vinduene over benken for å få en symentri? vi har 4 vinduer på disse to veggene som alle er like... Har i alle fall funnet ut at alle lamper o.l. skal monteres på et bryterpanel med dimmere slik at vi f.eks. bare kan ha dempet i lampene samt skapene osv om kvelden...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Ah, nytt og uprøvd ) Jeg har vasken midt på kortveggen, komfyren inn mot hjørnet på langvegen og kjøleskapet på enden av langveggen, og da ender jeg som regel opp med å stå å jobbe mellom komfyren og vasken - da har jeg liksom alt innen rekkevidde. Eller - om vi jobber begge to samtidig blir en av oss stående mellom komfyren og kjøleskapet. Har stikk i nærheten av kjøleskapet så det går jo egentlig fint (bortsett fra at ledningen ikke er lang nok til å la oss stå under vifta når vi bruker vaffel-/toastjern osv). Ville hatt i alle vinduene tror jeg, for å skape symmetri som du sier.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Jeg vet ikke så mye om dette, men det høres ut som om dere får nok lys. Vi har plassert stikkontaktene under overskapene, ikke på veggen, men i bunnen av skapet på undersiden. Da synes de ikke. Og det er lurt å ha noen "ledige" stikkontakter. Sånn at du slipper å ta ut kaffetrakteren for å sette på kjøkkenmaskinen ol.l Vi har 2 doble som er "ledige". Ellers er det greit å ha en nede ved gulvet....
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2008 tror nok jeg blir å lete etter 4 fine lamper til vinduene... er jo forsåvidt bare å dimme de ned om det blir voldsomt med 4 lamper samt skaper og ovn med lys liksom... men de som har masse spotter i taket har jo mye lys de også syns jeg Får satse på at det blir fint
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2008 kommer til å plassere stikk un der skapene ja litt penere at de er skjult under lyslist... Vi har jo over 6 m benk på langsiden samt nesten 4 på kortsiden så blir jo automatisk steder vi ikke kommer til å ha som arbeidsområde sånn sett... det blir jo i en trekant mellom vask, kjøl og komfyr... Men som sagt er det greit med stikk til strykejern, mobillader osv... også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå