Gå til innhold

til dere som slår/knipser barna !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes det er helt ufattelig at noen gjør det.

det mangler noe i måten de opptrer forran barnet hvis dette er nødvendig.

de må lære seg å bruke kroppspråket og få bedre kontakt med barnet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virkelig er såååå sjelden, hva er da poenget? Da kunne dere vel like gjerne gjort noe annet?

Svar meg på dette: Er det greit av din mann "knipser" deg? Er det greit at din ellevåring knipser eller utøver moderat fysisk vold mot et annet barn?

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor er alle anonyme når noe så viktig diskuteres? Nå må dere tørre å stå for det dere mener.

Det er trist at dere kommer så til kort overnfor barna deres at dere må ty til "knipsing". Helsestasjon/familiekontorer kan gi veiledning og råd slik at dere finner nye former for grensesetting. Ikke nøl med å be om hjelp!!!

Å slå barn er ikke lov og det ER skadelig for barnet. Vet noen om at et barn utsettes for dette har dere plikt til å melde barnevernet.

Skrevet

Står for det jeg gjør blant mine venner og legger ikke skul på at barna har fått et knips eller to på lanken. Er faktisk ganske vanlig i vår omgangskrets og de som ikke selv gjør det reagerer ikke på oss som gjør det.

Her inne derimot er det en helt annen type mødre. Ikke mange jeg ville blitt gode venner med tror jeg,.. Ser at det er noen som er enige i mine synspunkter, men det store flertallet virker å være i mot. Ved å signere med nick vil alle dere "perfekte" mødre dømme oss andre, og det vil nok følge oss i alle debatter her inne. Ganske krase tilbakemeldinger som kommer fra enkelte. Vet at ingen av mine venner er her inne og tror ikke det er noen her som vet hvem jeg er, men likevel.

Jeg trenger ikke be om hjelp til barneoppdragelsen. Synes vi klarer oss veldig bra jeg, har høflige og veloppdragne barn som ikke har tatt skade av å bli knipset forsiktig på hånden.

Slå barn er ikke lov, og det er skadelig for barnet, Men knipsing er noe helt annet. Skulle gjerne demonstrert på deg, hvis du ikke vet forskjellen. Et knips eller tre er ikke skadelig!

Og ikke tru med å melde til barnevernet. Ikke vær så skinnhellig! Forsiktig knipsing på hånda er ikke omsorgsvikt og vil ikke bli gjort noe med fra barnevernet. Jeg vet det og det burde enhver oppegående også skjønne..

Skrevet

Så bra du har det bra da og at du tør å stå for meningene blandt dine venner! Men hvis det du gjør er riktig så trenger du jo ikke være redd for å bli dømt - da kan du jo bare se på det som opplysning til oss andre uvitende!!!

Er veldig uenig med deg og mener fremdeles du kunne ha godt av kontakt med noen andre enn omgangskretsen din for å drøfte oppdragelse.

Så rart at du tok det med slag og barnevern som en trussel - det var ment generellt og ikke til deg siden du "bare knipser".

Skrevet

Hæææh???

Er det noen som knipser barna sine, i Norge i 2009?!

Det er trist og rart.

Skrevet

suzi27: Enig i at man må tørre å være en tydelig og somme tider streng forelder, men tror dette kan løses uten "knipsing" e.l..

Tror ikke akkurat at vår tids psykiske helse har med mangel på knipsing å gjøre, kanskje snarere fraverende eller utydelige foreldre!

Skrevet

Jeg er en ung førstegangsmamma som elsker veslejenta mi (2mnd) og kunne aldri tenke på å knipse henne...!! (selv om det hadde vært "forsiktig" på hånden), men har et vennepar som knipser sønnen sin. (9mnd). Jeg liker det absolutt ikke, men prøvde å si noe sist å da fikk jeg slengt i trynet at "bare vent til datteren din blir gammel nok til å ta og fikle på alt som ikke er lov og nekter å høre på deg". Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller hva jeg skal si, for det er jo ikke egentlig min sak. Men synes det er veldig trist...:( stakkar gutten får jo tårer i øyene sine å griner ordentlige tårer...:(

Skrevet

Huff jeg syns ikke noe om knipsing av barn :(

Man kan heller lære dem ordet nei også ta dem vekk fra situasjonen om de gjør noe galt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Unnskyld meg men det har var en helt absurd sammenligning! Om du kjører for fort kan det ramme mange andre enn bare deg! Så NEI jeg ville ikke bare latt deg kjøre for fort fordi det er liksom bare er ditt problem!

Knipsing er nedvergende og barnet lærer at det er lov å skade andre, og vil kansje knipse, knipe, slå andre barn og voksne for mamma gjør jo det så da er det jo lov!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er veldig enig i det du sier her. Jeg ble selv riset på rumpa da jeg var liten. Det var vanlig straffemetode da jeg var barn. Dette førte til at jeg alltid var redd for om moren min var sint eller ikke. Redd for å få ris. Nå i voksen alder er jeg i underbevisstheten redd for å få "kjeft" og "kritikk". Har gått en del runder med terapeut, så jeg er kjent med hva det har gjort med meg. Det er vanskelig å få bukt med.

Ikke bruk fysisk straff av barna deres uansett om det er "bare ett lite knips". Husk det er ydmykelsen som er vond. Ydmykelsen fra en som er hele fundamentet i livet ditt. Tenk på det.

Ta heller barnet vekk fra stiuasjonen uansett om du må gjøre det 1000 ganger. Vær så snill!

Skrevet

Ikke sikkert derfor du er så usikker nå som voksen vel? Jeg fikk ris på rompa da jeg var liten. Når jeg hadde gjort noe veldig galt. Jeg var aldri redd min far, eller redd for å få ris. De gangene jeg fikk ris fortjente jeg det nok og jeg gjorde ikke den samme ugangen en gang til. Husker jeg ble fortalt gjentatte ganger at jeg ikke skulle gjøre en bestemt ting, men lysten var litt for stor. Jeg gjorde og fikk ris etterpå. Selv om det var gøy å gjøre det jeg gjorde, så gjorde jeg det ikke en gang til.

Jeg har ikke tatt skade av ris. Tror det er som med hunder, noen har et gemytt som tåler juling det og andre ikke. Men når et barn er 1-1,5 år så husker de ikke et knips eller fem. Ikke kom å si noe annet!!! For oss som bare har tolmodighet til å fjerne barnet 10 ganger fra situasjon og ikke 100 ganger, så er det mer effektivt med en forsiktig knips på hånden.

• 2 uker senere...
Skrevet

mener du virkelig at å knipse fingrene til et barn er "det ytterste lavmål?"

beklager, men da kan du virkelig ikke ha forstått at det finnes barn her i verden som virkelig har det vanskelig.

er ingen tilhenger av å knipse/klapse hånden-metoden,men den er ikke spesielt traumatiserende..

Skrevet

DET ER IKKE BARNEMISHANDLING OG KNIPSE ET BARN PÅ HÅNDEN!!!!

Skrevet

Så trist lesing:(

Han er jo bare en baby. Forstår ikke at folk kan tro at fysik avstraffelse hjelper. De burde ta seg et kuts eller ti :(

Hadde nok fortsatt å kommentere det til de sluttet med det!!

Skrevet

Så trist lesing:(

Han er jo bare en baby. Forstår ikke at folk kan tro at fysisk avstraffelse hjelper. De burde ta seg et kurs eller ti :(

Hadde nok fortsatt å kommentere det til de sluttet med det!!

Skrevet

I barnehagen til lillemor er det en 3 år gammel gutt som har blitt knipset siden han var liten baby. Han er en sint, voldsom og til tider slem gutt som slår de mindre barna om de ikke hører på ham. Han kan også kaste ting på andre. Jeg har selv sett ham opptre slik og jeg har også sett han bli knipset av foreldrene sine.

Om han er blitt slik pga "oppdragelse" eller om han bare er slem fra innsiden og ut kan jeg ikke svare på, men jeg velger da iallefall å TRO at den "oppdragelsen" ikke gjør det noe bedre.

Skrevet

En anonym lenger opp skriver: "jeg har knipset min sønn på handen! og jeg er ikke redd for å si det". Så kaller h*n seg anonym!

Mine barn har aldri blitt slått eller knipset, men de lyder både meg og pappa når vi snakker til de. Deres "straff" har alltid hos oss vært at vi har tatt de vekk. F.eks. om de ikke lar fjernkontrollen ligge i ro på bordet etter at vi har sagt det tre gang, så får de ikke sitte ved den heller. Da vil de tilbake av prinsipp. Tilslutt skjønner de da at de får sitte der på èn betingelse, at de ikke rører fjernkontrollen. Dermed gjør de ikke det da.

Nå som de er eldre går det an å bruke som "straff" at vi tar vekk en leke som de ikke får leke med igjen før dagen etter. Om de ikke retter seg etter å ha fått en sjanse da. Alt fra å gjør noe de har plikt for eller ikke gjør noe de ikke får lov til (slå, si noe slemt e.l.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...