Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article363235.ece slutt med det!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Kommer ikke til å slutte :-) Professoren snakker om barn i alderen 2-5 år. Da er jeg enig at man ikke skal gjøre det, for da skjønner de mer og husker mer. Men når det gjelder å lære en baby ordet "nei" synes jeg det ikke er noe galt med et forsiktig knips på fingrene for å understreke ordets betyding dersom barnet ikke reagerer når du bare sier "nei".
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Når den nye barneloven trer i kraft vil knipsing bli forbudt og du kan straffes etter både barneloven og straffeloven, noe som kan gi deg fengsel. Hvis du ikke har noen som helst andre alternativer til forsterkning enn ydmykelse, synes jeg du bør revurdere å få barn i det hele tatt! Eller synes du det er greit dersom en kollega på jobb gir deg et lite smekk for å understreke et poeng i forhold til deg?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 http://www.nettavisen.no/innenriks/article2414682.ece Hvorfor i all verden er det om å gjøre å bruke negativ forsterkning i stedet for positiv forsterkning, eller uteblivelse av stimuli? Å knipse/slå/klapse en baby er det ytterste lavmål! Hva med å fjerne barnet fra situasjonen? Det du sier i forkant, om at barn som er eldre husker mer og skjønner mer står jo i sterk motsetning til å legitimere voldsutøvelse mot en baby som ikke forstår eller har lang hukommelse. Hva oppnår du med dette "knipset ditt" når barnet allikevel ikke er kognitivt i stand til å huske lenge nok til at det garantert ikke gjør den sammen feilen igjen?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 blir helt sjokkert over første anonym over her... så lenge abrnete r under 2 år så er det liksom greit da??? enkelte skulle ikke hatt barn!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Uansett hvor gammelt et barn er skal det føle seg trygt hos foreldrene sine. Du skaper ikke trygghet ved å gjøre barnet vondt! Tror mye heller på å fjerne barnet fra situasjonen gjør at barnet forstår at det gjor noe det ikke fikk lov til. Hvor tidlig begynte du med denne løsningen? Hvis du allerede tyr til slike løsningen når barnet er så lite tviler jeg på at du greier å slutte til barnet er 3-5 år.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Vi har knipset barna våre forsiktig på lanken, og jeg angrer ikke ett sekund! Det var riktig der og da. Når barnet ikke skjønner gjentatte nei og gjentatte ganger blir fjernet fra situasjonen, men likevel oppsøker den igjen, da har de fått et lite forsiktig knips eller to. Ikke noe som gjør så vondt at de skriker, men nok til at de selv går bort fra situasjonen. Vi har ikke hatt behov for å gjøre dette i den senere tid, når barnet vet hva nei betyr og vet at ting kan være farlig. Vi er av den oppfatning at ting ikke skal fjernes bare forbi barna rører. Barna skal lære seg til å la enkelte ting være i fred. Vi har skuffer med kniver innen rekkevidde og fyrstikkene ligger på bordet ved adventstaken. Er ikke noe problem for barna våre, som er i alderen 2-6 år. De vet at det er farlig og vi trenger ikke passe på de sånn sett. Ovn, plater og peis fikk de tidlig ta på når det var så varmt at det gjorde vondt, men ikke så varmt at det skadet. De skjønte fort at det var vondt og etterhvert farlig å ta på. Ikke hatt noen problemer med at de rører brytere på oven, for de vet at det blir varmt og at det da er farlig. Forsiktig knipsing skader ikke barna!!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Det vet du ingenting om! Den knipsingen kan gjerne vise seg i form av senvirkninger som utvikling av personlighetsforstyrrelser og tilknytningsvansker. Det kan en ikke si noe sikkert om. Uansett blir det forbud, og om voldsutøvelse (ja, knipsing er et utrrykk for makt og vold) er det eneste en forelder klarer å ty til når barnet ikke gjør som forelderen vil, da bør forelderen gå i seg selv og vurdere sin egen egnethet som forelder.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 Mye som kan føre til senskader, tar den sjansen når det gjelder forsiktig knipsing jeg. Vet at jeg egnet som forelder, men har sett nok tilfeller av de som ikke er det.
suzi27 Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 jeg knipser barna mine på lanken om de gjør noe galt, og ingen av dem har fått noen senvirkning av det. fra jeg var liten var det ganske vandelig og knipse på fingrene og få ris. jeg er ikke for det å få ris men et knips er totalt to forselige ting. er jo heller ingen hemelighet at alderig før har barn hatt så store psykiske problemer som nå, og det er i en værden da knipsing ikke er lov. det og knipse er en konsekvens av en negativ handling vi ikke vil skal gjenta seg. vi må slutte og sy puter under armene på barna våres man gjør dem bare en bjørnetjeneste, man skal være en streng foreldre og jeg er enig at og slå barn er lavmål, men er lite knips skader over hode ikke noen.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes personlig det er veldig merkelig at folk med små barn har samvittighet til å knipse dem på hånda. Det er som regel folk med lite menneskekunnskap som handler på denne måten og som ikke vet bedre. Disse barna kommer til å vokse opp med omsorgspersoner som løser problemer med fysisk maktbruk og ikke verbal korreksjon. De skjønner ikke hvilke konsekvenser dette kan føre til senere i barnas liv. Dette er en form for primitiv makt som var ganske vanlig for 30 år siden, men i dag vet man bedre pga forskning. Jeg synes virkelig synd på disse barna. Dette er barnemishandling.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Jeg blir virkelig sjokkert over dere som mener at det er greit å knipse barna!! Dere lærer jo ikke barna at de ikke skal røre noen fordi de kan skade seg, men å forbinde en fyrstikkeske el med vondt!! Det er overhode ikke greit å knipse barna i det hele tatt!! Helt enig med anonym 11.59, primitiv makt er ikke forenlig med barneoppdragelse. Skjerp dere!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 La oss være enig om å være uenig. Jeg knipser dersom jeg får flere barn, de er nå for store til at det har noen hensikt, og så lar dere være å knipse deres barn. Om ikke du kjører for fort, så la meg få kjøre for fort uten at dere bryr dere. Det er mitt valg. Om jeg kræsjer med barn i bilen i høyere fart, så blir det et mer alvorlig kræsj, men det er mitt valg. Jeg velger å knipse forsiktig og ingen får meg til å tro at det er skadelig de få gangene jeg har gjort det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Herregud, hvorfor kan du ikke bare ta vekk hånda til barnet da. De skjønner det mye bedre og da trenger du ikke knipse. Men det er jo klart det er fint når dine barn igjen begynner å knipse andre barn, for det har de jo lært hjemme at er greit. Du er ikke riktig klok!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Hvorfor må du overdramatisere sånn? Er ikke slik at barnet får knips til enhver tid, men når det gjentatte ganger ikke nytter med nei eller det å fjernet barnet fra situasjonen. Og dersom ditt barn på 1,5 år klarer å knipse tilbake, så har du et fantombarn! Er jo bare en veldig begrenset periode i livet hvor et forsiktig knips har noen virkning. Godta bare at vi er forskjellig og slutt med overdramtiseringen og hysteriet for situasjoner og om mennesker dere egentlig ikke kjenner.
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 24. januar 2009 #16 Skrevet 24. januar 2009 Knipsing gjør vondt for barnet og havner dermed i samme bås som all annen fysisk avstraffelse. Det er et veldig dårlig tegn å ikke ha dårlig samvittighet for at man knipser barna sine! Avskyelig form for barneoppdragelse!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 Og jeg synes det er avskyelig med foreldre som ikke tar i barna sine, men skal løse alt med snakk eller ved å kjøpe noe til barnet fordi det slår seg vrang i butikken. Et lite knips gjør ikke vondt, det er ubehagelig. Slå gjør vondt. Lugge gjør vondt. Kom på besøk så skal jeg vise deg forskjellen. Og slår barnet seg vrang i butikken, så får det skrike så mye det vil. Jeg tar det bare under armen og bærer det skrikende og sprellende barnet til bilen, Så får det sitte fastspent i setet sitt mens jeg handler ferdig. Det har bare skjedd en gang, for etter det skjønte hun at hun ikke skal oppføre seg slik på butikken. Tafatte foreldre som hele tiden har ufyselig barn på butikken er avskyelig for meg. Det viser mangel på respekt for foreldrene. Foreldre som hele tiden kjøper noe til barna for at de skal oppføre seg er motbydelig synes jeg.
Bea <3 Skrevet 25. januar 2009 #18 Skrevet 25. januar 2009 Jeg knipsa min sønn på hånda for 2 måneder siden. Han fikla med tv-kontakta, og etter å ha sagt tydelig nei, bært han bort og begynt å leke med noe annet med han flere ganger, bestemte jeg meg for å knipse han på hånda da han ikke ville gi seg. Han blei først helt stille, så på meg med vantro og redde øyne og hyla til mens tårene strømma. Da begynte jeg å grine sjøl. Jeg tok han inntil meg og trøsta og kosa til han blei rolig. Dette gjorde så vondt i mammahjertet at jeg ALDRI kommer til å knipse han igjen. Og etter å ha blitt veldig bevisst på å rose han når han er god og flink, og heller fjerne han vekk fra ting han skal holde seg unna, synes jeg det har hjelpa veldig. Han er 11 mndr nå.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #19 Skrevet 26. januar 2009 Vi har aldri slått eller knipset barna våre når de har gjort noe de ikke skulle. Men vi har velopdragne barn allikevel. Det måtte mange gjentakelser til for at de skulle skjønne at enkelte ting ikke skulle røres, men sånn er barn. Hvorfor tror dere at barn vil høre det ene eventyret gang på gang? Gjentakelse; stort poeng i pedagogikken. Jeg kommer aldri til å akseptere at naive mennesker knipser barna sine, fordi de ikke skjønner at det har 0 virkning. Dere gir ikke alternativet noen sjans, det er der problemet deres er. Og det er for all del ikke overdramatisering.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #20 Skrevet 3. februar 2009 Synes dere som knipser barna deres at det er greit at barna går å er redde for foreldrene sine? Jeg vil at barnet skal høre på når jeg sier nei fordi barnet skal respektere det jeg sier, ikke fordi at barnet er livredd for at jeg skal gjøre det vondt! Dere som rører barna deres på denne måten skulle ikke hatt barn!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #21 Skrevet 3. februar 2009 jeg har knipset min sønn på handen! og jeg er ikke redd for å si det. jeg har IKKE knipset så det ble merke, men så han skulle forstå at jeg mente nei når jeg sa nei!! han har ALDRI vært redd for oss, og han er en utrolig glad og opplagt gutt. vi får bare skryt fra bhg, og han er så å si ALDRI sur og sint. han smiler og ler sikkert 98% av tiden. og det at barn kan få senskader av FORSIKTIG knipsing på hånden????? hva slags senskaper skulle det vært da???? det er ikke snakk om å slå hånden av de!!!!! kom igjen da!!!!!!!!
Hegemor og Marcusgullet Skrevet 7. februar 2009 #22 Skrevet 7. februar 2009 Håper virkelig aldri jeg treffer noen av dere som driver å knipser, for da skal dere faen meg passe dere!!!! Syke folk! Håper dere kjører dere ihjel! Verden trenger ikke sånn ubrukelig dritt som dere!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #23 Skrevet 7. februar 2009 Problemet er at sønnen din kan begynne å gå rundt å knipse folk for at de skal skjønne at han mener nei, når han sier nei. Han kommer kanskje ikke noen vei med å knipse DEG, når du f.eks. vil kle på ham og han sier (og mener) nei. Du er jo for stor og sterk. Men andre BARN kan han jo knipse, slik du også bare knipser BARN.
Hegemor og Marcusgullet Skrevet 7. februar 2009 #24 Skrevet 7. februar 2009 Må si meg enig med anonym der........ Folk som tror at det er riktig å bruke vold, i større eller mindre grad, dvs knipsing på hendene, munnen etc, har ofte opplevd at deres foreldre gjorde det med dem og de tror jo da at det er normalt.... helt tragisk egentlig, for det er IKKE NORMALT!!!!!! Så fort man tyr til fysisk avstraffelse så har man tapt, på alle måter! Mer taper kan man ikke bli!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #25 Skrevet 9. februar 2009 Jeg tror ikke dere vil skjønne oss som knipser. Dere tror det skjer hele tiden og at det er en dagligdags ting. Som flere av oss har skrevet så er det noe vi gjør en sjelden gang og jeg er 100 % sikker på at mine barn ikke har tatt noen som helst skade av det. De har heller aldri knipset noen andre, eller blitt voldelige. Og det gjelder nok andre i min situasjon også. I den perioden vi knipser våre barn FORSIKTIG på hånda, så er barna for små til å klare å knipse selv. De klarer ikke å knipse andre barn. Og det er bare snakk om noen få ganger i løpet av livet de har blitt knipset. Det er jo bare en liten periode de skal lære hva ordet "nei" betyr og det er da vi kan benytte oss av et forsiktig knips når gjentatte nei ikke fungerer og heller ikke gjentatte avledningsmanøverer eller å fjerne fra situasjonen hjelper. Et lite knips har i alle fall fungert her for å lære de hva "nei" betyr. Når de skjønner betydningen av ordet 100 %, men likevel ikke VIL høre når jeg sier nei (det kan jo også skje noen ganger) så får jeg løse det på en annen måte. Og knipsing er ganske normalt i min omgangskrets, så for meg og mange andre er knipsning normalt. Ikke at jeg bryr meg så mye om det, for vi gjør det vi mener er mest hensiktsmessig i oppdragelsen av våre barn. Og kalle slik knipsning som jeg beskriver for fysisk avstraffelse - da lurer jeg virkelig på hvilken verden du lever i....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå