Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Snuppi får sannsynligvis tilbud om å gå over på stor avdeling om ikke lenge (hun fyller tre om et par måneder). Det ser ut til at hun da får tilbud om plass på frilufts/uteavdelingen som barnehagen har. I utgangspunktet (før jeg fikk barn) var jeg veldig for natur/friluftsbarnehager, jeg er selv (har vært) et friluftsmenneske. Men - nå blir jeg jo litt skeptisk. Blir det ikke kaldt i løpet av vinteren? Mye sykdom? Grensen for å måtte holde barnet hjemme (pga forkjølelse f.eks) blir vel lavere? Innearealet er minimalt, og de er over 20 barn, så det sier seg selv at de må være mye ute. Vi kler selvfølgelig Snuppi i ull, hun har god dress og varme sko (sorell), men - passer de ansatte ordentlig på? Slik at hun ikke fryser i stillhet når det er bikkjekaldt? Og hva med "vanlige" barnehageaktiviteter? Maling på ulike måter, sangstund, andre formingsaktiviteter.. - det må nødvendigvis bli mindre av slikt (iallfall i vinterhalvået). Jeg er ikke selv god til å finne på slikt.. Huff, - og jeg som var så positiv til sånt før. Føler meg nå som skikkelig hønemamma. Er det noen som kan dele av sine erfaringer?
snart mor til 3 Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Hei! Jeg har gutten min på en uteavdeling. De har to dager i uken hvor de enten er på tur eller er i barnehagens uteområdet..men de skal ihvertfal være ute fra morgen til kveld disse dagene. De resterende dagene i uken har de halvdager ute. Når de er inne får de gjøre mye formingsaktiviteter så føler ikke at de får glipp av noe. Det de derimot gjør er å lære seg veldig mye av å være ute! Utendørs får de klatre i trærne, bygge snømann, hoppe i sølepytter osv osv.. Skulle det bli tilstander utendørs som gjør det uansvarlig å å ha barna ute så er de selvfølgelig innendørs. Ellers så går de gjerne inn i garderobem for å spise frukt om det er kaldt ute..dette for å gi ungene en kjapp oppvarming før de går ut å herjer igjen. de voksne passer på barna.. og de lærer raskt hvor mye hvert enkelt barn må ha på seg for at barnet skal holde seg god og varm. Du kan jo ta en prøveperiode?? gjerne starte prøveperioden slik at ungen får litt tilvenning før vinteren slår til på sitt kaldeste?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Hei! Jobber på en uteavdeling selv og vi er ute hver dag fra 10 til 15. Har base i barnehagen og lavvo i skogen med bålplass og utedo. Helt fantastisk! Vi samarbeider tett med foreldre for å finne hva deres barn bør ha på seg. Ikke alle er like varme/frysne av seg, alt ettersom:-) Vi har med oss Lotto, memo, eventyr, tegnesaker, malesaker osv... Vi bruker det naturen har å by på og har felles tea med barnehagen ellers, bare at vi må finne andre måter å gjøre det på, siden vi er ute i naturen. Vi har laminert mange spill og kort, sik at det holder seg uansett vær. Vi varmer oss på bålet, varmer matpakka på ovnen inne i lavvoen. Vi har samlinssgtund og dramatiskering av eventyr, forming og gym-aktiviteter og gjerne med "tankeoppgaver" og poster som i orientering. Vi må bare tenke annerledes enn inne. Dessuten er det en helt annen lek mellom barna ute, synes jeg. De er mer inkluderende - kanskje fordi det ikke er så mange plasser å gjemme seg bort eller kanskje fordi det er færre barn? Vi kjefter lite - og opplever aldri støy - taket er jo så høyt:-) Vi har barn fra 3-5 år. Noen var skeptiske, men nå - etter 3 mnd er alt helt perfekt! Til jul skal vi ha innedager for å bake og ha juleverksted, da bytter vi bare plass med noen som er inne slik at de kan gå på tur til plassen vår. Noen ganger har vi besøk fra de andre barna også og det er såklart velig stas å vise fram plassen vår og det vi har jobbet med der:-) Lykke til med valget. Dere finner helt sikkert fram til en god måte å samarbeide på med personalet på utegruppa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå