Labambie Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Jeg var inne å leste på den diskusjonen hvor det diskuteres omskjæring, og der var det mange sterke reaksjoner.. Personlig har jeg ingen formening om det, det gjøres med bedøvelse, sterile omgivelser, fagfolk osv.. Og folk har religiøse tradisjoner så det er så sin sak.. Men hva med alle de små jentebabyene som får hull i ørene? Det synes jeg bare er helt forferdelig grusomt og ekkelt.. Det er jo kun for morens egen forfengelighet.. Husker selv da jeg tok hull i ørene hvor vondt det var å ligge på siden osv.. Små babyer kan jo ikke si ifra at det gjør vondt.. Baksiden på dobben gnager inn bak ørene og det oppstår lett infeksjoner. DET kan virkelig ikke forsvares.. Jeg er jo frisør, og har jobbet med Blomdahl (største firmaet av ørehulling) og de har nå satt aldersgrense på 6 år.. Tilfeldig? Neppe
annesmil Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Det er "min" blogg de diskuterer på, å jeg hadde bare ett spørsmål jeg, var ikke ute etter noen diskusjon... Å er helt enig med deg, har bare aldri tenkt slik på det før. Det var jo vondt å ligge på siden... Omskjæring av små babyer gjør eldig lite om noe vondt, å går over etter en liten stund. Men, hull i ørene er der så lenge man har i øredobber. Kansje det kan diskuteres, eller er det ikke like"inn" å ha meninger om dette?
Putte68 Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Helt enig med deg Labambie. Jeg reagerer også når jeg ser slike små babyer med hull i ørene. Stakkars små sier jeg. Må lide for foreldrenes forfengelighet. Alle som har tatt hull i ørene vet at det ikke no godt og hva tenker de på når de gjør det på små babyer??? Synes det er flott at det nå er noen som setter aldersgrenser når foreldrene ikke klarer å tenke selv.
Trulte76 Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 synes ikke de skal ta hull i ørene før de vet hva det er og vil det selv. Mi var vel 4 år, men hadde maset en stund og jeg forklarte henne det kunne være litt vondt, og om hun var helt sikker? Så endte opp med hun og søstra fikk hull i ørene, søstra var da 7 år. Men da var det hun selv som ville. Vet de som synes 4 år er tidlig også, men det synes ikke jeg da. men babyer og 1 og 2 åringer synes jeg er for små, da er det ikke de selv som bestemmer det.
Nordhagenjentene :) Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Personlig synes jeg at man skal vente med hull i ørene til ungene skjønner hva det er, og at de må være forsiktige med ører og øredobber. Stedatteren min var 7, og herjete. I følge mora hadde hun hatt lyst på det lenge og fikk det. (Jeg sier i følge mora fordi vi aldri hadde hørt noe om det. ;P) Det ble som vanlig herjing på skolen, ene øredobben ble revet i, øret ble rødt, digert og VONDT. Til slutt tok jeg ut øredobben og måtte klemme ut gammelt blod og verk av hullet (etter en uke med forsøk på å rense og vaske morgen og kveld), mens jentungen skrek av smerte... Etter det sier hun at hun ALDRI skal ha hull i ørene... Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var 6, jeg maste meg nok til det... Og de falt ut om natta fordi jeg sover så urolig. Det ble verk og vondt. Så de fikk gro igjen, og jeg tok nye da jeg var 13, noe som gikk veldig fint. Så igjen; min personlig mening er å vente til de klarer å ta vare på og passe på både ører og øredobber selv. (Og ja, jeg synes det er ulidelig søtt med øredobber på de små, men jeg forstår likevel ikke poenget)
tiltiderensom Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Jenta mi var 10 mnd da hun fikk hull i ørene. Selvfølgelig vondt da de tok de, men gikk veldig fort over. Tulla mi sov godt til tross for øredobbene. Og hun gråt verken mer eller mindre i tiden etter. Ingen infeksjoner, ingen blødninger, ingen problemer i det hele tatt. Bakenden var ikke av de lengste og fronten var også liten. Jeg har ikke angret en dag på det valget! At det gjorde vondt har hun glemt alikevel. Hun er absolutt ikke traumatisert av dette. Ja, det var fullstendig subjektivt og for meg av rent estetiske grunner. I dag er hun 4 år og plages ikke med de i det hele tatt, sover som en stein har hun alltid gjort. Hun får i dag selv bestemme om hun vil ha i øredobber eller ikke. I perioder vil hun ikke, i perioder elsker hun det. Og skal vi i bursdag osv pynter vi oss alltid med øredobber. Det er stor stas! Det skal sies at jenta mi ikke er noen jåledokke! (Heller ikke mor) Hun er ei som kan leke med biler så vel som dokker, har jentevenner og får lett guttevenner! Her inne er det utrolig mange feilfrie og dømmende, og hyklerske mennesker ( DAMER vil jeg tro). Alltid noen som må finne feil ved andre mammar og pappar. Tilbake til det med at det er mors forfengelighet, som jeg ikke benekter. Hva med alle de som kler opp jentebabyene sine etter all kunstens regler i rosa på rosa og med dill og dall, prinsesser og vet ikke hva. Er det babyen/barnets hensyn dette gjøre ut i fra eller er det fordi mange, faktisk de fleste jeg kjenner, mammar EEEELSKEEEER å pynte jentene sine?? ! Er ikke det av forfengelighet?? Disse forumene er jo et levende bevis på hvor forfengelig mange mammar er.: skal ha nyeste og kuleste vogna, stelleveske® som matcher, beste og fineste utedressen, dyreste skoene, søteste kjolene.......osv. I mitt tilfelle var øredobber noe jeg ville at jenta mi skulle ha, for det synes jeg er pent! Tenk på alle de jentebabyene i hele Europa som får hull i ørene den dagen de blir født!! Stakkars dem, de er jo sikkert traumatisert alle sammen!!! I forhold til tema omskjæring og nå dette blir det sagt ting som at de foreldre som gjør dette ikke har evnene til å vise riktig dømmekraft. DET er ganske drøyt vil jeg påstå! Og jeg synes at slike utsagn er ganske lite gjennomtenkt og barnslig. Man er ingen dårlig forelder fordi man ikke følger alle samfunnets normer til en hver tid. Og Ola Nordmann burde komme seg litt bort fra grasrota å se hvordan andre i resten av verden har det, og ikke sitte på sin høye hest å bedømme hva som er rett og galt hele tiden! Fei for egen dør først er det også noe som heter, før du kritiserer andre! Ha en deilig dag da dere :-)
Mamman til 2 Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Hvordan vet man at det ikke er vondt å bli omskjært...?
Mamman til 2 Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Man er vel ikke dømmende selv om man har innsikt nok til å mene at det å utføre smertefulle og unødvendige "inngrep" på et barn ikke er særlig fornuftig?? Både omskjæring og hull i øra har en viss risko uansett hvor "lite" smertefult det måtte være - hva er vitsen?
19maigull Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Jeg syns ikke hull i ørene på babyer er fint,de er søte i seg selv å trenger ikke å pyntes på spør du meg... men de blir nok ikke traumatisert, de har sikkert glemt det i det slutter å gjøre vondt.. men jeg for min del hadde aldri klart å påføre min baby "unødvendig smerte" de holder med vaksiner syns no jeg. men det er jo ikke krise heller for de som syns det er veldig pent....
Labambie Skrevet 11. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2008 Dette var kanskje det snåleste innlegget jeg noensinne har lest... Åssen kan du sammenligne det å kle barnet sitt i rosa med noe smertefult som hull i ørene??? Barnet får ikke vondt av å ta på seg en kjole, men derimot hull i ørene er jo risikabelt med tanke på infeksjoner o.l Hyklersk? Neppe... Feilfri? Nei!! Men jeg utsetter da ikke barnet mitt for infeksjoner og smerte fordi JEG er forfengelig! Men angrep er jo det beste forsvar. Så takk for artig lesing, men dog lite subjektivt og det er faktisk du som er dømmende...
tiltiderensom Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Så fint at jeg klarte å underholde deg labambie :-) Du må gjerne mene at mitt innlegg, altså mine synspunkter, er snålt. Det var ikke et forsvars innlegg, for jeg trenger ikke forsvare meg for noen her inne. Dessuten står jeg for valget jeg gjorde den gangen. Og fordi dette valget ble tatt fordi JEG synes små jenter er nydelige med hull i ørene så vil jeg da tro det også er en subjektiv mening, et subjektivt innlegg..?? Altså det motsatte av objektivt :-) Det var et innlegg som hadde til hensikt å belyse at folk er forskjellige og at ikke alle følger det som 'ALLE ANDRE' gjør. At jeg sammenlikner med å kle barnet i rosa har ingen ting med vondt eller ikke vondt å gjøre. Selvsagt er det ikke vondt å ha på rosa kjole. Poenget var at foreldre nesten hele tiden tar valg på vegne av sine barn, hvor noen skaper mer debatt enn andre. Du sier at jeg er dømmende, på hvilken måte? Jeg stiller motspørsmål til et innlegg som oppfordret til diskusjon. Å ytre synspunkter synes jeg er helt greit, men jeg har ikke sagt her inne at andre ikke klarer å ta 'riktige' valg, jeg har ikke antydet at andres valg er mer rett eller galt enn mitt. Derimot er det mange avgjørelser foreldre tar, som jeg ikke ville gjort og ikke er enig i, mange har jeg heller ikke forståelse for. Akkurat som du mener mitt innlegg er snålt. Kan hende du sikter til det jeg skrev om Ola Nordmann da du skrev at jeg er dømmende, men etter noen år i utlendighet hvor hjemlandet Norge er kommet litt på avstand, ser man at vi nordmenn på et vis lever litt for oss selv der oppe i nord. For i maaange andre land i verden tas det hull i ørene på nyfødte jenter, mens de ennå er på sykehuset - uten oppstandelse og snakk om dårlige valg som forelder og å utsette barnet for smerte osv. Dette er heller ikke et argument mot at det er smertefullt å ta hull i ørene, men et forsøk på å belyse at mange gjør det. At mange synes det er mindre pent, direkte stygt, ekkelt, vemmelig og uforståelig er helt greit. Da regner jeg med at de ikke tar hull i ørene på sine barn. Til sist vil jeg si at dersom man vaksinerer sine barn, utsetter man de for å bli syke, få alergiske reaksjoner , smerte og sprøyteskrekk...... men de fleste gjør det alikevel.
reenie Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Hahahahaha det er en del agresive damer her inne gitt;)hoho! Helt enig med deg jeg tosjarmtroll,dette er noe som gjøres i veldig mange land rundtomkring i verden,ingen som tar skade av det! Vesla mi skal også få øredobber når hun blir rundt året ca;)Det er så fint på små yndige jenter! Og dere andre : get over it!!!!Pass på dere sjøl!
Gjest Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Gjør folk virkelig sånt? Tar hull i ørene på babyer?? Jaggu, jeg er naiv forstår jeg... Jeg fikk aller nådigst lov til å ta hull i ørene til konfirmasjonen jeg. Helt greit, jeg bruker omtrent bare øredobber til bunaden uansett - og er i ettertid mer enn glad for at mamma begrenset meg når jeg maste som barn. Har hatt min dose med betennelser i hullene oppigjennom (men utrolig nok, de gror ikke igjen eller blir stygge, selv etter x antall betennelser og opptil flere år uten at jeg har noe i i strekk), og det synes jeg man skal spare småbarn for. Mammas argument var at jeg er følsom for bla nikkel, og hun ville ikke erte på meg en allergi. Kjøpte den rått jeg, selv etter passerte 13...
Nussa80 Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Saken blåses litt ut av proposjoner ja- men å sammenlikne det med foreldre som utsetter barna for vaksiner?? Vaksiner er jo for å forhindre myyye verre sykdommer og følger! Og det at foreldre kler opp barna etter hva man syntes er pent selv er vel ikke en pur egoistisk handling. Dette er jo også en form for oppdragelse- der barna lærer hva som er skikk og bruk å gå i- ("nei- blå strømpebukse og hettegenser er ikke passende i dåpen til lillesøster;) ) Og at de gjør det i utlandet er vel knapt nok ett argument- har bodd flere forskjellige steder i utlandet jeg- og noen ting derfra tar jeg gjerne med hjem, andre ikke.. Jeg har gått i barnehage i Frankrike- der kløp de for å straffe oss- og gud så oppdragne vi ble- er det ett argument? På Java var vi vitne til en trafikkulykke der de skyldige skulle steines- stedets skikk- er det greit da? Syntes dette var ett like godt argument som at nabogutten fikk drikke øl når han var 13-og det gikk jo bra-, hvorfor ikke meg.. Alle har en grense som man setter på hva man gjør med barnet for å leve opp mot egne skjønnhetsidealer. Hull i ørene er vel for de fleste rett rundt denne grensen- de fleste jeg kjenner gjør ikke dette(selv om de selv er fjonge og fine damer:) ) Jeg har ikke store problemer med at folk gjør dette, men syns jo det er totalt unødvendig. Vi fikk selv ikke ta dette når jeg var liten- fikk beskjed av mamma at hun ikke ville vi skulle få nikkelallergi. Og nikkelallergi får du LETT ved hull i ørene, den oppstår jo mer kontakt med nikkel du har-- rett som hun hadde fikk jeg nikkelallergi i tenårene- tålte til slutt ikke bukseknappen på olabuksa engang-da fikk jeg sår på magen. Og så lett de rives i ved lek, og skal stelles og verk og isj-.. Snuppa mi får ikke hull i ørene med en gang hun skulle ville det heller, de er jo ikke da gamle nok til å skjønne hele omfanget og ta seg av det som de skal. Sier du ja til maskara om hun vil bruke det i barnehagen? Hadde du spurt henne om hun ville ha en valp- hadde hun helt sikkert sagt at hun kunne ta seg av den og mate og gå tur hver dag- men jeg kan love deg at det hadde ikke holdt lenge.. Alt de vil, sier de at de klarer. Og bare for å sette det litt på spissen- jeg så en dokumentar med de små skjønne jentene som er med i skjønnhetskonkurranser i USA- og de ville veldig gjerne være med der de... Her i huset blir det nok heller verdens beste bursdagspresang når hun er gammel nok og har lengtet litt:) Unger får da ikke alt de har lyst på med en gang- vi er jo foreldre med ett ansvar.
Ludoline Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Enig med tosjarmtroll jeg... Min baby fikk hull i ørene på sykehuset. Av sykepleier som smørte bedøvende salve på først slik at lille babyen ikke kjente noen verdens ting. Hun felte ikke en eneste tåre, det har aldri vært snakk om infeksjoner og hun ser ikke ut til å ha noe som helst ubehag av å ha hull i ørene. Det med hull i ørene er kulturelt, akkurat som så mange andre ting. Uansett får de aller fleste hull i ørene, før eller siden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå