Holly❄️ Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Fikk ei mld her, og skjønner ikke bæret...
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Stril = en som bor på landet og gjerne er "typisk bondete". kommer gjerne fra sotra eller askøy.
LegallyBlond Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Hvor i landet bor du da? =) Er du i nærheten av Bergen så er striler de menneskene som bor i området rundt Bergen, typisk Sotra, Øygarden osv. Som gjerne snakker litt annen dialekt og har andre r`er. Klarer ikke å forklare bedre ;o)
meg & to små vampyrer Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Ja, men det er i forhold til Bergen man skal snakke om en stril. En utenfor Oslo er ikke stril. Var det ikke tidligere slik at de som brukte over en dag på å ro til Bergen var såpass langt vekke at var striler? Eller hva var grensen igjen. Kanskje en time. Hmmm.
Holly❄️ Skrevet 10. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2008 hun som skrev mld er fra bergensområdet ja...
LegallyBlond Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Tror det går mest på om man er på "bondelandet" og snakker dialekt. Går en grense både for hvor nært Bergen man bor, og hvor langt fra. Bor man langt utenfor faller man inn under andre begrep igjen ;0)
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Ja, det er nok bare folk rundt bergen det egentlig gjelder for, men jeg har hørt det blitt brukt andre steder i landet også (da gjerne fra bergensere)
meg & to små vampyrer Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Ja bergensere bruker det jo. Men det er ikke et dialektord utenom for bergensere vel? Jeg har hvertfall aldri hørt det i andre sammenhenger enn de åra jeg bodde i Bergen;)
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Hehe, nei det er nok bare bergensere eller folk med bergensere i nær omkrets som bruker ordet, men når jeg f.eks bodde i tønsberg, var det noen bergensere som kalte folk for striler hvis de bodde i... hm, ja nå husker jeg ikke hva småstedene heter der borte lenger, men... hehe=) men bor man på turøy eller i øygarden eller noe er man stril!
hit og dit Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Ein stril er fra øyene utenfor Bergen. Me på bondelandet utenfor er ikkje ein stril. Det er veldig vanlig misforståelse, særlig fra bergensere. =P
Gjest Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Stril er en person som bor nord/vest på øyene rundt Bergen.
Gjest Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Bergenserne bruker stril som et litt nedlatende ord for de som kommer fra øyene utenfor Bergen. De slenger gjerne på slo også, så det blir slostril. (altså betyr slo fiskeinnvoller) Og strilene bruker "byfolk" som tilsvarende nedlatende ord. Selv er jeg stril med stil :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå