Gå til innhold

Angst for vektøkning


Udara

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ganske så rund jente. Veide 88 kg (166 cm høy) når jeg ble gravid, veier nå 85 kg i uke 17. Har enda ikke merket at magen min har blitt større, siden den allerede er ganske rund. Gleder meg til alle kan se at jeg er gravid og ikke bare feit;)

MEN: hvor stor kommer jeg til å bli egentlig?? Har IKKE lyst til å veie over 100 kg! Litt angst for dette.

Har heller ikke kjent liv enda, kanskje på grunn av magestørrelsen? Og kommer jeg til å kjenne det lett utenpå magen?

Og hva med komplikasjoner under graviditeten? Har lest at det er en viss sannsynlighet for at jeg kan få svangerskaps diabetes og andre problemer, og at barnet kan bli stort og andre ting.

Og så har vi jo de evinnelige strekkmerkene. Jeg har jo allerede noen fra før av, så jeg vil nødig ha flere. Og jeg har også et par åreknuter på leggene, noe som ikke er spesielt tiltrekkende i en alder av 23 år....

 

Noen runde jenter her som har erfaring med disse tingene? Eller andre som funderer på det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke i samme situasjon, men jeg har to svangerskap bak meg med to totalt forskjellige vektkurver. Første svangerskap la jeg på meg 21 kilo og i neste 9 kilo.

Det første svangerskapet brukte jeg graviditeten som unnskyldning for å trøkke i meg mer. Jeg fødte på sommeren, og hadde det slett ikke godt i varmen med den uvant store kroppen min.

Jeg var så heldig at jeg gikk ned mye da jeg ammet og ble faktisk noe lettere enn da jeg ble gravid.

Andre svangerskapet passet jeg mer på hva jeg spiste, gikk turer (selv om jeg hadde bekkenløsning og var mer plaget av å være aktiv en første gang). JEg følte meg mye bedre etter fødselen og kom meg mye raskere (ble fortere meg selv).

Det jeg prøve å si er at vi kan til en viss grad styre vektøkningen selv. Vann i kroppen kommer og går - det er det ikke så mye å gjøre med (unngå mye salt og godt stekt mat)

Spis normal, grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk og slikt. Unngå så godt du kan tilsatt sukker, søtsaker o.l (mtp diabetes)

Du skal selvsagt kunne kose deg noe. Jeg har kuttet ut alt av snop, men baker boller el i helgene.

Og...noe skal vi gå opp, men du trenger ikke veie 100kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare kommet til uke 18, så jeg kan ikke svare for et helt svangerskap. Men min mormor forteller at hun var ganske god og rund da hun ble gravid med sitt første barn. Og hun gikk bare opp 1,5 kg på hele svangerskapet. Hun fødte en stor og lang, velskapt jente. Hun spiste sunt og gikk mye tur underveis, så babyen fikk nok næring, mens hennes egen kropp fikk forbrenne overflødig fett. Så jeg slutter meg til konklusjonen over: det er i en viss grad mulig å styre vektøkningen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...