Gå til innhold

Har fått så kjempe vondt i den ene puppen, betennelse? Hjelp meg noen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør skikkelig vondt inni den venstre puppen, selv etter at lillegutt ammet lenge til sengetid.

Jeg lurer veldig på hva jeg skal kjenne etter hvis det er betennelse? Har ikke hatt brystbetennelse før.

Hvis det blir betennelse, hva skal jeg gjøre for at det skal gå over?

Noen tips?

Jeg prøvde å tømme brystet med pumpe men det kom ikke noe...

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din eller helsestasjonen. Beste rådet jeg kan gi...

Skrevet

Jeg hadde betennelse på den ene side og klarte å få det bort selv! Jeg fylte en varme-flaske med kokende vann, og hadde den på puppen hele natta. Når du har utdrivings-refleksen skal du masere forsiktig der det er vondt, ellers så skal du pumpe ut melka i den vonde hver 3 time på natta. Dette gjorde jeg i 2 dager å ble helt bra:) Feberen ble borte etter 2 dager, og puppen var som før etter ca 3 dager! Håper det hjelper, lykke til

Skrevet

Huff, stakkars deg. Ikke noe godt dette.

Jeg fikk brystbetennelse 1 uke etter at melka kom jeg. Hadde masse kuler og brystet var veldig ømt. Jeg fikk høy feber jeg da og vondt i hele kroppen. Så om du ikke kjenner noen kuler og ikke har feber så er det nok mest sannsynlig at du har fått tette melkekanaler og at det ikke har blitt betennelse ennå.

Nå etter at kulden kom så har jeg hatt tette melkekanaler 4 ganger og det gjør også skikkelig vondt. Om du ikke får melka igang igjen kan det nok bli kuler og betennelse av det.

Måtte ha antibiotika første gangen for da hadde jeg gått for lenge med disse kulene. Mens nå de siste 4 gangene har jeg klart å få det bort selv ved å amme ofte, hver 2-3 time. En halv time før ammingen la jeg en varmepute på det ømme området og dekket det til med et ullteppe og så tok jeg nesespray 5 min før ammingen. Mye styr men det er virkelig verdt å gjøre et forsøk.

Du kan også prøve med en lang varm dusj rett før amming. Prøv da å massere veldig forsiktig der det er ømt. Stryk over det ømme området med flat hånd, stryk mot brystvorten for liksom å presse melken ut.

Nesesprayen må du få på resept. Anbefaler deg å ringe legen din i morgen å få en resept. Mye lettere å få ut melken når du bruker den.

Et annet råd for å forhindre at du får det tilbake, for det er veldig lett å få det tilbake igjen når du først har begynt å plages med tette kanaler, er å passe på at du er varm på hender og føtter.

Du vet sikkert dette fra før men bruk alltid ullinnlegg i bh'en og ikke bruk bh med spiler av noen slag.

Ønsker deg masse lykke til:) Håper det ordner seg for deg for dette er ikke noe godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...