Zyan Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Altså på den tynne "greia" man ofte smører seg med kajal (not me, hehe)..der får jeg innemellom en kvise, eller noe jeg tror er en kvise. De er jo umulig å klemme på, ikke bare er de små, men man kan jo ikke klemme der! Og gjør jeg ikkeno så irriterer den "kvisa", jeg kan nesten se den når jeg blunker osv.. Flere som er litt "rare" her?
UnePune äntligen hemma! Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Jeg har hatt det noen ganger...bare skraper den vekk med neglen jeg =P Ser jo litt fjernt ut, hehe!
Gjest Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 mannen i huset får det innimellom:) Ikke bruker han sminke heller.. Dakar. Skikkelig plagsomt har jeg skjønt. Du får unne deg noe godt som trøst
Zyan Skrevet 10. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2008 Jeg eier ikke negler, klarer ikke lage lyd på bord etc med de, de er aaaltfor korte-har aldr klart å klore noen..hehe Jeg klipper de bort med saks... :/ ugg...
Zyan Skrevet 10. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2008 Neineinei..jeg kan ikke bruke det OGSÅ som trøst for noe ubehgaleig..hehehe Jeg leter etter grunner daglig for å spise sjokolade med god samvittighet..hehe
Zyan Skrevet 10. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2008 ubehgaleig...eeehm, ja... ubehagelig!
FrøkenKnallkul Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Jeg får også sånne "kviser" innimellom, og da stryker jeg dem bort med en Q-tips. Er akkurat som små blemmer egentlig.
-MtG- Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Jeg klemmer på de jeg hvis jeg får sånn. Litt ekkelt å brette ut øyelokket for å få det til, men det går:)
Solbollatilmamma Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Sti på øyet (hordeolum)Hva er sti på øyet? Sti på øyet betegnes på fagspråket hordeolum. Forklaringen er at en hår- eller talgkjertel på øyelokksranden blir betent, og det utvikles en liten byll eller kvise (abscess). Den kan finnes i hovedsak på innsiden av øyelokket (intern), eller i hovedsak på utsiden av øyelokket (ekstern). Typisk symptom er en smertefull kvise på øyelokket med et rødt og hovent område rundt. Det er en svært vanlig tilstand. Hva forårsaker sti på øyet? Rundt øyet har vi flere typer kjertler - hårkjertler (utgangspunkt for øyevippene) og talgkjertler (produserer talg som smører huden og hårene). Bakterier, gjerne stafylokokker eller streptokokker, kan skape betennelse i disse kjertlene. Da får vi øyelokkskatarr eller "sti på øyet". Risikoen øker hvis en stadig gnir seg i øynene med urene fingre. Hvordan behandles sti på øyet? Målet med behandlingen er å ta knekken på bakteriene som forårsaker betennelsen, og å lindre ubehaget. Det er viktig å holde øyet rent. Man bør unngå å gni seg i øynene. I motsatt fall kan tilstanden lett smitte over til det andre øyet eller til andre personer. Du kan legge et varmt omslag over øyet flere ganger om dagen i 10-15 minutter for å lindre plagene. Dersom medikamentell behandling er påkrevet, er antibiotika i form av øyedråper og øyesalve den vanlige behandlingen. Det kreves resept på disse legemidlene. Øyedråpene dryppes på øyet et visst antall ganger om dagen. Øyesalven brukes om natta (fordi den gir litt "sløret" syn). En brosjyre om hvordan øyedråper og -salve skal brukes, kan du få på apoteket sammen med medisinen. Ved uvanlig kraftig infeksjon kan antibiotika i form av tabletter være aktuelt. Hvordan er forløpet av plagene? Som de fleste har erfart, går denne typen betennelse stort sett over av seg selv etter en stund, men det kan være temmelig plagsomt. Enkelte opplever at dette er en tilstand som stadig kommer tilbake. Med antibiotikabehandling skjer bedringen raskere. Slik behandling kan dessuten noen ganger være nødvendig for å bli kvitt en betennelse som stadig "ligger og lurer" og ikke vil slippe taket. En sjelden gang kan man bli litt hardere angrepet, få feber og føle seg syk. I slike situasjoner er behandling med antibiotika påkrevd. Vil du vite mer?
Gjest Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Hei Wolfskin. Jeg har hatt det du beskriver, det var ikke sti på øyet tror jeg, de orda ble iallfall aldri sagt. Jeg følte meg litt teit som gikk til legen med en sånn filleting, men ble faktisk henvist til øyelege- som gav meg noen sterke antibiotika, og siden har øynene vært bra. Anbefales!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Jeg har også sånn, akkurat som en bitteliten blemme på våtkanten. Bruker heller ikke eyeliner. Tror ikke det er sti, for dette gjør ikke vondt, og er ikke rødt. Det eneste er at det kan bli bittelitt ubehagelig, som om man har et støvkorn på øyet, dersom blemma ligger helt inntil øyet.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Ja...hva er det egentlig
* 5 om dagen * Skrevet 10. november 2008 #13 Skrevet 10. november 2008 jeg har hatt sånne bitte-bitte små jeg også, men de forsvinner like fort som de kommer. jeg trodde det var sånne talg kjertler jeg.....
Trulte76 Skrevet 10. november 2008 #14 Skrevet 10. november 2008 øyesti du tenker på kanskje? Eldste jenta var veldig plaget med det da hun var mindre. fikk det igjenn og igjenn..
Zyan Skrevet 10. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. november 2008 mine er heller ikke vonde, ikke røde eller hovne heller. Kan nok ikke sees av andre enn meg heller.. hm, men høres ut som om jeg er "normal" hvertfall:)
* 5 om dagen * Skrevet 10. november 2008 #16 Skrevet 10. november 2008 her kanskje ?? http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå