chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Så nå i album at gutten min (nå 5år) startet så vidt med grøt når han var 3 mnd.. men nå sier alle at de skal være 4 mnd?? Hva??
Mamma til Leon Aleksander<3 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Vi begynte med grøt når han var 3mnd, både lege og helsesøster sa at det ikke gjore noenting!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2008 hoho...jenta vår er 10 uker i dag så da er det ikke lenge igjen=)
Gjest Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Min er snart 10 uker han og, men helsesøsteren vår sa at vi ikke skulle gi grøt før ca 4mnd ettersom tarmsystemet deres ikke tåler det enda. Noe med at proteinene var for store for dem å håndtere? Husker ikke helt:P
Tante Gustava Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 De skal være minst 4 mnd før oppstart av grøt. Dette pga at tarmene deres ikke er modne nok for å fordøye annet enn mm/mme. Hvis barnet er tilfreds og legger på seg som det skal er det ikke nødvendig å starte før 6 mnd.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2008 Hmm, undrer meg på hvorfor jeg da startet når sønnen min var tre mnd... Men også snodig at noen helsestasjoner sier det er greit, om de ikke er klar for å starte opp med det..? Husker også at jeg hadde en liten skje grøt pulver på flaske på kveldene for at det skulle mette bitte litt mer enn kun melk.. men det er jo så lenge siden at det føles som jeg aldri har hatt spebarn tidligere... hehe
Spent!!:) Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Ja dette er nok veldig individuellt gitt! Vi begynte så smått med litt tynn velling da mini var 12 uker! Tenkte at dersom det ikke var bra for han, så ville han nok sannsynligvis reagere med magevondt og avføringsproblemer! Da jeg ikke merka noe til det, økte vi gradvis både konsistens og mengde! I morgen er han 20 uker og har kun spist hel porsjon 2 ganger, så har tatt det veldig gradvis da! Har du lyst til å prøve så kan jeg ikke se at det er noe i veien for det! Om det er for tidlig for din lille ville jeg tro du merket det! Grunnen til at vi begynte var at han ble plutselig så urolig om natten! Det bedra seg nesten med en gang etter vi begynte med grøt! Men dette er jo også individuellt! Dessuten har jeg inntrykk av at de som gir flaske (mme) ofte introduserer grøt og fast føde tidligere....?!! Vet ikke hva din får men Mini får mme....
Spent!!:) Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Glemte også å si at både jeg, min bror, pappan til mini og hans søster har alle fått grøt fra vi var 3 mnd.... Det var det vanlige tidligere i følge generasjonen før oss:)
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2008 Jenta vår får mme og roter på natta, er urolig men det virker ikke som hun trenger mat, bare roter... så jeg tenkte at om 14 dager eller litt til så kan jeg prøve med en skje grøt bare for å se om dette kan hjelpe... og som du sier så merker vi det sikkert om hun ikke kan få dette, og blir hun roligere og alt er bare bra så tenker jeg vi fortsetter. Sønnen min fikk også grøt fra 3 mnd, og han fikk også mme fra 5 uker... Og han tålte dette bra=)
Spent!!:) Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Mini også var sånn...rota på natta!! hehe:) kasta huet fra side til side og sparka med beina og styra fælt!! Tror fakisk heller ikke han spiste noe oftere/mer på natta denne perioden, men vi synes hvertfall det hjalp med litt mer å fordøye i magen! Sov mye roligere og virket mer uthvilt om morgenen...blid og fornøyd:) Lykke til med grøt-tilvenning:)
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2008 Takk=) Det er sånn hun her styrer også, kaster på hodet, spytter tutten, armer å bein går i et ufattelig tempo men hun er trøtt og øya er ikke opne i det hele tatt=) Det blir vel om noen uker nå=)
Isabella12 Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Grunnen til at man nå egentlig anbefaler kun morsmelk frem til 6 måneder og iallefall vente med grøt til 4, er jo at det viser seg gjennom forskning og praksis at det er det beste for babyens tarmer. Når det nå anbefales å vente betyr jo ikke det at alt man gjorde før er feil eller at det er forbudt å prøve, men rett og slett at de aller, aller fleste barns tarmer har godt av å vente.
Trulte76 Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Nå er mine to eldste 9 og 7 år, og det har alltid vært fra 4 mnd og ikke 3 mnd med nr en var det man skulle starte mellom 4-6 mnd med nr to ble det anbefalt å fullamme til de var 6 mnd. jeg begynte med begge da de var ca 4 mnd.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2008 Vet det ble sagt og helsesøstrene den gang sa at 3mnd, da kunne jeg starte å introdusere grøt til sønnen min. Men som sagt så ser jeg nå at de fleste mener 4 mnd, men det erfortsatt noen sjeler som har startet ved 3 mnd.. blir vel en vurdering når vi kommer til 3 mnd tenker jeg... kanskje spe mme med litt grøt, blir vel mer som velling da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå