Gå til innhold

Erfaring med bruk av Flutide og sopp i munnen/ svelget hos unger med astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har fått astmadiagnose, og har starta med Ventoline og Flutide nå. Lege sa at vi måtte være nøye å skylle munn og svelg etter at han har tatt Flutiden pga fare for sopp..

Meeeen det viser seg å ikke være like enkelt gjort som sagt.... :P

Dere med astmaunger, får de fort sopp av det? Ser man da belegg eller? Hvordan skyller dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å gi medisinen før hun skal pusse tennene, da får hun skylt munnen uansett.

Skrevet

Som hun over sier, før tannpuss er jo lurt.

Ellers er det og ok å gi de litt vann å drikke.

Enkelt og greit, unngå sopp. Ta skyllingen på alvor! Det er no skit å bli kvitt så lenge man fortsatt går på kortisonen.

Skrevet

Det har aldri vært noe problem med skylling av munnen med eldste, men når han var liten, pusset vi tennene etterpå slik at vi i allefall fikk pusset bort noe.

Ellers har han vært veldig flink til å drikke og skylle etterpå.

Gjest nickedokka
Skrevet

Her ble det sopp, til tross for at vi pusset tenner og prøvde å skylle munnen etter medisinen... Ble belegg på tunga som luktet litt rart.

Skrevet

Soppen ses vel vanligvis som hvitt belegg på tunge og inni munnen. Det er noe dritt når de må ha behandling, man får et middel (som jeg ikke husker hva heter) som skal pensles på belegget. Veldig lett med små barn og en medisin som smaker æsj... ;-)

Skyllingen er jo vanskelig å få til med små barn, vår drikker vann etter Flutiden. I begynnelsen var vi veldig strenge på at han måtte drikke tre slurker etter hver dose med Flutide, for å være sikker på at han fikk skyllet litt. Noen sa til meg en gang at Ventoline visstnok kan gi skader på tennene hvis man ikke skyller, men hvor riktig det er vet jeg ikke... Her skyller vi etter den også, i hvert fall :-)

Lykke til!

Skrevet

Ok.. Får legge inn rutiner på det.. Men sliter med å få ham til å drikke/ skylle (2 år).. Men tannpuss skal vi få til...

Takk for råd:)

Skrevet

Er veldig nøye med det, men får jo ikke han til å skylle munnen. Men i følge Ullevål var det ikke noe problem at han drakk vannet, så det er det vi gjør.

Skrevet

Vi gir den før kveldsmat. Vesla på 2 år er ikke så flink til å drikke vann heller, og skylling er helt uaktuelt, men legen sa vi skulle gi henne vann å drikke rett etter medisinen, og at hun gjerne kunne spise litt også. Etter maten pusser vi tenner. Har unngått sopp til nå, begynte på medisinen i juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...