Gå til innhold

Hva må til for og bli flyvertinne?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trenger nok ikke noen utdannelse for det. Man serverer jo bare folk ombord på et fly... Men man bør kanskje være tynn nok til å klare å smyge seg mellom vogna og setene i visse situasjoner.

 

Sikkerhetskursing og slike ting regner jeg med går som en del av opplæringen.

 

Kunne forøvrig aldri tenkt meg den jobben. Virker som en utakknemlig og stressende jobb.. Og jeg hater å servere også da! Men jeg husker jeg syns det så kult ut når jeg var liten.

En slektning av meg er flyvertinne i sas. Det er et nåløye å komme gjennom, man møter blant annet til gruppeintervju som en del av utvelgelsen. Vet ikke alle detaljer, men langt fra alle kommer med. Feks fikk mette-marit avslag i sin tid.... Da min slektning kom inn var det et krav om utdannelse, ikke noe spesielt, men man kom ikke inn "rett fra gata".

 

Det er såvidt jeg husker 6-8 ukers opplæring. Fokus er sikkerhet, prosedyrer i luften, førstehjelp etc. Servering er forsåvidt en bijobb i luften, selv om det ser ut for oss som det er det eneste de gjør. Man skal kunne lede en evakuering blant annet, så man må kunne sette seg i respekt ombord.

 

Her er det vel best å kontakte aktuelle flyselskaper og høre om hvilke kriterier de går etter. Er ikke sikker på om så mange tar inn nå, har jo vært en del innskrenkinger de siste årene.

 

haha... Mette Marit er jo dritredd for å fly så hun har neppe søkt om å være flyvertinne noen gang. Og dessuten så er vel ikke gamle narkiser med dårlige nerver det beste å ha inne på et trangt fly når det oppstår nødsituasjoner.

Annonse

jeg har jobbet i SAS og noen utenlandske flyselskaper. Det stemmer med gruppe intervju og laaaang kursing. Mye sikkerhet, og kundevennlighet. Ikke et ''must'' å være slank/syltynn eller pen. I disse intervjuene er det mest din psykiske tilstand, og hvordan du håndterer ulike hendelser /situasjoner det legges mest vekt på!

Men det er ikke så ''glam'' som det virker som. Kroppen blir utslitt av høydeforskjeller , og håpløse arbeidstider. Men det var en morsom tid , med mye reising, og mange spennende opplevelser. Men jeg skal aldri tilbake! Once a lifetime job!

(Gruppeintervjuet er som idol, sitter fire, fem fra ledelsen og spør deg ut). Kommer du videre er det ikke dermed sagt du kan bli flyvertinne. Du må bestå kurs med omfattende tester og prøver, og selvfølgelig en omfattende legesjekk hvor en spes. utdannet lege (kalles flylege) sjekker forskjellige ting med kroppen som må være i orden før man kan jobbe oppi lufta; Man kan f.eks ikke ha noen sykdommer. som epilepsi, migrene, psykiske lidelser, diabetes, astma, allergi (vurderes hva man har det mot). Man skal ha bra syn, lukt og hørsel, ikke halte eller ha problemer med motorikk. Generellt frisk som en fisk m.a.o:)

Du skal bestå svømmetest, snakke engelsk flytende, (Testene er på engelsk) og bestå en psykologitest som bl.a. utreder hvor modig du er under livstruende situasjoner, hvor ydmyk du er ovenfor andre, psyken din, samabeidsevnen din, og hvor god du er på å løse konflikter og uforutsigbare situasjoner.

Du skal ha plettfri vandelsatest. Du må også bestå tester om selve flyets oppbygning, slik at du "forstår" flyet. Du skal kunne nødlande flyet, og bestå livreddende 1.hjelpskurs. Du skal i flysimulator og mestre praktiske tester ang. brann, røykutvikling, oksygenmangel, landing på vann, nødlanding, nødrop osv. Det settes grenser til hvor lav du kan være, og man kan ikke være kjempestor av vekt heller. Det har med evakueringsprossessen og hvor smidig du kan gjennomføre dette. (Ugunstig å stå å blokkere halve døren når du skal hjelpe folk ut) Er man for liten kommer man heller ikke med, man skal kunne åpne de tunge dørene, og rekke opp til hyller uten problem. Servicedelen i kurset læres på en halv dag.

Alt om alt står i en manual på noen hundre sider man får test på. Dette anses som "bibelen" og er viktig å mer eller mindre kunne utenatt. Denne blir oppdatert noen ganger i året ettersom forandringer og nye prosedyrer vedtas.

Siste uken består av å sette jobben ut i praksis, og en supervisor følger med deg .(Svarer du feil/ gjør betydningsfulle feil, stryker du). Det er mange som stryker på veien iløpet av disse tøffe ukene.

En gang i året er det repetisjon på de respektive testene, praktisk som teoretisk. Legesjekk repeteres hvert 4. år.

Dette er kanskje også hvorfor mange anser flyvertinner som pene, det er nok en bivirkning av gode gener ;)

Annonse

Hva har det med saken å gjöre? Steinaldersyn? Flyvertinneyrket medförer ikke å läre å fly. Det er pilotens jobb.At det er mye en flyvertinne skal läre seg innen sikkerhet stemmer, men å nödlande et fly er ikke blant dem. Jeg sitter i cockpit selv og har tilgode å fly med en flyvertinne

Da vet du kanskje den delen som går ut på at om du og co-pilot har besvimt skal vi kunne de "enkle trinn" ved å finne radioen, snakke med de på bakken og geleides til å lande, om ikke andere kyndge piloter er blant pasasjerene? Ref. Helios-episoden, der det gikk skeis pga at ikke flyvert ombord kunne dette? Hvis ikke jhadde jeg satt meg inn i dette så du ikke får spørsmål om dette på din neste utsjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...