Ranveig R Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Jenta er 12 mnd og har infeksjonsutløst astma. Då vi var på utredning fekk vi beskjed om å begynne på medisin (ventoline og flutide) neste gong ho blei forkjølt. I går var ho litt snørrete, i dag begynte ho å nyse og hoste, så då var det berre å sette i gang. Men det var ikkje spesielt populært å få maska over fjeset, og ho ilskreik den stunda det tok. Heldigvis hadde eg hjelp, ellers hadde eg ikkje klart å holde både armane og maska samtidig. Så, mine spørsmål til dåke andre som har begynt med medisin v/ ca 12 mnd er som følger: * blir det lettare å få gitt medisinen etter kvart? * korleis i alle dagar klarar dåke å holde både armar, bein og maske samt å trykke medisinen ut på ein gang? * kan eg vere sikker på at ho får i seg medisinen når ho vrir seg som ein makk så maska stadig kjem på skeive? Føler meg forferdeleg slem som gjer dette mot jenta vår, men det er jo bedre enn alternativet. Trur eg...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 her er vi i samme båt, lillegutt fikk astma diagnose når han var 18mnd. ..hatet maske sikkert de to første mnd. ble lettere etterhvert! prøvde å forberede han på det, samtidig som han fikk se tegnefilm eller noe som distraherte han mens vi gav meds. vi måtte være to i begynnelsen for å få i han alt! han protesterer av og til enda (nå er han 22 mnd) men er mer vandt til opplegget (faste meds hver dag så det blir en vane).nå har jeg han på fanget mens han ser tv (hvis jeg merker at dette kan bli en kamp!)holder masken med den ene hånden og gir meds med den andre. har mine armer rundt han hvis du skjønner..men hvis han er helt umulig får jeg hjelp av pappaen hvis han er hjemme eller jeg må legge han over fanget og prøve så godt jeg kan. hvis han vrir seg veldig gir jeg heller et puff mer.... lykke til!!
@nne p@ l@nne Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Vi sang bæ bæ lille lam. Når sangen var ferdig var medisinene gitt. Det var ikke så lett i begynnelsen og vi slet også slik som dere, men etter noen dager ble det en rutine. Nå synes han nesten at det er en kosestund:-)
Anele&Solstråla Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Jenta mi har fått det fast fler ganger om dagen siden hun var 5mnd, nå er hun 12,5mnd...Hender fortsatt at hun setter seg helt på bakbena og blir kjempesint. Men klarer å holde henne fast. Er ikke noe gøy, men det går som regel helt greit. Pleier å synge eller holde en leke hun kan drive med. Ikke akkurat barnevennlige medisiner:(
Kosel Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 KJenner meg veldig igjen og det er kjempe grusomt! Men det blir bedre! Jr har det samme som din HI med "forkjølelses astma". og han får også ventoline og flutide. morgen og kveld ved begynnende symptomer. Om det gir seg slutter vi, men om det eskalerer så får han i tillegg ventoline intill 6 ganger . altså annenhver time i løpet av dagen i tillegg. Jeg lot i starten jr få leke med masken, og holde i og titte på medisinbeholderne. Han prøvde den på både her og der og syntes det var veldig festlig -- MEN syntes ikke det var festlig når det ble tid for å faktisk ta medisinen. Jeg satt med han på fanget. han på det ene låret mitt og med beina han innover mot mitt andre bein. Dette beinet la jeg i låsning over beina hans igjen. Armen som er i ytterkant - samme side som han sitter på legger jeg over brystkassen hans med begge armene hans under og holder han fast! med den ledige hånden setter jeg masken intill ansiktet han. jeg støtter hodet slik at han ikke kan vri seg unna med mitt eget hode og trykker ut medisinen. deretter tar jeg den ledige håden min over masken og holder den tett inntill ham slik at han får i seg medisinen. Vi synger lille petter edderkopp og når sangen er ferdig er han ferdig.. liten pause før vi gjentar. Dette var i starten. han var ivirig. hvis jeg sa at han måtte gå å finne medisinen sin så gikk han å hentet den og kom bort og klatret opp på fanget, men slo seg vrang så fort maska var i nærehten av ansiktet. Jeg har prøvd alt med ham av leking osv... Etter et par mnd nå er det endelig blitt helt ok å ta medisin og sjeldent veldig mye protester. nå kan han stprt sett sitte ganske fritt når han skal ta den.. Det rare er at når han er hos onkel, eller i bhg eller hos mormor/bestefar, farmor/farfar så har det ALDRI vært noe problem å ta den. Så rådet mitt er å holde ut uansett hvor fælt det føles. VI vet at det er det beste for barnet - nettene er uutholdelige for stakkars lille kroppen om han ikke får de i seg så han er bare nødt. DET BLIR BEDRE!!!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Neida, det er IKKE sikkert det blir bedre så veldig fort! Min lille hissigpropp (nå 16 mnd) har fått Flutide fast i 5 mnd og HATER det fortsatt. Vrir seg og hyler HVER gang, men i varierende grad. Vi har prøvd alle råd (la henne leke med den, distrahere, gi premie etterpå, forberede henne...), men hun hater det uansett. Det går såvidt hvis man er 1, men som regel er vi hjemme begge to og gjør det sammen. Jeg synes heller ikke det er noe morsomt, men jeg trøster meg med at hun glemmer det med én gang etterpå, og at det tross alt er mye bedre for henne enn å hoste og være våken hele natta. Vi har merket tydelig effekt selv om hun vrir seg og maska noen ganger ikke sitter helt godt. Tror de får i seg litt likevel.
Gothminister Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Følte meg slem jeg også.. Men bena hans sprellet fridt,men måtte passe på så ikke hendene kom nærme maska,for da dro han den av,, 6 mnd tok det oss før vi i det hele tatt klarte å distraere han slik att han ikke skrek i maska. Nå holder det att vi bare prater rolig om noe spennende,så sitter han rolig. Men klart,skjer jo att han ikke vil også.. I dag fikk han først 1 puff med venoline,så ett puff med flutide,og deretter enda 1 puff med flutide,og han sa ingenting.. Pratet bare om att han skulle få sette på korken på medisinen sin når vi var ferdige. Skryter alltid av han,og gir hverandre ''high five'' etterpå. Da smiler han fornøyd Han er nå 19 mnd.
Moi 32 Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Vi har lyktes! Han har fått flutide i 6-7uker. Han kommer selv og setter seg på fanget og tar medsinen frivillig. "kampen" varte bare 1-2uker. -I starten satte jeg han på låret mitt med bena hans mellom mine ben, slik kan du låse bena om du må. -Ene armen da under armen min, andre kan du holde med hånda på samme arm. -Bedre å være rask og bestemt enn å drøye ut kampen i håp om at han skal gi opp, det skar seg fullstendig for oss i hvert fall.. -Ikke hold fast mer enn nødvendig!! Jo mindre tvang jo mer hyggelig. -Han får leke litt med maskinen, roper hallo i den osv. -Roser han opp i skyene uansett hvor mye han hadde skreket(i starten), og gir han masse kos imens og etterpå. -Setter fram en liten dæsj eplejuice foran han med beskjed om at han får den etterpå(pass på å time slik at han ikke må pusse tenna på 1t etterpå, og drikke gjerne litt vann etter juicen). -Pass på ansiktsuttrykket. Ikke virk unødvendig alvorlig/sint. Lykke til!
*ønsker nr 2* Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Oi, dette er det samme sønnen min skal utredes for.. . Kan jeg spørre om hvordan det er når ho er forkjølet?
Ranveig R Skrevet 10. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2008 Klart du kan ) Det var verst i sommar, då blei ho forkjølt (vanleg forkjølelse med snørr, nysing og hoste). Problemet var at hosten gav seg ikkje. Etter ei veke eller to gjekk den over til å bli ein grusomt sår, tørr hoste som var verst om natta. Nokre gongar hosta ho til ho kasta opp, nokre gongar hosta ho så ho ikkje fekk sove igjen, eg blei då sittande med ein ihjeltrøtt baby på fanget og prøve å roe ho ned. Ho hosta og skreik om kvarandre utan å klare å sove. Heldigvis var det ikkje mange netter som var sånn... Denne tørre hosten var kvar einaste natt og tidleg morgon og varte i heile juni og heile juli før den blei gradvis bedre. Deretter var ho så å seie bra i heile august, blei forkjølt i aug/sept og hosta i heile september. No har ho vore bra i oktober, og fram til ho blei forkjølt igjen i går. Ho har hatt 4 eller 5 slike hosteperiodar, den første begynte då ho var 3 veker gamal (blei sendt på barneklinikken etter 3 veker (6 veker gamal)med hoste, var då så tett/slimete i brystet at eg var redd ho ikkje skulle klare å puste). Var redd for at vi skulle bli "sett litt ned på" på barneklinikken då vi skulle på utredning fordi ho på det tidspunktet hadde vore frisk i ein mnd, men dei var heldigvis veldig greie og forståelsesfulle, og tok oss på alvor. Det var forresten drøy ventetid synest eg, vi blei henvist 1. august og fekk time 31. oktober, så det tok 3 mnd. No er vi i alle fall i gang, så eg håpar inderleg vi slepp vekesvis med hoste i etterkant av denne forkjølelsen. Tuppa skal så gå på forebyggande medisin resten av vinteren i første omgang. Lykke til med utredning!
Ranveig R Skrevet 11. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2008 Tusen takk for at dåke deler råd og erfaringar. Antar vi har ein drøy kamp framfor oss, men har eit håp om at det kjem til å gå bedre etter kvart )
*ønsker nr 2* Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Takk for det Min er akkurat som d et du beskriver, ender opp med vlsomme hostekuler, spesom kvelden natten, som gejrne ender i brekninger, oppkast, elelr null søvn.. Akkurat nå er han frisk, er ikk forkjøla nå.. Men det va han for en stund siden, så ringte legen da, men pga ventetid her og der, va vi der i går, og blei henvisy videre Blir spennende å se hvor lang tid det tar, og hva som skjer videre.... Takk for svar!
Sarah & Marcus mamma Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 kjenner meg igjen her ja, har gitt jenta mi 1 1/2 år ventoline i 2 uker nå.. klarer nesten ikke å gi det alene... må være to... dessuten gråter hun slik at hun isje puster inn før leenge.... og da kommer det ett innpust så gråter hun slik at det er lenge før neste kommer... men hun puster nok gjennom nesen da. men på bruksanvisningen står det jo at hun skal ha 5-6 innpust... hvor lenger holder dere masken over munnen egentlig?
Ranveig R Skrevet 13. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 13. november 2008 På barneklinikken fekk vi begskjed om å holde maska der til ho hadde pusta 10 gongar pr puff med medisin (for oss: 10 pust ventoline, deretter 2x10 pust flutide), uansett kor lang tid det tar mellom kvart pust. Små ungar kan holde pusten temmelig lenge når dei skriker! Eg og leste 5-6 pust i "oppskrifta", men eg tenker at det kanskje må fleire pust til for ungar, sidan dei ikkje puster like mykje om gangen som oss voksne? Eller for å vere sikker på at 5-6 pust går "i boks", jenta vår vrir seg veldig, så det er nok eit par pust kvar gong der ho ikkje får i seg noko særleg. No som vi har holdt på i eit par dagar klarar eg å gje medisinene aleine, men det er vanskeleg. Har tatt i bruk så å seie alle tips eg har fått her. Jenta vår og hyler når ho får medisinen sin, og då dekker ikkje maska både nase og munn (fordi munnen er på vidt gap). Eg plasserer den då berre over munnen, i og med at ho ikkje puster gjennom nasa når ho hyler. Vanskeleg dette, men håpar det skal gå seg til. I dag tidleg virka det som om ho ikkje syntes det var like grusomt som før, men det kan vere tilfeldig (har litt feber etter vaksine i går, så er kanskje litt slapp og...). Lykke til vidare i alle fall )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå