Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Ja, hva vi kan vi forvente av dere foreldre.... Det er masse snakk om hva foreldrene forventer av barnehagene, men jeg lurer på hva kan barnehagen forvente av foreldrene? Er norske barnehager kravstore ovenfor foreldrene?
Gjest Filifjonka Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig mener med spørsmålet ditt jeg, men jeg hiver meg utpå likevel. Jeg er barnehagemor, og har vært det i mange år. Jeg har aldri opplevd at barnehagen har vært "kravstor" overfor meg og min mann. De ber oss om å navne klærne. Dette gjør jeg, mest for vår egen skyld. Jeg er ikke spesielt glad i å handle, og ikke veldig rik heller, så litt innsats med navning sparer oss for både tid, jobb og penger. De ber oss om å respektere åpningstidene, og det syns jeg også er en selvfølge. Jeg har kommet for sent i høst, fem minutter etter stengetid. Jeg ble oppholdt på jobben, og så havnet jeg i en saktegående kø på vei til barnehagen. Jeg ba om unnskyldning da jeg kom, og den ansatte aksepterte. Jeg forstår likevel at de kan bli sure hvis det skjer igjen og igjen og igjen... med de samme foreldrene hver gang. Det er jo arbeidstiden deres som vi forlenger uten videre. Kanskje skal de selv hente barn, innom butikken, hjem og lage middag, ut igjen på et eller annet. De ber oss om å sørge for at ungene har skiftetøy i barnehagen og klær som passer til været ellers. Det syns jeg også er en selvfølge - det er jo til det beste for barnet! De ber oss om å si fra hvis barnet ikke kommer, fordi vi tar fri eller barnet er sykt. Det syns jeg også er rimelig. Jeg blir da ikke hjemme fra jobben uten å si fra, enten jeg er syk eller avspaserer. Og så slipper mitt barns venner og gå og vente hele dagen på det barnet som aldri kom. Nå kommer jeg ikke på så veldig mange andre "krav" fra barnehagen i farta. Disse syns jeg i alle fall er helt rimelige.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Jeg synes man kan forvente, eller i allefall bør forvente at foreldrene legger barna til passelig tid om kvelden slik at de er uthvilte og opplagte til en ny dag i barnehagen. Å navnemerke barnas ting. Å ikke la barnet ha med seg diverse saker, leker ol hjemmefra. Dette er vanskelig i forhold til de andre barna med låning etc og ofte en kilde til problemer og krangler barna imellom. Det er også slitsomt for personalet å passe på at private leker ikke blir borte eller ødelagt. Begrens det til Ha-med-dagen i såfall. At barna har tilfredsstillende klær og utstyr til været og de aktiviteter som skal foregå. Det bør forventes at foreldrene følger med på hva som skjer i barnehagen, pakker sekk til turdag, sender med skiftetøy ol. At foreldrene holder syke barn hjemme, både av hensyn til barnet selv og for å unngå å smitte både de andre barna og personalet.
Elletuppa Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 I tilegg til det jeg leste andre hadde svart, bruker vi å oppfordre til en åpen og ærlig dialog. Dersom det er noe de er missfornøyd med ang barnehagen tar de det opp med oss slik at vi kan gjøre noe med, istede for å renne te naboen som ikke kan gjøre noe med det,
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Det de andre har svart, pluss respekt! Greit det er et serviceyrke, men vi driver ikke med mirakler og liker virkelig dårlig å få skylden for andre etaters "mangler". Har ofte opplevd i tilfeller hvor ppt må bli involvert hvor vi som assistenter får kjeft fordi det ikke går fort nok. Er lite morro å måtte sitte å forklare for en sint far at det slettes ikke har noe å gjøre med oss, men med ppt`s behandlingstid og ressurser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå