mecluc Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Min samboer har en gutt på snart 7 år som hele veien i bhg og skole har hatt problemer. I bhg trakk han seg vekk fra de andre barna og lekte mye alene, men hadde 1 eller 2 kamerater som var mye yngre enn han som han av og til lekte med. For de kom han overens med. Mange av våre venner har også barn, men de er yngre gjerne i 4 års alderen. Disse leker han greit med men han er veldig sjefete og sier hva de skal gjøre. Gjør de ikke det gidder han ikke leke mer og finner på noe på egenhånd. Nå på skolen har han masse problemer, sitter ikke i ro på stolen i timen, gjør seg fort ferdig med arbeidet og går å roter rundt i klasserommet og forstyrrer de andre elevene. Han har måttet bli hentet på skolen flere ganger for de ikke klarer ta seg av han. På skolen også går han mye alene og kan spytte på andre, sparke i veggen osv.... Han nekter å høre på de voksne og gjøre som de sier. I bhg skal de hatt en "såkalt" utredning for adhd og sies det ikke er noe i veien. På skolen her om dagen foreslo kontaktlærer at han kunne ha en slags autisme. Han har dårlig språk, snakker som en 3-4 åring og mumler mye. Når vi snakker til han når han gjør noe gale, vil han ikke se på oss. Kommunikasjon i det hele tatt er vanskelig. Han svarer ikke på det vi spør om men begynner snakke om noe annet. Visst vi ikke finner på noe med han kjeder han seg med en gang og spør hva han skal gjøre, begynner i en lek men den varer veldig kort, går bare rundt å gjøre merkelige ting: setter på vasken på badet og går eller fyller den opp med såpe så det blir skum over alt, kryper under bord, fikler med småting. Når han leker alene har han en tendens til å slå mye med lekene. Det er så mye annet jeg kan skrive, men det blir langt. Hva tror dere dette kan være? er det adhd, autisme eller bare store atferdsvansker????
mecluc Skrevet 10. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. november 2008 må også legge til at han en gang svarte meg på en rar måte: Jeg spurte hvorfor han ikke ville gjøre slik læreren sa på skolen og ikke ville sitte i ro. Da sa han: jeg vet ikke hva som går av meg! Sier ikke det ganske mye?at han sliter?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Be om henvisning til BUP. Det er mye det kan være, og det kan være flere ting, bl a begge de du nevner. ADHD er sjelden den eneste diagnosen. De aller fleste har en eller annen tilleggsdiagnose. Autisme er også i mange grader/typer, slik som ADHD er det. Vanskelig å si hva det kan være utfra det du skriver, og uten at ungen er testet. Men det minner mye om min, som har ADHD, Tourette's, Dysleksi og mulig noe innen autismespekteret(da svak grad av det). Min snakket bra veldig tidlig, men sliter med forståelse iflg tester. Han "lurer" mange med godt ekspressivt språk. Min har fyllt vann i tannkremtuben min, tatt den ringen som fester proppen til vasken og rettet den ut(den lå så bein og fin ved siden av vasken), puttet dorull godt nedi do(måtte demontere doen for å fikse det). Noe av det rare;) Men som sagt; be om henvisning. Det kan skolen gjøre, eller legen, eller HS. Barnehage og skole KAN IKKE utrede. Og de bare gjetter, om de prøver. Samme som deg og meg. De kan synse ting, men ikke mer enn det.
skjelvekrøller Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Først og fremst: Be om utredning. Barnehagen kan synse og anbefale, men de har ingen kompetanse til å utrede og sette diagnoser. Det har ikke en gang ppt, fikk jeg beskjed om. Det er bup som gjør det. Mens du venter på innkalling, kan du kanskje ta en titt på http://www.npif.no - norsk proteinintoleranseforening. Som du indikerer kan slik adferd skyldes alt mulig, og matintoleranse er en av de tingene som kan vise seg som adferdsvansker. Det gjorde det på vår unge som ikke reagerte veldig ulikt deres. I dag, halvannet år etter diettstart, har vi en unge som oppfører seg som de andre i klassen og ikke skiller seg noe ut. - så lenge dietten ikke brytes.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Hei! Når jeg leser om din sønn er det som å lese om min. Han bør bli utredet for asbergers syndrom. Synes det er merkelig at barnehagen utreder så små barn for adhd og at de ikke har henvist dere videre- de har nemlig ikke lov til å utrede barn for nevrologiske lidelser. I mellomtiden så må dere forstå han og hvor han er, han trenger og bli forstått, hørt og sett for den han er, få han utredet så fort som mulig.
Barn nr.4 Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Dette blir jo synsing og menig, men det er jo det vi får her på disse sidene. Men har gutt nå som snart er ferdig utredet. Han utredes for asperger. Og det tenkte jeg med en gang som mulig da jeg begynte å lese på innlegget ditt HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå