Gå til innhold

Erfaringer rundt innføring av fast føde? Skal vi dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her tror jeg kanskje vi har gått litt for fort frem.

Begynte med smaksprøver på potet blandet med morsmelk, bare noen teskjeer i noen dager før vi gikk over på glass med grønnsakspure.

Noe som falt i smak med en gang.

Så begynte vi å prøve risgrøt med mm, men det ble bare søl og altfor tynnflytende. Kjøpte heller hipp sin havregrøt med banan og aprikos smak. Her begynte jeg med gode smaksprøver og han synes det var rart de første gangene, men nå mmmm'er han til hver skje og jeg er oppe i full porsjon. (det vil si jeg byttet over til småfolk sin "min første grøt" som er uten smakstilsetning, da jeg plutselig følte jeg hadde gått litt hardt ut..)

Alt dette på har skjedd på ca to uker.

Nå lurer jeg på om jeg skal begynne med grøt fast til lunsj og et glass grønnsakspure til middag og hvordan jeg skal gøre dette best mulig for å likevel opprettholde melkeproduksjonen?

Hvordan gjør dere det?

Og til hvilke klokkeslett gir dere barna deres mat?

Gutten min er 6mnd forresten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mye fortere enn meg ihvertfall

begynte med smaksprøver og velling ved 5,5 mnd

nå er det et lite fruktbeger, fire skjeer grøt omtrent og smaksprøver ved 8 mnd....

Skrevet

Hei!

Med min førstemann begynte vi med maisgrøt rundt 5 1/2 mnd, og han spiste godt fra dag én:-) Vi gikk fra 2 ts første gang til full porsjon (3/4dl)Vi prøvde risgrøt også, men det ville han absolutt ikke ha! Vi ga grøten om kvelden (17 tiden).

Etter ca en ukes tid begynte han å få smaksprøver på potet, men dette syntes han nok ikke smakte noe særlig. Vi ga han derfor litt gulrot, og det likte han veldig godt:-) Dette ga vi til lunsj, ca 4-5 ts pr dag.

Etterhvert introduserte vi flere ulike grønnsaker, og etter ca 14 dager var vi oppe i en full "middag" med potet, gulrot, kålrot, brokkoli og kraft fra skinke/kylling eller fisk. Vi lagde maten selv, uten noe krydder eller salt.

Vi prøvde noen ferdige middagsglass rundt 6 1/2 mnd, men han ville ikke ha det. Etter litt "leting" fant vi et par stykker han kunne godta i nødsfall, men ellers var det bare hjemmelaget som var bra nok *hehe*.

Han var alltid veldig glad i puppen, så vi merket ikke noe nedgang i amminga før vi satte grenser selv (når permtida gikk ut). Ellers ga jeg alltid pupp først, deretter mat. Han fikk pupp til frokost, pupp og most frukt til lunsj, pupp til mellommåltid, pupp og middag, pupp til ettermiddagsmåltid og pupp og grøt til kvelds:-)

Minstemann har såvidt begynt med grøt nå, og vi har gått rett på maisgrøt denne gangen også. Han spiser av hjertens lyst, og er veldig nyskjerrig på "vår mat". Han er bare 5 mnd, men vi har valgt å prøve litt grøt fordi han våkner for amming hver time hele natten nå:-/ Får se om det hjelper.

Ellers er han nok klar for litt most frukt snart;-)

Begge mine har heldigvis vært glade i mat, og det har ikke vært noe problemer i forhold til melkeproduksjonen:-) Hvis du alltid gir pupp først, så tror jeg ikke produkjsonen din vil avta. Da vil jo gutten din etterhvert styre selv hvor mye melk han vil ha...når han begynner å skjønne at det kommer mer mat etterpå;-)

Tror heller ikke du går for fort frem, hvis han ser ut til å trives med den nye maten.... og vekten følger kurven:-)

De er jo ofte veldig opptatt av vår mat, og blir veldig nyskjerrige når vi putter noe i munnen;-))

Skrevet

Takk for kjempefint svar Dojamor!

Gutten min har og vært veldig glad i mat (les pupp, siden det er det han har spist til nylig..)

Men akkurat nå erfarer jeg at han er så mye mer opptatt av alt som skjer rundt istedet. Så nå har jeg begynt å prøve å tilby litt med en gang han våkner, da er han litt mer klar. Og så lar jeg ham få tre blunder på dagen.

Håper dette er en liten fase som vil gi seg igjen.

Når du alltid gir pupp før maten, hvordan gjør dere det om du vil være borte noen timer en dag da?

Gutten min har ikke tatt flaske og jeg gleder meg litt til å kunne være borte en dag litt mer enn 2-3timer.

Kan jeg bare gi grøt uten noe drikke til som lunsj en dag eksempelvis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...