Rikard si pia :) Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Endelig er vi gravid igjen! Vi var uheldige å mistet nurkene våre sist gang, pga en betennelse i fosterhinnen. Jeg ble deprimert og la på meg mange kilo. Da jeg var 106,5 kilo, tok jeg meg selv i nakken og startet på en livsstilsendring. Jeg har fulgt Grete Roede og har veid og målt og regnet ut kalorier, pluss trakset noen mil med skritt-teller. Dette hjalp meg ned til ca 91 kilo Stor glede, men plutselig sto vekten stille og mensen uteble, og i følge min samboer var jeg blitt litt "hunørsyk". Vi tok en test, og den var positiv!! Dette er også bekreftet hos lege nå og vi gleder oss masse og krysser fingrene på at denne gangen går det bra. Men jeg ønsker å holde vekten og ikke legge på meg så alt for mye i svangerskapet. Jeg ligger ennå på rundt 91 kilo, og er forberedt på å gå opp, men ønsker ikke å runde 100 igjen. Det er så vanskelig å få dem bort igjen.. Er det noen andre her som også ønsker å "holde vekten"? Erfaringer på dette området? Og hvor mange kalorier bør man ha per dag? Legen min sa jeg kunne fortsette med det inntaket jeg har i dag på rundt 1350. På den andre siden så synes jeg at det høres lite ut. Jeg vil ikke skade lille nurket med slanking. Og slanking og graviditet har jeg skjønt er fy fy.. Takk til alle som tar seg tid til å lese dette og ekstra takk til de som også svarer.
Anita*født* Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Sitter her tenker akkurat det samme,selv er jeg over 90 haha og over 35 så jeg er usikker på alt for tiden.Tror kanskje jeg trenger noen trimme og snakke med i samme situasjon. klem fra oslo
Rikard si pia :) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2008 Hei wonder! Ja det er mye å ta hensyn til på alle kanter og usikkerheten melder seg ofte.. En trimkamerat eller to hadde nok vært tingen og hadde du bodd i Bergen skulle jeg meldt meg som din trimkamerat Men vi kan snakke sammen og dele tanker og frustrasjoner! Enten her på forum, eller vi kan sende post til hverandre her på Bim Klem!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Hei! Jeg var selv 92,2 kg ved min første kontroll hos lege i uke 8. Da jeg var hos legen sist, i uke 20 hadde jeg ikke gått opp mer enn 0,8 kg som var en positiv overraskelse for meg:) Det beste tipset jeg kan komme med i forhold til å holde vekta,som er anbefalt enten man er gravid eller ikke, er å spise ofte men små måltid! Håper bare vekta mi ikke skyter til værs senere i svangerskapet!!! Masse lykke til til dere alle!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 På Grete Roede skal de ha et opplegg som er tilpasset kalorinivå til de som ammer. Kan tenke meg at dette kan være noe som passer bedre når man går gravid også? Da har du et litt høyere kaloriinntak, men spiser den samme sunne maten som nå. Jeg syns også 1350 kalorier virker litt lite nå som du går gravid, men samtidig så trenger jo ikke kroppen så mye mer energi, for den lille tar nok det den trenger likevel. Kanskje ei brødskive ekstra med leverpostei og et glass skummet melk er nok? Hvis du har kontakt med Grete Roede konsulenten enda, så kan du vel spørre. Så flink du har vært som har gått ned så mye Jeg veide 97 da jeg ble gravid, og har så dårlig viljestyrke når jeg er gravid, at jeg har gått opp alt for masse. Men nå nærmer jeg meg slutten, og får ta meg selv litt i nakken når babyen har blitt født
Anita*født* Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 ja la oss holde kontakten dele...Spennende. Begynner glede meg jeg nå=)))
Raspberry Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Hei du:) Jeg er blitt gravid ved kunstig befruktning på rikshospitalet og siden jeg er overvektig fikk jeg tilbud om ekstra oppfølging av jordmor og ernæringsfysiolog der. De kaller opplegget for ADIPOL. Jeg veier ca 106 kg og har fått beskjed om at jeg ikke behøver å gå opp noe særlig. Rådene jeg fikk på første møte hos ernæringsfysiologen var: - Være i aktivitet i 30 min hver dag (så du blir varm og anpusten) - Spise mer fisk. - Spise 450g grønnsaker hver dag! - Spise 2 frukter. - Spise ofte nok i løpet av dagen. - Begrense saltinntaket. - bare spise godteri en dag i uken. -holde seg bort fra sukker Hvis jeg får flere tips etterhvert kan jeg skrive dem senere. De er ganske nøye med å vektlegge at jeg ikke skal slanke meg, bare leve sundt. Jeg tror nok at dietten din med 1350 cal er i minste laget. Men du kan jo øke på med frukt og grønt, det er det jo ikke så mye cal i. Det er jammen ikke så lett synes jeg, å skulle få i seg 450g grønnsaker pr dag.
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Hei! Eg synes 1350 kcal høres veldig lite ut. Har sjølv gått på Grete Roede og da fulgte eg ein meny på 1900 kcal (veide 104, no 97). Når du er gravid i tillegg er det i alle fall lite. Eg vil anbefale deg å snakke med fleire leger og høre kva de sier, for 1350 er eg overbevist om er alt for lite. Eg tror ellers det viktigaste for deg som er gravid, og for de som ikkje er det, å i alle fall få i seg nok av de næringsstoffa vi treng og så fokusere meir på det enn kalorier. Og da må ein holde seg unna mat med "tomme" kalorier, som chips, brus, is, godterier osv. Men spise fet fisk, reint kjøtt, melk, frukt og grønnsaker. Er du meir eller mindre godtesjuk no når du er gravid? (Eg har sjølv store problemer med å holde meg unna sukker):
Rikard si pia :) Skrevet 21. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2008 Takk for gode tips! Jeg klarer stort sett å holde alle punktene hver uke. Det å få i meg grønnsaker går greit. Jeg har stortsett grønnsaker til hvert måltid, om så agurk og tomat på skinke,leverpostei eller makrell i tomat på brødskiva. Jeg forsøker å bruke grønnsaker som mellommåltid innimellom, er blitt glad i de små knaskerøttene. Men jeg teller ikke kalorier på grønnsakene, så jeg får nok i meg mer en 1350 per dag. Vel, jeg har økt inntaket til 1500, for sikkerhetsskyld.
Rikard si pia :) Skrevet 21. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2008 Heisann! Ja jeg er enig med deg. Jeg er merkelig nok ikke lysten på alt det jeg syntes var helt deilig før, som sjokolade og ostepop! Men jeg vil ha melk, youghert eller biola, som jeg ellers ikke er glad i! Pluss at jeg vil ha kinamat, blir vist ikke lei av det. En annen ting jeg sliter med nå er at jeg har fått stygga på vann! Og det er ikke bra.. Men jeg får i meg vann, ved å først koke det og så sette det i kjøleskapet, da går det ned
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå