Gå til innhold

noen hatt el hørt det slik som meg å fått ks?burde jo være gyldig grunn vel??????

Anbefalte innlegg

jeg har ekstremt svangerskapskvalme å vært liggende hele veien,spiser lite,vekta står bare stille men jeg eser ut,avhengig av kvalmestillende for å få i meg LITT mat,er veldig svak å ingen krefter,klarer ikke stå oppe lenge av ganga,depresiv pga formen,klarer ingenting,kaos i hodet,klarer ikke se andre stresse el noe bråk,svimler, å er helt elendig. er snart 26 uker på vei.

klarer bare ut døra når jeg MÅ så vidt. skal til legen om 2 dager å skal forlange rekvisisjon til fødselslege for fødesamtale. jeg klarer ikke presse ut min egen drit engang å kan aldri klare en fødsel hvis formen fortsetter slik. har fibromyalgi også som gjør meg stiv å støl pga jeg ikke klarer å bevege meg så masse som gir muskel å ledd verk.

er redd for fødsel ved min form. dette burde vel være gyldig nok grunn for ks hvis formen fortsetter slik?min 1 graviditet dette. alt er bare dritt for tiden. det var ikke sånn jeg trodde ting skulle bli....

Fortsetter under...

det er ikke så enkelt å ta et ks heller. noen er veldig heldige... med de fleste bruker mye lengre tid til å komme seg etterpå enn ved en fødsel... noen kommer seg aldri... noen får problemer med ks resten av livet...

Gå inn i samtalen med fødselslegen med et åpent sinn, men husk at du har ikke mulighet til å KREVE ks. Om du vil få innvilget det eller ikke, kommer helt an på legens vurdering. I den grad det finnes en liste over "gyldige grunner" til ks, er det hvor mors og/eller barns helse/liv er i fare. I andre tilfeller må det tas opp til vurdering sammen med legen, og så får man se... Uansett hvordan det blir, håper jeg dere finner ut av en fødselsplan som du føler deg komfortabel med.

Du må dessuten huske at ks IKKE er en enkel utvei, selv om det kanskje føles slik for deg akkurat nå. Selve fødselen er en ting, men det kommer en rekonvalesens også, sjansen for komplikasjoner er større. Det er en grunn til at legene er restriktive (i større og mindre grad...) når det gjelder "unødvendige" ks! Jeg tok haste-ks for en måneds tid siden. Vi var flere som hadde tatt ks på barsel, og vi var MYE dårligere etter fødselen enn de heldiggrisene som hadde født vaginalt. De hoppet rundt i vanlige klær og så skikkelig freshe ut, mens vi ks-jentene stavret rundt i prekestol med støttestrømper og klarte ikke ta oss av babyene våre på flere dager. Jeg kom meg ganske raskt etter fødselen i og for seg, jeg følte meg noenlunde ok igjen etter en uke... Så det er ikke ment som skremselspropaganda, på ingen måte. Hør med legen hva som er best for DEG. Hvis du er redd for fødsel i den formen du er i, må du huske på at du, hvis du får innvilget ks, skal ha en rekonvalesens etter operasjonen med utgangspunkt i den dårlige formen, også.

Formen etter et ks er nok veldig forskjellig. Jeg var oppe og gikk dagen etterpå. Strekker litt i såret idet du går, men tok jeg det med ro gikk det veldig fint. Og jeg tok vare på babyen min fra dagen etter ks, da jeg hadde kommet meg på bena.

Mange av de som har født vaginalt har det bedre enn oss med ks. Men da jeg var på sykehuset var det en dame som hadde født vaginalt som hadde det værre enn meg. Så dette går veldig opp og ned, kommer helt an på fødselen.

Ks er selvfølgelig en større risiko for mor, men for babyen er det ikke stor forskjell. Det eneste babyen ikke får ved ks er bakteriene, og de må ofte suget frie for slim i lungene. Men dette går veldig bra. Har en ks-datter som hverken har astma eller allergi!

Vi hører veldig ofte om det som har gått galt og alle de som ikke har det så bra etter et ks. Men jeg tror nok ikke vi hører om alle de som det går fint med. Alle de jeg kjenner som har tatt ks har det gått veldig bra med.

Så uansett hva det blir, Masse lykke til.

Klart du har rett i det, snuppas mamma. Jeg har også venner som har vært MYE dårligere etter vaginal fødsel enn jeg var etter ks. Det det handler om, er at GJENNOMSNITTLIG vil en kvinne som har født vaginalt komme fortere i form igjen etter fødsel enn en kvinne som har tatt ks + komplikasjonene er flere, f.eks. økt fare for blodpropp. Hvor på skalaen man selv havner, enten det er snakk om ks eller vaginal fødsel, er det umulig å vite på forhånd. :)

Annonse

Jeg fødte vaginalt og var IKKE en av de som var fresh etter fødselen. Jeg klarte nesten ikke gå en gang dagen etter,og klarte ikke å ta meg skikkelig av babyen nesten en uke etterpå. Plages enda 18 mnd etter med at det er ømt i arret etter at de klipte meg....

Så det er ikke alltid det er best å føde vaginalt! Det er som skrevet ovenfor umulig og vite hvordan man blir etter en vaginal eller ks fødsel.

Må innrømme at før min fødsel var jeg en smule imot KS, men er det ikke nå!!!!

Vel, uansett råd og meninger så tenk selv hva du føler. Gi uttrykk overfor ditt helsepersonell hva DU føler og tenker. Ingen kjenner kroppen sin bedre enn dem selv.

La kroppen din og magefølelsen din være med å avgjøre hvordan DU vil ha det.

Når avgjørelsen er tatt -keisersnitt eller vanlig fødsel- så skal det føles riktig for deg :))

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...