Gå til innhold

Hvor lenge og hvor ofte bør man egentlig koke flasker, smokker osv sånn i starten..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er nå 4 uker, og lurer på hvor ofte vi bør koke smokken hennes, og flaska / pumpeutstyret...? Og hvor lenge bør d koke per gang? Nå koker jeg en gang daglig, ca fem min, men d er kanskje litt i overkant..?

Skrevet

flasker, smokker osv skal kokes etter hver bruk.

pumpa har jeg kokt en gang i døgnet

skyll alt i kaldt vann før koking, da blir det ikke stygt

pumpa har jeg latt ligge i kaldt vann mellom hver bruk

egentlig kan du ta alt i oppvaskmaskinen bare det er over 65 grader, men det er jo litt upraktisk å kjøre maskinen hver gang man trenger utstyr.

Skrevet

Okei, takk for svar. men d er vel litt overdrevent å koke smokken etter hver bruk...?

Skrevet

Jeg synes ikke det er behov for å koke smokk så ofte. Vi har flere smokker å velge mellom. Jeg koker når de er nye og så samler jeg de sammen en sjelden gang i mellom og koker. Kanskje en gang i mnd. Vet mange synes dette er sjelden, alle barna har da klart seg bra her i huset :-)

Skrevet

Smokk (som i narresmokk) skal bare kokes en gang, ikke flere. Den skal skylles i kaldt vann ved behov. Koker du den mange ganger kan den gå i oppløsning og barnet kan få biter av den i halsen. Mener det står på pakken at den kun skal kokes en gang.

Smokk (som i flaskesmokk/tåtesmokk) skal kokes etter hver bruk. Likeså med flaskene. Dette fram til ca 6 mnd alder. Kok opp, og la koke i ca 5 minutter.

Skrevet

Ooops, da skal jeg slutte å koke smokken så ofte, hehe:) Tror ikke den har tatt noen skade av d foreløpig da, ser ikke sånn ut ihvertfall! Misforsto vel bruksanvisningen litt jeg da, for der sto d at den skulle kokes før bruk (ikke 1.gangs bruk..)

Skrevet

Det betyr før 1. gangs bruk jo ;o) Den tar sannsynligvis ikke så stor skade av det, men OM og HVIS det skulle gjøre at gummien blir porøs og babyen skulle kunne få dette i halsen, så syns jeg det er best å la være. Koke én gang, så skylle i kaldt vann når det trengs :o)

Skrevet

Ok! Da blir d mer skylling og mindre koking heretter, bare en gang innimellom kanskje!

Skrevet

Høres veldig sjelden ut å koke smokkene en gang eller to i måneden syns jeg.. Det anbefales jo å bytte ut smokk etter 3 måneder?

Jeg bytter smokk hver dag og koker de (har flere som jeg da bytter på), anbefaling fra helsestasjon pga vi har hatt problemer med sopp, og de kan få sopp fra smokker som ikke er rene (også selvom de ikke tidligere har hatt sopp). Flasker og pumpeutstyr koker jeg etter hver bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...