Jenny 78 Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Kanskje et veldig dumt spørsmål, men jeg lurer altså på hvor lenge man bør gi barnet grøt. Vår jente på 13 måneder har aldri vært spesielt begeistret for grøt, men vi har klart å få i henne kveldsgrøt frem til nå. Det har begynt å bli veldig vanskelig, og hun vegrer seg for å spise den. Hvis vi gir henne skive istedet, spiser hun villig vekk. Bør man av ernæringsmessige årsaker fortsette lenger med grøten? Hun tar tran, spiser masse frukt, yoghurt, grovt brød med næringsrikt pålegg og vanlig middag.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Ingen som sier at barn MÅ har grøt, så det er bare å kutte ut. De fleste gir det nok fordi det er en lettvindt måte å få i barna næring på, fordi de ikke kan spise ALT som vi voksne spiser ennå. Men er ikke barnet glad i det så ser jeg ingen grunn til å stresse med det :-)
Gjest Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Slutta med grøt til begge mine rundt 12 mnd jeg, da nytta det ikke å få i de det mere.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Mini kuttet vi grøt til når han var 9-10 mnd gammel, da ville han ikke ha mer. Trenger jo ikke å gi grøt da.
Ranveig R Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Det er ingen regel som seier at ungen MÅ ha graut i det heile tatt. Det er berre ein lettvinn måte å få i ungen kornprodukt, som er tilsett mellom anna jern. Jenta vår (no 12 mnd) har aldri likt graut, det er ikkje mulig å få det i ho... Ho gjekk dermed rett på brød då ho begynte med fast føde. Ein må berre vere litt bevisst på variasjon i kosten (pga vitaminer som ofte er tilsett i graut), og helsesøster sa det var lurt å gje jernrikt pålegg (leverpostei er jo ein klassikar) til eitt måltid om dagen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Det er riktig som de andre her sier at man må ikke gi grøt, men denne grøten er sunn og masse vitaminer i så jeg har fått beskjed om å gi så lenge barna vil ha. Eldstemann er snart 4 år og spiser det fortsatt. Ikke så ofte nå, men siden minstemann får det hver kveld hender det han vil ha det istedet for brød, og da får han det. Men guttene mine er grøtelskere da.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 slik begynte snuppa mi også når hun var på den alderen.. så jeg begynte å gji henne skive.. hun er nå over 14mnd å det fungere greit.. prøver med grøt innimellom for tror hun blir mer mett av det.. men hun spiser vist grøt i barnehagen så kansje det holder med det.. hun elsket grøt før..
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Grøten er en veldig god kilde til næring selvom man selvsagt kan kutte den ut akkuratt når man selv vil. Jeg har imidlertid fått anbefalt på helsestasjonen å gi grøt ihvertfall til 2 år siden barnegrøten er jernberiket og veldig mange barn får for lite jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå