Gå til innhold

MA og rhesus negativ

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralydhos fastlegen i uke 12 for og høre hjertelyd. Hun fant ikke noe hjertelyd og sendte meg rett til sykehuset. Der fant de heller ikke noe hjertelyd, og det viste seg at jeg hadde hatt en MA i uke 9. Hadde ikke merket noen ting til det, og ikke hatt noen blødning. Jeg ble informert om mulighetene mine, og vi valgte til slutt og ta en cytotek kur hjemme. Det ble ikke tatt noen blod prøver av meg. Jeg tok kuren når jeg kom hjem, og dagen etter fikk jeg en liten blødning med en litt klumper/slim. Jeg mistenkte at det nok ikke var alt, og fikk meg en time på Volvat en uke senere. Det viste seg det at både foster og morkake var igjen. Så da bar det tilbake til sykehuset for enda en undersøkelse og vi ble enige om at jeg skulle legges inn for og få administrert enda en cytotek kur, men denne gangen fikk jeg mye større dose. Til slutt kom det ut det som skulle ut. Da det hele var over og jeg skulle gjøre meg klar til å dra hjem kom det inn en lettere forfjamset sykepleier som lurte på om jeg visste at jeg var rhesus negativ. Det visste jeg jo ikke, for det var det jo ingen som hadde testet, og dette var min første graviditet. Jeg fokk sprøyten før jeg reiste hjem og ante fred og ingen fare. Men nå har jeg begynt og bekymre meg. Siden jeg fikk en liten blødning på det første abort forsøket lurer jeg på om det er fare for at jeg har utviklet antistoffer. Noen som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du,

Så trist å høre at du mistet. Jeg hadde min andre ma i forrige uke; min uke 12. Hadde sett hjerteslag i uke 8. Hadde utskraping på sykehuset på tirsdag, min andre da jeg også hadde det i slutten av april.

I forbindelse med min første ma fikk jeg også vite at jeg er rhesus negativ. Etter begge utskrapingene har jeg, som du fikk, fått en sprøyte... Den andre gangen spurte jeg nærmest for ordens skyld i det jeg skulle gå om de hadde husket den, og det hadde de ikke... - Godt du passer på, sa de.

Jeg spurte gyn.spesialisten jeg går til om dette da jeg fikk beskjed om min andre ma ; om jeg tidligere kunne ha vært gravid uten å vite om det, og abortert tidlig, og utviklet antistoffer siden jeg ikke hadde fått noen sprøyte. Det sa min lege at var helt usannsynelig (stoler veeldig på henne). Hun sa at det først er mye senere at fosteret har fått utviklet blodbaner etc som gjør at det kunne være en risiko for det, og at de kun gir sprøyter ved så tidlige aborter for å være helt på den sikre siden.

Så, på listen over utrivelige ting å bekymre seg for i forbindelse med å miste, tror jeg du kan la være å være usikker på dèt... Vi har jo nok av andre ting å tenke og bekymre oss for...

Håper du fant støtte i dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...