Gå til innhold

Har jeg opparbeidet rett til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 3 årene jobbet som sykepleier ved samme sykehus, men i ulike vikariater og ved ulike avdelinger.

Den 24.08.08 gikk det siste vikariatet mitt ut og jeg hadde jobbet i 80% stilling i 8 mnd i dette vikariatet. En uke etter ble jeg sykemeldt pga plager i svangerskapet. Jeg har nå fått ny kontrakt i 75% stilling ved en annen avdeling og begynner 11.11.08. Mitt spørsmål er: har jeg fremdeles rett på sykepenger eller må jeg opparbeide meg dette på nytt ved å jobbe i 4 uker?

Føler at jeg som vikar ikke har noen rettigheter og faller mellom alle stoler. Har spurt NAV om dette, men hun jeg snakket med var usikker..

Noen som vet noe og kan hjelpe?

Fortsetter under...

Du blir sykemeldt i en periode der du ikke har noe arbeidsforhold og har derfor ikke rett på sykepenger som arbeidstaker.

Du kan ha rett på sykepenger som inaktiv. Dette er sykepenger til de som "faller mellom to stoler", slik som du gjør i ditt tilfelle.

Sykepenger etter denne bestemmelsen reguleres av § 8-47, men er mindre gunstig enn sykepenger som arbeidstaker.

Du har da rett på 65% av poenggrunnlaget ditt fra 15. dag. Poenggrunnlaget er snittet av tre siste ferdiglikna år. Det er ingen arbeidsgiverperiode her, men en karantenetid på 15 dager.

Det finnes et eget skjema hvor du søker om sykepenger etter denne paragrafen. Ta kontakt med ditt NAV kontor og hør om de har et slikt skjema eller du kan finne det på nav.no.

For å få etter 8-47 må det være mindre enn 1 mnd siden forrige arbeidsforhold den dagen du blir sykemeldt.

Skal du ha rett til sykepenger som arbeidstaker må du opparbeide deg rettigheter ved det nye arbeidsforholdet.

Takk for svar Nisand!

Da spiller det altså ingen rolle at jeg har vært ansatt ved sykehuset i flere år, så lenge vikariatet mitt har gått ut. Jeg er fremdeles ansatt ved sykehuset da, men som ekstravakt, men det har kansje ikke så mye å si? Jeg må alikevell jobbe i den nye stillingen i 4 uker for å ha opparbeidet meg sykepengerett som arbeidstaker?!

Kansje du også kan svare meg på om man som inaktiv kan få sykepengegrunnlag regnet etter en nyere periode om det er et stort avvik mellomde siste år og de tre siste ferdiglikna årene?

Takknemmelig for svar:-)

Dersom du fortsatt er ansatt som ekstravakt og det ikke er mer enn 14 dager siden forrige vakt den dagen du ble sykemeldt kan du jo ha krav på sykepenger som arbeidstaker. Da vil det evt bli regnet et snitt av lønnen din som grunnlag.

Det kommer litt an på hvor mye du har jobbet som vikar/tatt ekstravakter.

Dersom du får sykepenger som inaktiv vil det ikke komme opp avvik. Grunnlaget ditt vil bli de tre siste ferdiglikna. I tilfeller der det kommer opp avvik er når grunnlaget avviker mer enn 25% ifht tre siste ferdiglikna år. Når man bruker det som grunnlaget vil det jo ikke bli noe avvik.

Ok, da er det kansje mulig at jeg kan ha krav på sykepenger som arbeidstaker da? Vikariatet mitt gikk ut 24/08 og jeg hadde 2 ekstravakter 30 og 31/8. Jeg var til legen 29/8 og hun ville sykemelde meg da, men jeg insisterte på å vente til 1/9 for å ta ekstravaktene jeg hadde påtatt meg. Jeg har nå vært sykemeldt og mottatt sykepenger som inaktiv 16/9-11/11, og dette grunnlaget er så lavt at det ikke i hele tatt tilsvarer min inntekt i 2007 og 2008. For hver måned jeg er sykemeldt taper jeg 17 000 i mnd og har ikke lenger råd til dette, jeg sliter veldig med kvalme,men har nå fått nytt vikariat fra i morgen og må bare begynne og prøve å holde ut. Hadde håpet at min kontrakt som ekstravakt i perioden uten vikariat pga sykemelding skulle holde til rett til sykepenger regnet ut fra mitt nye vikariat....

Forøvrig har jeg klaget på sykepengegrunnlaget mitt, men jeg vet ikke hva som skjer.

Hva tror du om denne saken? Hvilke muligheter er det for meg?

Må bare si at jeg setter veldig pris på svarene dine.TAKK!!!

Litt vanskelig å si hva utfallet av klagen din vil bli. På en måte ligger du litt "dårllig an" i og med at det er inntekten på sykemeldingstidspunktet som legges til grunn - og når du står uten fast arbeidsforhold på sykemeldingstidspunktet høres det riktig ut at du får som inaktiv.

Det som her kan spille inn er hva kontrakten din sier. Ditt lokale NAV kontor har nok sett på dette og gjort en vurdering og kommet frem til at du skal ha som inaktiv. Hadde du ikke tatt ekstravakter hadde det ikke vært tvil, men det åpner jo litt opp for bruk av skjønn når du ikke har stått helt uten arbeid.

Så det er nesten umulig for meg å si hva jeg tror utfallet vil bli når jeg ikke har alle fakta i saken foran meg, og i og med at det er åpning for bruk av skjønn kan det jo være mye mulig at andre ville være uenig i min vurdering

Ved klage er det jo flere saksbehandlere som ser på saken, så det er jo ikke umulig at du får medhold i klagen.

At det du får som inaktiv ikke tilsvarer tidligere inntekt har nok sammenheng med at du bare får 65% av grunnlaget. I tillegg står du uten utbetaling i 15 dager pga karantenetiden.

Annonse

Hei igjen,

Årsaken til min lave inntekt som inaktiv er at grunnlaget er beregnet ut fra årene 04,05,06. Jeg hadde da ikke barnehageplass til vår yngste sønn og jobbet da som ekstravakt, dette gir meg i dag en utbetaling på 3500 i mnd.....huff altså, ikke mye å forsørge en familie med det.

Håper virkelig det er mulig å gjøre noe med dette grunnlaget...

Kan jeg spørre om hva som skjer om jeg skulle bli sykemeldt i dette vikariatet? Dette vikariatet går ut 2 mnd før termin, vil jeg da få det samme utbetalt selv om vikariatet går ut og vil fødslespengene bli regnet ut i fra dette også?

Dersom du skulle jobbe deg opp rettighet til sykepenger i den nye vikariatet er hovedregelen at du får lønnsgrunnlaget i perioden du har vikariatet, så endrer de grunnlaget til dagpengegrunnlaget den dagen arbeidsforholdet er ment å opphøre - om du ikke kan vise til at du ville fått et nytt vikariat om du ikke hadde vært gravid.

Dagpengegrunnlaget er som regel tre siste ferdiglikna år de også, men nå er likningen for 07 lagt ut så du vil få med det istedenfor 05.

Men det er ikke alltid NAV kontorene praktiserer denne regelen, og mange som blir sykemeldt i midlertidlige arbeidsforhold får dette grunnlaget under hele svangerskapet og da blir det også grunnlaget på foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...