Gå til innhold

8 mnd, 12,7 kilo, dårlig søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stooor gutt på litt over 8 mnd, som nå er 75,5 cm og 12,7 kilo. Han ligger langt over den øverste vekstkurven, og har gjort det en stund nå. Var 3,5 kilo da han ble født, så har lagt på seg helt enormt hele veien. Får ikke mer mat enn andre, og ammer nå 2-3 ganger i døgnet.

Vi har siden starten slitt mye med søvn, og de siste månedene har det vært helt ekstremt. Han kan holde det gående 2-3 timer med hyl og skrik midt på natta fordi han vil opp, og ingenting får han til å sove igjen. Blir blid så fort han blir tatt opp, og illsint når ha blir lagt ned igjen. Har fått Vallergan, men effekten har ikke vært den helt store.

Nå har legen på helsestasjonen henvist oss til utredning på sykehuset pga den enorme veksten kombinert med søvnproblemene. Hun tror ikke noe er galt, men vil sjekke for sikkerhets skyld. Han utvikler seg helt som han skal ellers, og er en blid og glad gutt på dagtid. Noen av dere som har samme erfaring, og som evt har fått vite at noe er "feil"? Er egentlig ikke bekymret for veksten, da både jeg og samboeren var store som barn, men lurer på om noe er feil siden det med søvnen ikke ordner seg selv om vi har prøvd alt vi kan prøve...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi var akkurat lik på den alderen. Kunne hyle i 2-3 timer for å få komme opp. Ved 18 mndr prøvde jeg vallergan, men uten stort hell. Vesla sov natten igjennom først ved 3 år, og klarteå sovne tidlig første da hun var 4,5 år.. Var i tillegg alen emed henne, så det var en slitsom periode..

Fint at dere får utredning, så kan der ei hverfsll utelukke sykdommer.

Ønsker dere masse lykke til og trøste med at det går over, TIL SLUTT!

Skrevet

Helt utenom tema, men ble så fasinert over at en på 8 mnd kan være like tung som jenta mi på 3 år og 2 mnd.

Det er fint helsestasjonen følger med og at dete får oppfølging. jeg tenker kan det være han får halsbrann når han må ligge flatt i sengen? Har dere prøvd å heve hodeenden på sengen?

Skrevet

Hørte om noen som hadde en unge som illskrek hver gang han ble lagt ned, tilslutt ble det påvist at det var noe med ørene- husker ikke hva det var, men det gjorde forferdelig vondt hver gang han lå. Det har jo ikke noe med at han er såpass stor da men. Masse lykke til uansett :)

Skrevet

Jeg har også tenkt på det med Reflux/halsbrann. Han ligger med hodeenden hevet, og har faktisk gjort det stort sett siden han ble født, men kan jo hende det kommer opp likevel. Og at det først kommer opp etter han har lagt endel timer. Men virker egentlig mest som om han bare vil opp og leke. Men er jo sånn at jeg nesten håper de finner ut at noe er galt, men at det er noe som er enkelt å fikse....

Han hadde Kiss-syndrom som liten, men fikk behandling for det, og er helt friskmeldt nå. Vet ikke om noe evt kan henge igjen fra det og.

Har ei bittelita nabojente her som er adoptert fra Kina. Hun blir 4 år i desember, og Tobias er tyngre enn henne og.... Men jenta di på 3 må være liten da, eller?? Merkelig at det skal være så stor forskjell!

Skrevet

Hei.

Håper dere får løst søvnproblemet til lille Tobias.

Jeg har også en stooor baby. Han er nettopp blitt 4mnd. Han veide 9,2kg. og var 72 cm lang da han var 4mnd. og 5 dager! Hvor stor var Tobias ved 4 måneders alder?

Skrevet

Heisan.

Reagerer litt på at han ligger langt over skjemaet på hs. Når jeg ser på min gutt ligger han på nest øverste kurve på hs sitt skjema (og det er det samme skjemaet som er i spedbarnsboken for 08-09)

På 6 mnd kontrollen var han 72,5 cm og ca 10 kg (3800 g og 52 cm fødsel).

På 8 mnd er den kurven min sønn følger ca 75 cm og ca 11 kg. Neste kurve er da på 12 kg. Ser jo at din veier mer i forhold til høyden sin, men lurer på om hs din bruker "gamle skjema"...Eller er 0,7 kg over kurven "så mye"???

Mulig jeg er på bærtur her altså =)

Vi sliter forresten med søvnen vi og.

Håper det ordner seg for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...