Gå til innhold

huff.... dilemma... ang aldersforskjell på barna... blir det for lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig sønn på 13 mnd som har vært veldig krevende mht søvn... Greit nok:) Jeg var student når jeg fikk han og nå har jeg begynt på attføring... Jeg skal være på det i 10 mnd før jeg begynner på utdannelsen i august som er over 3 år. Det som er problemet er at attføring (som dere sikkert vet) IKKE gir grunnlag til permisjonspenger... Pengene stoppes 3 uker før og 6 uker etterpå også kreves det at man fortsetter tilbake på tiltak...

I tillegg så må man ha jobbet i 6 av de 10 siste mnd for å opparbeide permpenger? er det ikke slik?

Så med andre ord så vil det bli 5-5,5 år mellom barna våre.. huff jeg syns det er så lenge... kunne tenkt meg 3, max 4...

Pappan kan jo selvsagt være hjemme, men kjenner jeg har utrolig lyst å være hjemme selv også... *sukk*

Noen som har gått på attføring? OG HAR EN GOD LØSNING??:)

Skrevet

Du sier du skal ta utdanning? Jeg ville meldt meg opp som student og fått barn igjen nå om du vil (eller etter de 10 mnd da). Bare pass på at du har vært student i minst 6 mnd før nye babyen blir født. Da kan du melde deg opp til eksamen og si du fortsetter som student og likevel få fullt fødselsstipend fra lånekassen og pappaen kan ta ut permisjon og være hjemme om han vil. I praksis må du ikke studere for det er lov å stryke på eksamen et par ganger så dermed kan dere faktisk begge være hjemme med barnet. Fødselsstipendet er jo ikke stort da, 80 000 kr på 1 år, men bedre enn ingenting + at du får engangsstønaden. Så slipper du å vente så veldig lenge i hvertfall, men da blir det avbrudd i utdannelsen din så klart.

Skrevet

Jeg vil bare fortelle at det er litt over fem år mellom meg og søsteren min og at vi har vært supergode lekekamerater og veldig gode venninner allikevel:) Så det er ikke slik at barna ikke kan få veldig mye glede av hverandre selvom det er lang tid i mellom.

Det er også ganske ideelt å få barn når man studerer dersom man takler at "lønna" blir litt mindre enn dersom begge er i arbeid når barnet blir født. Man har mye mer frihet når man er student enn når man har faste arbeidstider, og dersom du begynner å studere når barnet er rundt et halvt år og at pappaen tar resten av permisjonen da, blir du ikke nødvendigvis så veldig forsinket i studieløpet heller.

Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for å gjøre kommer det nok til å gå veldig veldig bra!"

Skrevet

det som er at jeg skal ta skolen gjennom nav... altså på attføring... så det jeg kommer ikke til å ah noe med lånekassen å gjøre... hadde det sist studert 1 år, og hadde 1 år perm... gikk helt fint...

men nav har ikke disse rettighetene iforh til attføring dessverre...

For hvis jeg feks avbryter attføringa på 2 året, så får jeg ikke mulighet til å fådet tilbake... og jeg vil liksom fullføre grunnet den sykdommen som jeg har...

Har hørt noen som har søkt stipend fra lånekassen siste året på en bachelor... også da født en unge i juli når skolen var fullført... da hadde hun rett på penger fra lånekassen, hun hadde fullført attføring, men det stilte ingen krav da til at hun måtte ha jobbet... men 8000 er IKKE mye egentlig i mnd... så jeg kunne helst ha tenkt meg å jobbet for å opparbeid meg mer penger, men men... sliksom je ebskriver det kan jo KANSKJE vær en mulighet, men jeg vet ikke om det er praktisk gjennomførbart! ???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...