Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann vil på ingen måte ha noen slags grøt om dagen. Han vil ikke ha brødskiver heller og ikke maten som Mammsen lager uansett hvordan hun gjør det. Så da sitter jeg igjen med middagsglass og fruktpuree....

Kanskje han ikke vil ha grøt mer, når skjedde det med deres? Han fyller et år om tre uker så det er kanskje noe som er naturlig å trappe ned på.

Lurer på om jeg skal begynne å lage semulegrøt til ham, det liker han for det smaker jo ganske annerledes enn babygrøten.

Brødskivene er han fryktelig treg med. Vi har holkdt på i fire måneder og er nå oppe i en kvart brødskive til frokost og en krvart en til lunsj. Og det er på en god dag. Han er flink til å mate fuglene for å si det sånn.

Noen tips fra noen erfarne mammaer der ute?

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen! Han vesle i huset her har vært så vrien i matveien. Vi prøvde alt, men det eneste han ville spise når han var rundt året, var pølser! Ellers var det et svare strev med å lure innpå brødskiver og grøt. Han holdt samme vekt fra han var 8-9 måneder til han var 15 måneder. Heldigvis fikk jeg klarsignal fra helsestasjonen på å gi han pølser, og ikke mase for mye med maten. Og nå er han halvannet år, og spiser masse forskjellig mat og smaker på alt som vi tilbyr han. Det er ikke hver dag han spiser like mye, men han har begynt å legge på seg igjen og er blid og fornøyd. Han spiser fortsatt grøt til kvelds.

Så basert på min erfaring: lag semulegrøt dersom det er det han liker nå. Tilby han mat, og gjør måltidene rolige og koselige, og ikke mas.Vær tålmodig og hold ut! Lykke til:-)

Skrevet

Jeg har nok ikke så godt svar som mamma_til_solstråle - heller ikke erfaringen, men det finnes jo flere gode og sunne grøter du kan lage! :)

Jeg lagde vanlig havregrynsgrøt til gutten vår, og rørte inn litt kanel-NAM!

Har du prøvd med fruktpuré oppi grøten?

Kanskje du finner noen gode oppskrifter her?

http://www.barnemat.com/

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...