Gå til innhold

Er det bare tull å amme etter at barnet har fylt et år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det har noen helsemessig gevinst utover kos og nærhet eller om vi likegodt kan kutte morgenpuppen...

Skrevet

de anbefaler å amme til de er 2 år da.. men jeg er ikke noe ekspert i dette her da.. =)

emilie sluttet jeg å amme da hun var 15 mnd.. og det var fordi jeg syns det var på tide.. hun var ikke særlig opptatt av det. det var jeg som måtte tilby det hver gang.. det var mest for kos for min del da.. hehe...

men jeg syns det er utrolig trist enda.. hun er snart 16 mnd så vi har nettopp sluttet..

slutt når du føler deg klar for det sa en venninne til meg engang =)

Skrevet

Jeg ammer fortsatt halvannet- åringen her i huset. I følge min fastlege overføres mine anti-stoffer til han via morsmelken, altså blir han også immun overfor de sykdommene jeg har hatt. Han er derfor bedre rustet overfor sykdommer når han får morsmelk, så ja det er en helsegevinst. Men tror jeg holder med forrige innlegg; fortsett å amme så lenge du selv har lyst!

Skrevet

Kos og nærhet gir jo helsemessig gevinst, da! :)

Jeg vet ikke hvordan anbefalingene er, men om du ønsker å kutte en pupp eller fler (eller alle) iløpet av døgnet, så tror jeg du burde gjøre det.

Om ungen er fem mnd eller to år har ingenting å si hvis man ikke føler seg komfortabel med ammingen på den ene eller andre måten.

Tror nå JEG! :)

Skrevet

Ifølge Anna – Pia Haggkvist er det helsegevinst også for store barn som blir ammet, fordi de vil få i seg antistoffer fra mor hver dag som kan styrke barnet immunforsvar. Det er derimot lite forskning på dette feltet så vi vet lite hvor stor den helsemessige nytten av morsmelk er for store barn i den vestlige verden.

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article357273.ece

Skrevet

jeg sier bare en ting:) snuppen har vært syk nå i 1 uke og det ENSTE jeg har fått i han har vært pupp... han har knepet igjen munnen til alt uansett og han ervanligvis det matvraket...

Så jeg er sååå glad for at jeg ikke kutta puppen for 2 mnd siden da han fylte 1 år:) (trodde han skulle kutte den selv, for han var plutselig ikke såå interessert, men den gang ei:)

syns det kos jeg og det gjør meg ingenting:)

Skrevet

WHO anbefaler amming til barnet er to år, så vidt eg huskar. Melka har antisoff i seg sjølv om ungen er eldre enn nyfødd :o) Men etter som immunforsvaret til ungen bygger seg opp etter kvart, blir det mindre og mindre viktig med morsmelk ettersom tida går. Viss eg får det til (og tuppa er interessert) ammar eg gjerne til ca 2 denne gongen, klarte berre til 19 mnd sist.

Så lenge du og ungen synest det er greitt/koseleg med morgonpuppen er det i alle fall ikkje noko gale i å fortsette.

Skrevet

Barnet immunssytem er ikke ferdig utviklet før det nærmer seg fire år. Så barnet har helsemessig godt av den daglige dosen antisstoffer fra mammaen sin frem til det. Om du orker å amme så lenge er jo en annen sak :)

WHO anbefaler å amme til to år, gjerne til tre. Så trives dere med ammingen må dere gjerne fortsette :)

Skrevet

Barn kan faktisk ha nytte av MM helt frem til 4 årsalderen, men WHO anbefaler å amme til ca 2 år.

så fortsett med god samvittighet du. Ungen din har kjempegodt av dette.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det bare er tull;o) Jeg ammer min jente på 15 mnd tre-fire ganger daglig enda. Hun har enda ikke vært syk siden hun begynte i bhg i august - jeg tror at det har med ammingen å gjøre... Hun får i seg masse sunne antistoffer, melken min er jo satt sammen spesielt for henne;o) Det er veldig koselig både for meg og henne - vi koser oss veldig når vi har disse stundene. En veldig god stund å slappe av i hverdagen og bare være oss to:o) Er visst også bra for forebygging av brystkreft å amme:o) Jeg håper å fortsette til hun er 2 år.

Skrevet

Ammer fremdeles min datter på 19 mnd, og har tenkt til å fortsette med det endaen stund. Hun har vært veldig mye syk i det siste, og det eneste hun da vil ha er pupp, så de siste ukene har jeg vært glad for at jeg fremdeles ammer...

Ellers er mitt råd å amme så lenge du har lyst og ikke minst orker!

Skrevet

Ingen som nevner tenner her ... jeg ammer tulla mi enda og synes jeg er kjempeflink som har holdt ut så lenge .. hun er 11 mnd. Men hun biter noe JÆ.....den ene brystvorten er konstant sår og det er vondt å ha på behåen ...hva gjør dere ?? har mest lyst å kutte ut det hele men hun er så avhengig av puppen enda ... og jeg synes det er koselig da,, men så vondt. Begynner på jobb igjen om to uker og gleder meg faktisk .. kanskje hun slutter av seg selv ?? ....

Skrevet

Jeg presset henne litt mot puppen når hun bet, slik at det ble vanskeligere å puste og ubehagelig å bite. Det virket lenge.

Skrevet

Skjønner virkelig ikke poenget med å amme etter året hvis ungen begynner å tulle med .feks å bite i puppen.. det blir for dumt syns jeg..

Sluttet selv da snuppen var 14 mnd.. da begynte han å bite i puppen og syns at det var veldig stas.. og det er da ikke så viktig å amme lenger enn året.. blir litt hysterisk syns jeg da..

Så for oss falt det seg naturlig da.. og syns det var veldig greit.. når jeg hører folk som ammer sine på nærmere to år syns jeg nesten det er litt drøyt.. tenker hvis jeg skulle lagt min på 22 mnd til puppen nå.. syns det nesten hadde vært litt drøyt... Nei, er ingen amme motstander.. men syns det er en grense for alt.. men det er min mening ;) Mange syns jo 14 mnd er for lenge også... fikk høre det ofte jeg.. at jeg burde slutte.. Men det er noe å slutte når det faller seg naturlig for mor og barn.. og man ammer jo ikke ute lenger heller når ungene er så store.. det syns ikke jeg passer seg iallefall.. ;)

Skrevet

Hører at miljøet rundt ammeren preger avgjørelsen.... Har hørt en eneste sånn kommentar ved 15 mnd. Familien synes heldigvis at det er helt naturlig.

Har mye allergi i fam, så jeg hadde nok latt de holde på til de var nærmere to om de ville. Da hadde jeg visst at jeg hadde gjort alt jeg kunne mot det. Nr to ble også mye syk rett etter hun sluttet, tilfeldighet, eller ikke...

Skrevet

Hysterisk? Seriøst?

Og man ammer ikke ute? Hvorfor ikke? Jeg ammer min datter på 13 måneder offentlig og jeg har overhodet ingen planer om å gjemme meg vekk. Hvis du ikke synes det passer seg så synes jeg virkelig du bør gå noen runder med deg selv! Det er dine holdninger til bryst som det er noe "hysterisk" med, ikke mine.

Ja, man bør slutte når det føles naturlig. Dessverre er holdninger som du tilsynegjør her med på at en del føler seg presset til å slutte.

Et barn som er over et år kan læres til å ikke bite. Om det ikke hjelper og mor og barn er motivert til å slutte så må de jo gjerne gjøre det. Dessverre er det mange som slutter pga slike inngrodde, bakstreverske meninger!

Skrevet

Antar det er meg du mener jeg..

Men syns vel det er litt tåpelig å si til meg at det er holdninger som jeg har som gjør at en del føler seg presset til å slutte.. som jeg skrev så ammet jeg faktisk til han var 14 mnd.. og det er ganske lenge.

Men jeg må vel få si hva jeg selv syns.. JEG syns ikke det passer seg å amme så store barn offentlig.. Og hva du gjør med din 13 mnd gamle unge er for meg totalt likegyldig.. hvis du vil amme ho offentlig da.. så gjør du vel det.. blåser jeg i.... Men syns fortsatt ikke at det passer seg.. og begynne å lære en å ikke bite.. tja.. da tenker jeg hvor mye skal en faktisk legge i det etter ungen er ett år...?!? tror du ungen din blir mere frisk og sunn enn min hvis du ammer til din er 2 år...?? det tviler jeg på..;) Men folk gjør som de vil, men det er sånn jeg valgte;) Mulig jeg hadde ammet lenger hvis han ikke hadde begynt å bite.. men for oss ble det en naturlig slutt da.. ble ikke noe stress med avveninng eller noe.. han var rett og slett fornøyd etter 14 mnd..;)

Skrevet

"og man ammer jo ikke ute lenger heller når ungene er så store.. det syns ikke jeg passer seg iallefall.. ;)"

"Og hva du gjør med din 13 mnd gamle unge er for meg totalt likegyldig.. hvis du vil amme ho offentlig da.."

Disse to utsagnene er fullstendig motstridene. Så enten er er det deg revnende likegyldig eller så passer det seg ikke.

Og jo, slike holdninger er med på å skape press om å slutte tidlig.

"tror du ungen din blir mere frisk og sunn enn min hvis du ammer til din er 2 år...?? "

Jeg skrev om holdningene dine, ikke helsen til barnet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...