annesmil Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Vi skal omskjære gutten vår, han er snart 4 måneder. Vi vil gjerne gjøre det litt tidlig, før han krabber å går da vi tenker det bli mindre vondt da. Jeg vet at det offentlige ikke betaler for det, så vi må på en privat klinikk. Er det noen som kan anbefale en god og trygg plass? Har dere andre tips i forbindelse med dette, så kom med dem : )
Gjest Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Hei Vi omskjærte vår sønn da han var 3 uker. vi dro til askim en time utenfor oslo på ringvollklinikken. de var kjempeflinke og det tok ikke så lang tid før det hele var over. legen var veldig snill og hyggelig og informerte kjempegodt før og etter inngrepet. vi fikk ikke lov å bli med inn på operasjonsstuen, og det var igrunn bare bra. først la di lokalbedøvelse, så måtte vi vente 30 min for at den skulle virke. etter inngrepen måtte vi vente 1 time. det er best å gjøre inngrepet så tidlig som mulig, for da kan de få lokalbedøvelse og kjenner ikke så mye etterpå. etter et visst antall kilo (kanskje 10?) må barna i narkose under inngrepet og da er det fare for fler komplikasjoner. lykke til
Mariamsen Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Vi var også på Ringvollklinikken i Askim og er kjempefornøyde. Gutten vår var da 2 mnd og fikk også lokalbedøvelse. Akkurat samme prosess som Anahebbek skriver. Vi forventet nesten at han skulle skrike og ha det vondt, men han var helt normal etterpå.... Det kostet oss kr. 3500,- Anbefaler klinikken på det sterkeste! Lykke til
annesmil Skrevet 10. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2008 Noen andre? Ringvoll tar ikke imot babyer mellom 3 måneder og 1 år....
Tante Gustava Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Uten at jeg vet noe om det, men hva er grunnen til at de ikke tar barn mellom 3 mnd og 1 år? Hvis dette er en virkelig seriøs klinikk så ville jeg hørt på deres anbefaling og ventet til gutten var 1 år tror jeg.
annesmil Skrevet 10. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2008 De vil ikke legge så små barn i narkose, og etter 3 måneder er det for lite med lokalbedøvelse. Å, ja det er noe å tenke over! Men, kan jo uansett være greit å snakke med flere steder.
anneli84 Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 hvorfor i all verden gjør dere det mot barna?
annesmil Skrevet 10. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2008 Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn, å det samme gjør alle andre mødre jeg vet om. Vi har bare forskjellige synspunkter på ha som er best. Å omskjære en gutt er ett helt vanlig inngrep i store deler av verden, ogå den vestlige verden med USA som det største eksempelet. Håer du og ditt/dine barn har det bra!
millie+2klumper Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 annesmil:hvorfor mener du at det er det beste for ditt barn da? bare lurer..
Rorrimamma Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Vil ikke si noe vondt om dere som gjør dette med babyene deres, men jeg skjønner ikke at dere klarer det... Men godt det er erfarne folk som gjør det og at babyene får bedøvelse.
brooklyn Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Kan være mange grunner til det, tradisjon og religion stiller jo sterkt hos de fleste. (selv har jeg en mann som er omskåret)
Shinyogsmåen Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 annesmil - hvorfor mener du det er best for ditt barn å bli omskåret? *nysgjerrig* - er ikke ute etter å diskutere eller dømme deg.
gerd Skrevet 10. november 2008 #13 Skrevet 10. november 2008 Med tanke på at man gjør det man mener er best for barna sine : - I Somalia omskjærer de døtrene sine fordi de mener dette er det beste for jentene. Riktignok med heeeelt andre argumenter men jeg bare nevner det.
h2lita Skrevet 10. november 2008 #15 Skrevet 10. november 2008 Lurer også på det... Hva er argumentene dere mener legitimerer det å omskjære små barn -når det medisinsk sett ikke finnes noen som helst grunn til at dette er ok? Skulle ønske noen kunne forklare meg det... Takknemlig for svar!
brooklyn Skrevet 10. november 2008 #16 Skrevet 10. november 2008 Uten at jeg skal si at dette er grunnen til HI for å ønske omskjæring av sin sønn, så omskjærer jødene guttene sine pga Abrahams pakt med Gud. De fleste amerikanere jeg kjenner omskjærer guttene sine av tradisjon, de mener også at det er mer renslig.
gerd Skrevet 10. november 2008 #17 Skrevet 10. november 2008 det var argumentasjonen jeg reagerte på. Jeg mener IKKE på noen måte at omskjæring av jenter og gutter er det samme. Bevare meg vel :-)
Mamman til 2 Skrevet 10. november 2008 #18 Skrevet 10. november 2008 Å omskjære en forsvarsløs liten guttebaby uten noen som helst grunn annet enn tradisjon/kosmetisk er helt sinnsykt! End of story!
ventejenta Skrevet 10. november 2008 #19 Skrevet 10. november 2008 Jeg har ikke tenkt å omskjære min egen gutt, men det ER faktisk mange gode grunner til å omskjære gutter. Blant annet redusert risiko for HIV-smitte og andre seksuelt overførbare sykdommer, i tillegg til redusert risiko for peniskreft.
Ville Vera Skrevet 10. november 2008 #20 Skrevet 10. november 2008 Uff, stakkars babyer. Sorry å si det.
millie+2klumper Skrevet 10. november 2008 #21 Skrevet 10. november 2008 Ventejenta: "den norske legeforening: Det er er ikke påvist noen sikker medisinks nytterverdi av omskjæring". Så hvordan kan du si det?
annesmil Skrevet 10. november 2008 Forfatter #22 Skrevet 10. november 2008 Oiii ! Logget meg på nå for å se om det hadde kommet noen svar, å aldri før i min histore her har ett avmine innlegg fått så stor respons! Men, når jeg så kom inn å så at det var ingen flere en de to første som faktisk svarer på det jeg spør om, ble jeg skuffet. De aller fleste av dere kommer faktisk med dømmende kommentarer som om det var en jeg er en forferdelig person! Ja,noen spørav nysgjerrighet og det er helt greit, jeg snakker om de som ikke er like høflige... Jeg mener det er til min sønns beste å bli omskjært av mange grunner, alle sammen helsemessige og hygeniske. At den norske legestand ikke er enig er en annen sak, det er mange ting jeg ikke er enig med dem i. Som f.eks det som har vært i nyhetsbildet i det siste ang dødlighet i mors mave sent i svangerskapet/på overtid. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal vente så lenge som mulig før man blir satt i gang! Den norske legestand støtter heller ikke osteopater, mener det er naturmedisin og dermed "virker" det ikke. Jeg tok min sønn til osteopatt når han var to uker, å har ikk hatt magesmerter siden. Men, for å avslutte. Vi er ikke like, takk gud for det. Å alle må mene hva de vil. Men, det jeg ønsket var ikke en dikusjon, men jeg gode råd! God natt : )
anneli84 Skrevet 11. november 2008 #23 Skrevet 11. november 2008 skjønner bare ikke hvorfor dere tar det valget for barnet? hvis de vil det når de blir eldre er det jo greit. men er utrolig mange som skammer seg over å være omskjært!!! stakkars. syns bare ikke dere har rett til det.
Små Einsteins Skrevet 11. november 2008 #24 Skrevet 11. november 2008 Skjønner ikke at dere klarer å gjøre det mot deres barn, omskjærer pga helse og hygiene huff ganske sykt spør du meg.Uansett ¨å omskjære et barn er helt syk ting å gjøre og jeg kjenner jeg blir irritert og sinna er såååå mot dette!
ventejenta Skrevet 11. november 2008 #25 Skrevet 11. november 2008 Jeg kan si det fordi jeg har lest flere forskningsrapporter som støtter utsagnet mitt. F.eks. denne fra "tidsskrift for den norske legeforening" nr 3, 2006: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1328819. Hele artikkelen finnes dessverre ikke på nettet. Du kan lese mer om det her: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article267983.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå