ღ cindarella-twinsღ Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 er det mest vanlig at babyene venner seg av melk av seg selv om natta eller må man trø til med vann på flaske eller metoder av diverse slag for å venne av med mat på natta`? Han er straks 6mnd og er vell ikke lenge til tenner kommer og da er jo heller ikke melk bra og ikke minst for vår egen søvn:)
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Med gutten vår tok vi tre netter med avvenning da han var 6 mnd. Våknet hver andre time hele natta, og jeg var utslitt. Jeg tok plass på sofaen, og faren trøstet når han våknet. Gikk overraskende greit egentlig! Første natta skrek han/sutret i tre kvarter før han sovnet, så et par perioder på ti min hver. Neste natta var det bare et kvarter, og siste natta bare fem min i to perioder. Så ble det ikke mer mas om mat på natta:) Når han våknet fikk han tilbud om vann, ellers var han egentlig mest fornøyd med bare smokken:)
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 9. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2008 okei.. ja får prøve om nån uker:) men dersom han gråter så skal man ikke ta han opp i egen seng for å roe liksom? Er såå tongt mens det står på.. strøk dere bare på han i egen seng å sånn? jajaja.. får se hvordan det går..
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Nei, ikke ta han opp. Han skal skjønne at nå er det natt, men det kommer ingen mat. Kos og stryk, snakk lite, men litt hvis nødvendig, Gå inn og ut, ikke sitt der hele tiden. Ta noen minutter utenfor, og gå inn igjen. Det går overraskende greit, men litt gråt mens det står på må man regne med.
Gemini77 Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 Husk at du ikke skal avvenne på natten før barnet har minst 2 fulle måltider med fast føde. Ellers kan man ikke forvente at de skal holde seg mette hele natten. Ellers er det bare å bite tennene sammen og gjennomføre. Det er ikke moro når det står på, men gud så deilig når man endelig kan sove sammenhengende igjennom natten. Gi for all del ikke opp midt i prosessen da det dere har gjort har vært forgjeves og dere må starte på nytt igjen senere. Lykke til! :-)
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 9. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2008 Ja okei.. skal vente til etter jul tenkte jeg..da er han 7mnd.. Han spiser grøt nå men vet ikke om han spiser nok enda..
Aibell Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Mange barn avvenner seg selv når de er klare for det! Vedvarende gråt er tegn på at de ikke er klare for nattavvenning. Og det er ikke feil å ta de opp når de gråter, er bare tull at det gjør noe skade på noe vis! Barn trenger omsorg, også på natten.
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 9. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2008 Ja var liksom det jeg lurte på.. om de avvenner seg selv når de er klare for det.. Ja jeg klarer ikke la han hyyylgråte i senga så er derfor jeg lurer på om jeg kan ta han opp å prøve å trøste..Til slutt blir de vel vant til ikke å spise på natta og da sover de jo gjennom.. i den avvenningsfasen føler jeg for å må ta han opp å trøste, men får vell bare prøve oss litt frem.. jeg vet jo med meg selv at dersom han vokner midt på natta når jeg skal starte på jobb så blir man slitn på jobb gitt.. men krysser fingre for at de avvenner seg selv ved 1 års alder kanskje.. krysser fingrene for det iallefall... hehe.. eller er det ved 3års aldern.. hehe.. jaja.. det blir som det blir:) nå i permisjonstiden er vi jo så heldige at man kan sove mens babyen sover:)
LilleBanan blir storebror Skrevet 9. november 2008 #9 Skrevet 9. november 2008 Er nok ikke alle som avvnennerseg selv nei! Vi nattavvente straks føre fyllte 6 mnd. Jeg mener absolutt at man ikke bør ta babyen oppp av senga. Mange våkner om natta for kos, ikke nødvendigvis for at de er sultne. Tar du han opp så får han det jo som han vil og nattavvenningen befiner seg langt framme. Men må jo selvfølgekig se det an. Hylskriker han og er utrøsteli så blir det velen annen sak.Barnet får omsorg på natta fordi om det ikke blir tatt opp. Når vår våknet så ble han tilbydd vann, vi satt ved sengen hele tiden og gikk IKKE fra han,noe jeg tror er veldig vikti da. Det gikk da iværtfall bra her....
line_n & sara Skrevet 9. november 2008 #10 Skrevet 9. november 2008 vi gikk å håpte på at snuppa ville avvenne seg selv når tiden var inne, og venta forgjeves! satte inn nådestøtet når hun var litt over 10 mnd, da var jeg lei av nattamminga! hadde da amma fast kl tre i mange mnd, og de så ikke ut til å forsvinne av seg selv! pga et par kroniske senebetennelser hos pappans armer, måtte jeg ta avvenninga selv, men det gikk bra, tok en fire, fem netter med litt gråt, mindre og mindre for hver natt, og så var det over! de første nettene ga jeg vannflaske. ellers så holdt smokken!
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 9. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2008 åååå er det rart jeg blir usikker.. er jo så mange ulike meninger.. ja er enig, dersom det er hylskriking er det noe annet.. men dersom litt sutring så tar vi han nok ikke opp.. får se hva vi gjør.. vil jo helst få nattesøvnen tilbake så får se etter jul hva vi gjør! takk for svar dere damer:)
Gjest Skrevet 9. november 2008 #12 Skrevet 9. november 2008 Vi ville vente for å se om gutten vår nattavvente seg selv. Det holdt han også på å gjøre like før 7-mnds alder. Da hadde vi noen netter da han ikke våknet for mat før neste morgen. Men så kom det tenner, han ble syk, og plutselig var vi oppe i 3-4 amminger om natten. Når han ble ni mnd fant vi ut at nok var nok og satte igang med nattavvenning. Det ble litt gråting og en del oppvåkninger den første natten, men han roet seg fort og var nok klar for å gi opp nattmåltidet. etter to- re netter sov han uten å våkne. Jeg ville nok heller ikke tatt babyen opp, men sittet ved sengen og trøstet helt til han sovnet igjen. Ha en hånd på skulderen, stryk over håret, ryggen, el. Da får de omsorg og nærhet uten at de blir løftet opp.
Labambie Skrevet 9. november 2008 #13 Skrevet 9. november 2008 Det aller beste for barnet er om det får avvenne seg selv, og det gjør de jo til slutt! :-) Vi er så heldige i Norge at vi har oppimot 1 års permisjon, så det gjør vel ikke noe å være oppe 1 gang iløpet av natta? La barnet styre det selv, så blir de også tryggere og mer fornøyd i hverdagen. Iallefall til de er rundt året, mener jeg.. Jenta mi er nå straks 10 mnd og får fortsatt mat på natta. Det skal hun få til hun slutter med det selv.. Eneste grunnen til at jeg eventuelt hadde vurdert nattavvenning er hvis hun bare hadde suttet på flaska uten å drikke noe. Men så lenge hun faktisk drikker endel, så er det tydelig at hun fremdeles trenger det. Hør på mammahjertet ditt, ikke på hva alle andre måtte mene.
LilleBanan blir storebror Skrevet 9. november 2008 #14 Skrevet 9. november 2008 Det er nok vel så viktig for barnet med en uthvilt mor.....Ikke alle her i landet har mulighet til 1års permisjon bare for å opplyse om det.... Og nå som mini får 3 måltider fast føde så trenger han helt sikkert ikke fast føde på natten. Hadde han hatt behov for dette og vært sulten så hadde det nok ikke nyttet med nattavvenning. De er vanedyr disse små og våkner derfor på natten da de er vannt til det fra den tiden de hadde behov for nattmat. Det går da ikke an å si at et barn som ikke blir nattavvennt er tryggere enn et som blir det! Hvor har du det fra Labambi? Kommer jo allt an på metodene som brukes, og jeg er særs enig med deg i at Ferber er en forkastelig metode (har fått med meg noen svar du har hatt på noen innlegg tidligere her) Uansett så er småen her i huset mye mer tilfreds nå som han sover natta gjennom i stede for å være våken i oppimot 1 time med spising og den tiden det tar å sovne igjen etc....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå