Gjest Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Han er 16 mnd og ekstremt aktiv synes jeg. Ikke unaturlig aktiv så er ikke bekymret eller noe sånt, men han krevet mer enn dobbelt så mye påpass som brødrene krevede tilsammen da de var på samme alder. Han begynt eå gå tidlig og klatre tidlig. Nå er han overalt og det er lenge siden han skjønte at han kan bære med seg eller skubbe rundt på krakker, stoler osv for å klatre opp på ting så om vi ikke passer på er han oppå både bord, kjøkkenbenker og i hyller. Nå har han lært seg å åpne skapdørerene og skuffene som er barnesikring på og for noen dager siden fant han ut hvordan trappegrinden åpnes. De andre barna gjorde aldri sånt de. De klatret ja, men de kom liksom ikke på å dytte stolen bort til kjøkkenbenken og klatre opp på den og stå og balansere på kanten der for å åpne skapdøren for å finne et kjeks (f.eks), de fat ikke ut av hvordan de åpnet barnesikringene eller trappegrinden før de var store nok til å ikke ødelegge det som var inni skapet eller kunne gå/krype fint både opp og ned trappene uten tilsyn. Mini klatrer jo fint opp trappen, men han bare går rett utfor ned igjen om vi ikke passer på. Og så plukker han på alt, absolutt alt, heeeeeeeele tiden. Greit nok her hjemme, her har vi tatt vekk det meste, men i besøk? Ahhhhrg... Håpløst, en av oss må kronisk løpe etter ham. Som 3 barns mor trodde jeg faktik at jeg visste at det er slitsomt med 1 åringen i faser, men jeg hadde virkelig ingen anelse, ikke på ordentlig. Ikke før nå. At det går an å bli så ekstremt plukkete og klatrete trodde jeg faktisk ikke var mulig. Og i tillegg er han jo velsignet med et temperament som ikke ligner grisen, så han hyler vilt og hysterisk i opptil en halvtime om han ikke får gjøre det han vil. Merker jeg blir så sliten av det innimellom, liksom på toppen av 4 års trassen og en hormonell og småsur 6 åring og full jobb. Men, så er han jo verdens søteste også da :-) Må jo være det sik han holder på, hehe... Med smilehull, lysebrune krøller og sin trang til å kose. Kommer stadig bort med en bok han vil sitte på fanget og fålest for seg, spesielt "ba-bi" boken (brannbil), han smiler og ler masse, gjør seg til for å få oss eller brødrene til å le og gjør så mye pussig. Kan ta mat ut av munnen og kaste den på gulvet så ser han på oss med verdens uskyldigste og forbausede blikk, trekker på skuldrene og sier "datt'n bae" (datt den bare" så vi ikke kan annet enn å le da. Andre småslitne småbarnsmødre som tidvis blir sprø av sine søte små 1 åringer?
dårlig ånde Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 blir gaaaaal. men min er 13 mnd, så han har bare såvidt begynt med klatringen. men jeg ser hvilken vei det går ja... de er noen luringer, disse små.
Gjest Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 Dette kunne like gjerne vært en beskrivelse av min 16 mnd gamle datter. Nå har ikke vi gjort som dere og tatt bort alt hun plukker på og det er virkelig ALT, vi følger med stort sett hele tiden både hjemme og borte. Noen ganger hører hun etter, men så absolutt ikke alltid. Hun tester oss hele tiden MEN vi har ett barn, du har 3, så jeg forstår veldig godt at du har fjernet ting. Hun er utrolig tidlig ute med å snakke og prater setninger allerede, hun imponerer mange der. Derimot går hun ikke enda, men klatrer og kommer seg fram overalt! Jeg føler hun motbeviser alle påstander om at gutter er roligere enn jenter, tilogmed barnehagen kommenterer det. Men hun er utrolig blid og glad til tross for en enorm sterk vilje så jeg synes det kunne vært værre, hun kunne vært sur i tillegg;) Så ja, jeg deler gjerne din frustrasjon ifht de små, men herlige det er de:D
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 jaaa kjenner meg meget godt igjen.. men hold ut, vår er nå 17 mnd og nå har det roet seg betraktlig, hun forstår så mye mer fra dag til dag at det er skummelt, bare de får språket nå så blir det bra!! har vært mye frustrasjon og tårer for min del men nå går det greit. jeg har og to tette. 12 mnd i mellom og har tenkt å være hjemme til yngste er 3 år men holdt på å gi opp den drømmen en periode:( men her er jeg fortsatt, hjemmeværende husmor og mamma og stortrives nå, men ikke menge mnd siden det var et pes uten like stå på !! :) dette klarer du fint:)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 åh jaa. blir gaaaal!! Han blir 1 til uka og har allerede vært den mest aktive plukkete, nysgjerrige lille lenge! Ikke helt på den klatringen enda, men det er plukke på alt. henger seg i det meste ( som må holdes så det ikke velver). Kjenner det er slitsomt i lengden altså.
Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Ja det er det. De to eldste kunne sitte/krype rundt på gulvet og leke med lekebiler og sånt i evigheter, mini holder ut i maks 2 minutter med en lekebil før han er lei. Akkurat nå er han faktisk i ro og en trøtt mamma nyter øyeblikket med å surfe litt på nett, hehe... Drømmehagen på nrk3 er visst veldig fascinerende ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Høres ut som vår gutt! Bortsett fra at vår aldri vil kose, og bøker kan vi ikke gi ham for han tygger de i stykker. Han vil aldri sitte i ro på fanget. (Eller noe annet sted heller..) I tillegg er jeg kronisk syk, og utmattet, og hjemme alene med gutten hver eneste dag. Sliten ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå