Stina-mor Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Har en sønn på nettopp fyllte 2 år. Han legger seg hver kveld på slaget 19. Det første leveåret hans var han oppe kl 05 hver morgen, men når han var ca året begynte han å sove fra alt til 06.30-08.15. Men for 3 mnd begynte han å våkne kl 06, så ble det kl 05.30, så 05.15 og det har han gjort i ca 1,5 mnd. Nå den siste uka har han nå begynt å våkne kl 04.30 og faktisk også en morgen kl 04. Dette begynner å bli slitsomt for oss. Jeg slokner som regel på sofaen selv mellom kl 19-20, så da blir det ikke mye tid for seg selv med husbonden Vi har prøvd å legge han en halv time senere, men våknet alikevel til samme tid. Vi har latt han sove på dagen i barnehagen og vi har sagt at han ikke skal sove i barnehagen. Resultatet er det samme. Jeg synes det er helt greit å f eks måtte stå opp kl 06, men kl 04.30 synes jeg er vel tidlig. Aner ikke hva vi skal gjøre. Han sovner med en gang vi legger ham om kvelden, og det har heller aldri vært noe problem. Det hender han våkner og skriker noen ganger om natten, men pleier å roe seg igjen relativt fort. Dette ser jeg ikke på som noe problem, regner med at litt styr om natten må man forvente seg når man har så små barn. Hva synes dere? Gode tips? Har tenkt Vallergan eller melatonin i kanskje et par dager for å se om det kan snu vanen hans med å våkne så tidlig, men er litt skeptisk. For tror det må være en vane når han våkner på slaget 05.15 hver dag i en bestemt periode f eks. Eller nå da 04.30 på slaget. Altså:HJELP!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Når mine våkner for tidlig om morgenen får de lov å komme opp i sengen vår, under avtale om at de da må ligge stille. Sovner ofte igjen da. Ellers ville jeg nekte å stå opp før planen - i alle fall ikke for mye før. Er dette en måte å skaffe seg alenetid med Mamma på morgenkvisten? Han er nå så stor at dere snart står overfor trassalderen. Jeg foreslår at du gjennomfører dine rutiner uavhengig av hvor mye skrik det fører til. Han er så stor at han kan forklares at natta ikke er ferdig og han blir sannsynlig sint og ikke redd over å bli latt alene på rommet skrikende. Realiteten er at det neste året kommer til å være fullt av situasjoner der han tester ut hvor mye han kan få bestemme.
Stina-mor Skrevet 8. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2008 Har prøvd å ta han opp i sengen vår også, men det funker ikke. Har også latt han skrike, men han blir desperat etter en stund, og da har jeg ikke tenkt å plage ham med å ligge der i evigheter. Har også forsøkt å gi han varm melk, men heller ikke det hjelper. Han er lys våken.
Gjest Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Sover han lenge på dagen? Vet at det kan føre til mindre søvnbehov om natta. Vår gutt har også begynt å våkne rundt fem tiden, og vi lar han sove maks 11/2 time på dagen nå. Han må ikke sove etter kl 12.30 heller. Føler det har hjulpet litt for vår del. Lykke til, vet at det er utrolig slitsomt å bli vekt opp så tidlig om morgenen.....
cathrine&emma Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 er ikke sikkert dette er til noe hjelp, men d har funket på min datter! min datter var oxo slike som deres sønn, ho våknet tidlig, våknet om natten , pluss ho skulle sove i min seng, jg har prøvd alt, inkulder vallagan, og for å være helt ærlig, vill jg prøvd andre metoder først, det kan oxo hende at dette her er en periode, jg husker min datter hadde d slik, først en stund sov ho lenge om morraen, så våknet ho kjempe tidlig en periode oxo sov ho lenge igjen og nå er ho begynt å våknet litt tidlig igjen! KLISTERMERKER! jg fikk råd av ei venninne om å prøve klisermerkr får å få ho til å sove på sitt rom om natta, og gjorde ho d så fikk ho klistermerke på morraen, jg har hatt min seng alene om natta i 3 netter nå, ho våkner enda, men legger seg greit til å sove igjen inne i sin seng, og sover til halv 7 -7 på morraen, før våken ho mellom 5 og 6.. og det er kjempe stas når ho da får klister merke på morraen.... så d har funket kjempe bra for oss, verken helsesøster, el de på søvn kurset fortalte mg om dette, og jg har prøvd alle andre metoder, tok 1 natt med fult leven før d gikk bedre..(mi jente er 2.5 ) vet ikke om d er til noe hjelp, men funker iallefall for oss.. lykke til:)
Stina-mor Skrevet 9. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2008 Han har før sovet ca 1,5 timer på dag, men i de siste 4 dagene har vi kuttet det helt ut. Ser ikke ut til å spille noen rolle om han sover eller ikke.
Stina-mor Skrevet 9. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2008 Jeg har gjort det samme på min datter når hun var 4 år for å få henne til å sove i sin egen seng og det funket som bare det! Men min sønn er nok ikke moden for det. Har akkurat fyllt 2 år og er langt fra så "moden" som f eks min datter var på samme alder. Men det er et godt tips, og hadde han vært året eldre, så kan det hende det hadde funket på han. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå