FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Lillebop har fått det to ganger på få måneder, og legen nevnte at det kunne se ut til at hun muligens var et barn som lett fikk slike infeksjoner. Hun sa at dersom hun fortsatte å få denne typen halsbetennelse hyppig var det kanskje aktuelt med operasjon. Jeg ble så paff at jeg fikk meg ikke til å spørre om hva slags operasjon hun mente, eller om noe egentlig. Noen som har barn som er plaget av dette? Hvor ofte er det snakk om at de får infeksjoner? Skal dere operere, eller har dere operert? Hva blir i tilfellet operert?
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Det er nok mandlene det er snakk om. Luke har enda ikke hatt noen infekjson i halsen, men selv var jeg veldig plaget av det. Jeg hadde kronisk streptokokker infekjson i halsen i over 3 år. Hos meg ble mandlene fjernet, noen som gjorde livet mitt mye enklere.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 8. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2008 Er ikke fjerning av mandlene en forholdsvis stor operasjon? Jeg hadde virkelig håpet at det dreide seg om polypper:(
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Jeg selv hadde kronisk streptokokker i halsen fra jeg var 4-5 til jeg var 13-14. Legen min tok ikke dette på alvor, så det var først når jeg dro på sykehuset at legen der henviste til operasjon. Hadde da halsbetennelse mellom 5-8 ganger i året. Altså, 3-4 dager borte fra skolen nesten 1 uke annenhver måned... Da jeg tok mandlene var jeg 13-14 år som sagt, og hadde veldig vondt. Operasjonen tok bare 15-20 minutter. Har et MYE bedre liv nå uten alle plagene med halsen!! Er nesten ikke syk lengre. Men var veldig mye syk rett etter at jeg opererte de bort da. Fikk magesår, influensa, forkjølelse, kyssesyken og alt mulig det første året etter, men nå, ingenting, nesten aldri syk=) Så jeg anbefaler å få de fjernet så fort som mulig. Tror det er bedre å få gjort det når de er små tror jeg=)
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 8. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2008 Det virket litt som om det var holdningen til legen min også siden hun begynte å snakke om det allerede etter andre infeksjon. Det er jo selvfølgelig ikke aktuelt enda etter så liten tid. Jeg har forresten merket meg at hun av og til også utenom disse infeksjonene har i perioder hatt litt dårlig ånde. Samme type ånde som når hun har halsbetennelse. Kan dette ha noe med mandlene å gjøre det også?
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 Åååh....Huff...Med mine kroniske streptokokker så hadde jeg konstant dårlig ånde. Dette var jo fordi streptokokkene bygger opp noe rart i mandlene, så det kommer sånne gule klumper baki der....Jeg kunne presse opp disse klumpene med tunga, og de kunne være stoore! Og de STINKA! Så hvis du ser i halsen til lille nå, så kan du sikkert se at det er gult baki der.. (jeg hadde også grønne streptokokker enkelte ganger, men vet ikke forskjellen, bare at legen sa at det var det ene eller andre) Jeg kunne tilslutt bare ringe til legen min å si at nå har jeg streptokokker igjen, så trengte ikke inn til legen, bare på legesenteret for å ta prøve, og få resept på antibiotika. Hadde det så ofte at jeg visste tilslutt hvilken antibiotika som hjalp fortest=P Er jo ikke sikkert at det er derfor hun har dårlig ånde, men kan godt hende! Føler meg litt som en ekspert på streptokokker, men er ikke det! =P Bare vet alt JEG hadde....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. november 2008 #7 Skrevet 8. november 2008 Tipper det i første omgang er falske mandler det er snakk om. De fjernes nesten alltid først, og på små barn (under 7 år ca) skal det sterke argumenter til før de ekte mandlene fjernes. Dette fordi mandlene er med på å produsere et (eller flere?) hormoner som stabiliserer immunforsvaret, så man kan faktisk risikere at det er like ille etter en operasjon. Når det er sagt så har jeg selv vært med på et 20 talls falsk mandel og mandeloperasjoner og det er enkle inngrep. Forskjellen er at etter falsk mandel er man "friske" etter et døgn, man kan faktisk gå i barnehage/skole/jobb dagen etter og infeksjonsfaren (eller blødningsfare) i ettertid er minimal. Med mandeloperasjon er derimot rekonvalesenten lengre og faren for infeksjon og blødning større. Men de aller, aller fleste går det bra med, og det hjelper enormt mye på den generelle helsa senere. Min fikk fjernet falske mandler (og satt inn dren og klippet tungebåndet) når han var nesten tre år. Det var som å slå av sykdomsbrytere, etter det har han hatt feber 4 (!!!!) dager, eneste han fortsatt får er omgangssyken. Han ble operert like over påske, og de tre mnd før påska var han tilsammen 13 dager i barnehagen, resten hjemme pga sykdom. Når det gjelder hvor mye plaget de er, så ser de på helheten. Før het det seg vel at man fikk operasjon om man hadde 4 infeksjoner direkte relatert til halsen i løpet av et år, nå er de ikke så strenge. De ser feks på om barnet snorker, har pustestopp, lav vekt, viser misnøye, mye fravær fra bhg (uten nødvendigvis halsinfeksjoner), øvrige luftveisinfeksjoner, dårlig matlyst osv. Men uansett: god bedring til jenta di.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Jeg var sengeliggende i 3 uker etter operasjonen. Pga smerter osv.. Hadde også infeksjon i halsen. Vet ikke om det var de falske mandlene eller ikke, men de har i allefall ikke vokst ut igjen...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. november 2008 #9 Skrevet 8. november 2008 Da var det nok de ekte mandlene som ble tatt. Tre uker er veldig lenge sev da, de fleste er som sagt i full vigør dagen etter falsk mandel operasjon, ved mandeloperasjon går det gjerne opp mot 10-14 dager før man er helt gode igjen.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 8. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. november 2008 Falske mandler er det samme som polypper er det ikke? Ble litt satt ut da jeg leste lista di over årsaker, lilleungen min snorker en del og har gjort det i perioder siden hun ble født, hun er bitteliten (halvannet år og under 8 kilo), er hjemme fra barnehagen i ett sett siden hun ser ut til å blir smittet av alt, og hun har spist lite hele livet. Hun har ikke pustestopp da, og viser sjeldent misnøye (men hun har et ekstremt godt humør).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå