Gå til innhold

Noen som akkurat har vært i Thailand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser til Thailand om noen uker. Blir litt skremt av alt som står i avisene (nettet) om dødsmaneter og mygg som sprer virus. Hva slags forhåndsregler må en ta? Har kjøpt myggtepper. Skal bo på skikkelig hotell. Må en virkelig bekymre seg så masse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg selv for mygg.. Dere har vel vaksinert dere?? =)

Og når det kommer til manetene.. Jeg ville tatt forhåndsreglene som de anbefaler.. Om og holde seg i bassenget.. Trådene på disse manetene er såpass lange at man blir brent før man har sjans til og se maneten ofte..

Så hadde jeg skulle reist til Thailand nå hadde jeg holdt meg i bassenget for det meste.. Ihvertfall hvis jeg skal i nærheten av Phuket hvor det er der det er observert flest vel.. Og Koh Lanta..

Skrevet

Har ikke tatt noen spesielle vaksiner nei. Lillejenta har bare fulgt vanlig vaksineprogram. Hva slags vaksine mener du da?

Skrevet

Jeg tror nok ikke en solkrem hjelper mot denne maneten.. Det er jo knapt motgift og oppdrive mot den.. Og motgiften må tas innen 5 min er det vel om man skal overleve...

Skrevet

Ring til kommunen og hør.. Har vel et vaksjinasjonskontor eller noe.. Husker ikke hva det het .. Vi vaksinerte oss ikke mot noe spesielt når vi reiste til Thailand.., men det kommer som sagt an på hvor i Thailand man skal..

Men har heller ikek hørt om viruset som blir spredd,... Har du en link?? =)

Skrevet

Jo men se hva type brennmanet den er testet på.. Jeg ville IKKE tatt sjansen.. Det er en stooooooor forskjell på brennmanetene som herjer Thailand og de i Norge..

Skrevet

Ikke vaksiner??! Åj.... da begynner dere å få dårlig tid. Tror dere burde ta 2 vaksiner før dere drar og de skal helst ta 1 mnd før avreise! Det er ihvertfall den beskjeden jeg fikk da jeg var ute å reiste i thailand. I tillegg fikk vi med oss malaria tabletter,, men det er ikke vanlig hvis man kun skal på turiststeder. Mer vanlig med malaria nord i thailand og i tett jungel ol.

Skrevet

Hvis du følger den første linken, så står det om maneter verden over....

Så er det jo opp til en selv hvilke forhåndsregler en vil ta :o)

Jeg har badet i Thailand i alle år og i de siste årene med denne kremen på.... God tur uansett HI!

Skrevet

Hepatitt A og "turist magesyken" (husker ikke hva vaksina het) tok vi før vi dro.... Manetene som finnes der nå får man ikke gjort noe med desverre. Man må holde seg unna sjøen i de områdene de finnes. Tror det var sør i thailand!?

Skrevet

Det har jeg og.. Men først i år /siste tiden at det er registrert disse manetene på turistrendene.. Og nå siste mnd 2 døsfall i forholdsvis Koh Lanta og Phuket var det vel..

Men alle er jo forskjellig.. jeg ville ikke tatt sjansen siden det ikke er noe og gjøre skulle man bli brent..

Skrevet

Anbefalte vaksiner - Thailand (byer og turistområder):

- Hepatitt A-vaksine (fra 1-årsalder)

- Poliomyelittvaksine (dersom det er mer enn 10 år siden siste dose)

- Difteri- og tetanusvaksine (dersom det er mer enn 10 år siden siste dose)

- Tyfoidfebervaksine

- Japansk encefalitt-vaksine (fra 1-årsalder *)

*) Betyr at foreslåtte profylakse bør vurderes nærmere avhengig av reisetype og lokale geografiske og årstidsmessige variasjoner i sykdommens utbredelse

Generelt:

Alle bør være vaksinert mot difteri, stivkrampe og poliomyelitt., evt. oppdatere disse vaksinene om det er lenge siden sist vaksinering.

I tillegg kan det være aktuelt å vaksinere mot kolera og ETEC-infeksjon, hepatitt B, skogflåttencefalitt (TBE), rabiesvaksine og tuberkulose, samt ta Meningokokk C-konjugatvaksine. Les mer om disse vaksinene her.

Skrevet

Det med maneter er jo greit, det er jo lett å unngå ved å ikke bade i sjøen. (Selv om sannsynligheten sikkert er veldig liten). Det er verre med mygg.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6191620

Så det jeg lurte på var om noen hadde vært der i det siste, og hadde merket om dette var noe stort problem.

Vi skal til Phuket.

Skrevet

Uff ja.... enig med blekkis der altså!!! Fint lite å gjøre hvis man først blir brent av en slik manet. Også skal man huske at thailand er IKKE som norge. HVIS det skulle skje noe er det ikke bare å ringe 113 også kommer det noen å hjelper deg. Sånn fungerer det ikke der......... De manetene er skumle saker!!!!! Basseng er tingen nå i disse dager!!!

Skrevet

Dengeu feberen ja.. Den har vel vært der i alle år.., men kanskje hatt et utbrudd nå.. Jeg har ingen gode råd mot det en i den artikkelen,,.

Når er det dere reiser da?? Står jo i artikkelen at i regntiden det er spesiel trussel ..

Skrevet

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6204729

Jeg skjønner at du er urolig.. Men samtidig så er jo sjansene for og få det svært svært liten.. Ser man på tallene.. De antar at blant de 100.000 nordmenn som reiser til Thailand vært år så er det omlag 30-40 som får dette.. Og da er det mange andre sykdommer som jeg ville bekymret meg for før dette.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...