Gå til innhold

uff, jeg er så fortvilet nå, kan noen hjelpe..ang.søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min på 18mnd våkner mellom 4 og 5 hver morgen. Det var en periode han begynte å sove til 6, men nå er det mellom 4 og 5 igjen. Jeg jobber fulltid og blir helt ødelagt av det her. Jeg vet han driver og får noen jeksler og han er snørrete, men han sover jo helt fint ellers, det er bare det at han våkner tidlig. Vi har forsøkt å legge han ned igjen, la han skrike, gå inn og ut, men det er ikke så lenge vi kan holde på fordi da holder vi datteren vår på 3 år våken, og hun trenger søvn hun også.

Er det normalt at de våkner så tidlig? Vi legger han klokken 19. I går prøvde vi å legge han 20, men han våknet 04.15 i dag, så det hjalp ingenting. Han sover 2 timer på dagen. Nå sitter han og spiser youghurt og er så fornøyd, men det er ikke jeg....trøtt...

Noen gode råd? Fler som har det som jeg?

På forhånd, takk for svar

Hilsen meg

Skrevet

Hadde samme greia med jenta vår en periode også. Hun våknet hver "morgen" halv 5-5. Var ganske slitsomt, men du må nesten bare holde ut. Hun slet med 4 jeksler samtidig og nå har de brutt igjennom og hun sover til 7 igjen. Det er nok bare sånn det er. Du får prøve å legge deg litt tidligere selv istedet, så går det nok over av seg selv etterhvert.

Skrevet

Her fungerer det heller ikke å legge senere - heller tvert i mot! Har ingen gode råd, men tenkte jeg skulle sette ting litt i perspektiv for deg: Her er jeg opp med mini 23 og 3 hver natt - også står hun opp mellom 5 og 6. Jeg melder meg inn i klubben din:-(

Skrevet

Vi har hatt samme problemet... det vil si vi har enda dette problemet, men vi har valgt en lettvint løsning. Når han våkner legger vi han mellom oss - det virker som om det er denne kosen han vil ha, for han sovner tvert etter det. Det sies jo at man ikke skal gjøre dette, for da får du dem aldri ut av senga igjen. Men akkurat nå synes vi begge to at det er koselig og deilig å ha han sammen med oss i senga den siste delen av natta. Så sover vi alle tre sammen til kl syv-halv syv. Vi har prøvd å la ham ligge, men det er en slitsom skrike kamp å ta midt på natta. Jeg undrer meg av og til på at det er så om å gjøre å ikke ha ungene i senga sammen med seg. Dyr sover da sammen med ungene sine, skulle det da være så unaturlig for oss?

Skrevet

Vi har også gjort som fru januarmamma, hun sovner i egen seng, stort sett sover hun til kl8 !!!

Men de gangene hun våkner klokken 3-4 på natta orker jeg rett og slett ikke å ta kampen, så da havner hun i midten, og vi sover godt alle tre til vi må stå opp.

Hadde jeg vært deg HI ville jeg prøvd å redusere en time på dagsovinga, se om det hjelper, kanskje han sover en time ekstra på morgenen da.

Skrevet

Jeg tenker også at dere burde kutte ned på dagluren til 1 1/2 time........Gutten vår på 20 mnd står for tiden opp mellom 5 og 6....igår våknet han faktisk 4,45 og det er altfor tidlig. Vurderer nå å bare la han sove en drøy time på dagen.Nå sover han 1 1/2. tenkte å trappe gradvis ned så han bare sover 1 time på dagen etter jul................Idag sto vi opp 06.15 og det er joi greit men når klokka er 5 og hvertfall 4 er det ikke gøy å stå opp; )

Skrevet

Vi hadde samme problem en stund, men etter å ha sjekket med litt flere eksperter enn aldrilabarnasoveisengahelsestasjonen tok vi mot til oss og flytta snuppa inn i dobbeltsenga. Da sover hun til sju hver morgen. Får hun pupp sju kan jeg drøye den til åtte;-)

Skrevet

Hadde samme problemet. HS anbefalet å legge enda tidligere, men det hadde bare forbigående effekt. Resulterte bare i at vi forskøv nattesøvnen og hun var uthvilt og våken halv seks...

Så vi gikk tilbake til legging halv åtte. Vi har også gjort som Januarmamma og SusyQ. Tatt henne inn i senga dersom hun våkner etter fem, men før det er "dag". I det siste har hun sovet i ett til kl syv i sin egen seng.

Kan legge til at da vi stilte klokka, la vi henne til vanlig tid (halv åtte ny tid) og da våknet hun som vanlig. Dvs at vi forskøv søvnen med en time. Altså i strid med "helsesøster-teori" om det ikke funker å legge barna tidligere.

Skrevet

Uff, höres slitsomt ut! Kanskje du skal pröve å bare la han sove 1 time på dagtid? Mulig det kan hjelpe litt! Kanskje det hjelper å legge han i deres seng når han våkner. Ellers kan jeg tröste deg med at dette sannsynligvis er en periode som kommer til å gå over!

Skrevet

skjønner hvordan du har det :(

Mini hakke sovet 1 hel natt/halv natt siden han ble født... selv ikke da:) hehe..

Vel, problemet vårt er at ah våkner utallige ganger i løept av natten + at han våkner 05-06 en gang... I dag halv 6... han har behov for så lite med søvn den gutten...

skjønner godt at du blir sliten, vet hvordan du hard et:)

Skrevet

Vi hadde også en sånn periode, men for oss hjalp det å kutte ned søvn på dagtid og legge en time senere. Husk at det er ikke alltid er nok å prøve dette en eller to dager, for oss gikk det 2 uker før hun begynte å sove lenger på natten. Vi lot henne også ligge litt før vi tok henne opp på morgenen. Ikke hvis hun begynte å hylgråte selvsagt, dette følte vi veldig på.

Jeg må si meg fryktelig uenig i de som tar opp barna i sin egen seng. Her skaper man etter min mening problemer for seg selv. Det er ikke like gøy å få en 3-4åring opp i senga kl 04 hver morgen. Mange av våre venner sliter med dette. Vi gikk selv i den fella, men klarte heldigvis å avvenne dette i tide. Men det gikk noen dager med gråt som jeg synes var frykelig slitsomme pga det.

Lykke til, vet godt det er slitsomt! MIne råd er; vær konsekvente i det dere gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...