Gå til innhold

Problemer med store biter i maten, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 15mnd, og har fortsatt problemer med store biter i maten, spesielt i middag og hvis de er litt harde.

Hun brekker seg ofte hvis ikke maten er finmost, og hender at all middagen kommer opp igjen pga at hun brekker seg så mye.

Brødskiver går helt fint, og litt biter i grøten er heller ikke noe problem.

Det jeg begynner å lure på er om jeg skal ta dette opp med helsesøster, er det normalt?

Og ikke minst er det flere som har det sånn med preamturbarn, og er det spesielt for prematurbarn?

Trodde det var vanlig å kunne gi så store barn fruktbiter, pølsebiter f.eks, jeg bruker fortsatt babyfeederen til frukt pga at hun ikke takler biter.

Jeg må også dele opp brødskiven hennes i terninger, hvis jeg gir henne hele brødskiva spiser hun så mye på en gang at det setter seg i halsen.

Hun går ikke i barnehagen enda, men hun skal begynne etterhvert, og akkurat dette bekymrer meg litt da, at de syns hun er treg til å spise selv, og at hun kommer til å ha problemer med mat i bhg.

Hun elsker mat, og jeg håper virkelig at hun fortsetter å spise så godt som hun gjør nå, men vi har god tid til å dele og mose mat, forstår jo at de ikke har så god tid til det i bhg.

Hadde derfor vært greit å høre deres erfaringer med dette, og når de i såfall begynte å takle større og harde biter uten å sette det i halsen?

Vi har prøvd å venne henne til større biter, og vi jobber fortsatt med det, men det ender med brekning.

Takknemlig hvis noen vil dele sin erfaring med meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Sønnen min var på samme måte når han var liten, klarte bare å spise middags glass for 6mnd. til han var 12-13 mnd, da gikk han rett over til hemmelaget middag, noe som han ikke hadde klart å spise før.

Vi slet også med at han satt biter fast i halsen, og brekte seg til hvert måltid.

Hos han begynte det å gå over rundt 14-15 mnd. alder, og i dag klarer han og spise eple, og fikk smake knekkebrød for første gang i dag:)

(19mnd.)

Vi har ikke gjort noe spesielt for å han til å klare det, men tatt tiden til hjelp, det kommer nok sikkert til å løse seg for jenta di også snart:)

Lykke til:)

Skrevet

Var litt kjapp og skrive ser jeg:s

Gutten min er faktisk 21mnd!!!! Uff så fot tiden går sier jeg bare;)

Skrevet

Det er vanlig hos flere premature barn. Har sett et par som måtte ha finmost mat til de var rundt fire år, tror ikke det vil ta så lang tid med jenta di altså!:) Litt mer ekstremt det. Men det kan ta litt tid før det løser seg, men det går seg til etterhvert. Minstejenta mi klarte ikke biter i det hele tatt før hun var 17 mnd.

Men når de først kan spise litt biter kan det faktisk være lettere med knekkebrød enn feks brød, fordi det kan bli veldig seigt og deigete i munnen.

Skrevet

Takk for svar!

Det er godt å vite at det er flere i samme situsasjon, og at det ikke er vi som har gjort henne til "pyse" på store biter, har nemlig tenkt den tanken også at vi kanskje ikke har latt henne prøve seg nok på store/harde biter.

Hadde en episode der hun skiftet helt farge, det var litt skremmende.

Da satser jeg bare på at hun også trenger litt mer tid på seg, og at det gradvis blir lettere for henne :-)

Ja tiden går utrolig fort, trodde man skulle ha liten baby så lenge når man fikk prematur, men går like fort uansett ser det ut som:-)

Skrevet

Hei, kjenner meg igjen i mye av det du skriver, men jenta vår er født til termin. Klarte ikke å få i henne annet enn melk til hun var ni mnd. Går bedre nå, men trenger lang tid på å venne seg til nye ting. Disse "matproblemene" kom litt overraskende på oss, vi har en gutt fra før, (uke 27) og han har alltid spist det han har blitt servert, god matlyst og aldri problem med klumper...

Skrevet

Jenta mi og spiser det meste, kjempegod matlyst, tigger av andre som spiser osv, men det er klumpene som er problemet for henne.

Kan tenke meg det var litt overgang da fra en prematur man ikke forventer skal klare mat så godt, til en til termin man helt klart forventer at skal spise bra.

Vet jo ikke om dette er et typisk prematurproblem, tenkte ikke på å spørre på sykehuset, da var hun så liten at fruktbiter f.eks var ikke i mine tanker :-)

Fint å høre erfaringer fra mange, og spesielt fra de som har både prematur og fullgåtte barn.

HI

Skrevet

Jenta mi er 13 mnd.10 mnd korrigert,og klarer heller ikke skive,eller store klumper i maten.Hun klarer så vidt 8 mnd middagsglass.

Men jeg tror det kommer av seg selv jeg da og stresser ikke med det.

Hun elsker mat og koser seg med den.Jeg er redd at om jeg prøver for ofte med klumpete mat og hun brekker seg,eller spyr,så vil det ta fra henne gleden med maten i frykt for å spy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...