Gå til innhold

Jenta mi på snart 6 uker NEKTER å sove om kvelden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er våken fra ca 18-19 tiden og dupper bare litt ved puppen, skal ikke sove...Og hvis vi legger henne i sengen, samme når vi gjør det, så hyyyyler hun...Nå har hun holdt på i 1.5 time, men sovnet tilslutt.

Jeg sitter ved sengen hennes, og snakker til henne og stryker henne, men er streng på å ta henne opp. Så med mindre hun skriker seg bort, så tar jeg ikke henne opp.

Prøvde å rulle sammen et teppe å lage et rede i sengen i dag, men hjalp ikke. Har også lammeskinn osv i sengen.

Og smokken blir hun bare enda sintere av, for når hun nettopp har sovnet, mister hun den, og uansett om vi hjelper henne tar det laang tid før hun får tak igjen, så hun blir sint da også...

Vet at hun ikke er sulten, ikke har vondt i magen osv, fordi hun blir rolig med en gang vi tar henne opp. Så det er bare det at hun rett og slett nekter å sovne i sin egen seng..Og ikke i vår heller for den saks skyld...

Hva er dette for noe? Vil egentlig ikke venne henne på å sovne i armene våre mens vi vugger henne selv om dette hjelper.

Så vil lære henne å sovne av seg selv tidlig..

Hva synes dere? Noen tips?

Skrevet

Synes nok du forlanger litt mye av din lille baby..Små babyer skal ha mye kos og ikke gråte seg i søvn..Forskjell på en nyfødt og en trassig 2 åring..Hvordan vet du at hun ikke er sulten eller har vondt i magen..Hun er jo bare seks uker!? !Kos deg med jenten din å la henne sovne ved brystet du..Kan ikke skjemme bort med kjærlighet..Har gjordt det med alle mine fire og har nå en på 2 1/2 og en på 9 mnd som finner søvnen selv kl 20 00 og sover til 0800 om morgenen..Lykke til!

Skrevet

Velkommen i klubben! Har inntrykk at de fleste som er så små, sliter med å finne roen om kvelden.

Min, født 11. sept, var akkurat lik. Er enig med hun over at det er litt tidlig å ikke ta henne opp når hun gråter sårt. Men jeg synes ikke du skal la henne sovne ved puppen.

Sånn gjør jeg det: ammer, bader og ammer litt til. Så legger jeg han mens han er våken. Prøver å unngå smokken om kvelden, av samme grunn som du nevner. I begynnelsen protesterte han på å bli lagt, men nå går det greiere. Han bruker en time på å sovne. Nå gråter han lite, mer sutring fordi han er trett og utilpass.

Tren litt hver kveld, så venner hun seg til sengen etterhvert. Ellers synes jeg dette var veldig nyttig lesing.

http://etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx

Lykke til!

Skrevet

Det er alt for tidlig å forvente at hun skal ville sove tidligere på kvelden. Rutine innføring med fast leggetid kan du ikke forvente vil begyne å fungere før etter ungen er 3 mnd.

De trenger mange og hyppige måltider på kveldene og tidlig natt for å få nok av den tykke melken.

jeg syns heller ikke du brude nekte babyen din kos og vuging i armene deres når hun er så liten.

Vi begynte så smått å innføre rutiner når yngstejenta vår ble 3,5 mnd og da hun var litt ca. 5 mnd la hun seg ca. kl.20.00 og det gjør hun fortsatt nå som 7 mnd.

Men hun våkner fortsatt for mat ca.3-4 ganger på natten.

Skrevet

Vet at hun ikke er sulten fordi hun akkurat har spist fra begge bryst f.eks, og ikke vil ha mer selv. Det er derfor hun blir sinna fordi hun ikke får sovne ved puppen.. Også blir hun sinna for at det kommer melk ut, når hun egentlig bare vil suge på den for å kose...Så gulper hun endel etterpå..

Er så utrolig dumt å begynne med å la henne sovne ved puppen. For da kan ikke vi dra på kino en kveld feks hvis vi vil det.

Og hun gråt seg heller ikke i søvn i går, men gråter en del, også stopper opp, og da ligger hun å kikker seg rundt til hun sovner..Men rykker til akkurat i det øynene glir igjen og hun sovner, og begynner å gråte. Akkurat som hun kjemper mot søvnen.

Tenkte å prøve å la henne ligge litt i sengen sin nå på dagtid, slik at hun blir litt mer vant til soverommet...Mulig det er det som gjør det...Vet ikke...

Skrevet

Ser dere skriver nesten det samme alle sammen her...At vi ikke skal nekte henne å bli vugget på osv.. Min mor som sa at jeg bare skulle la henne ligge å gråte, men klarer liksom ikke helt dette, derfor jeg skrev her inne...

Men det er ganske tydlig at hun gråte fordi hun er trøtt... Og hvis jeg ikke skal la henne sovne ved puppen, kan jeg ikke gi henne pupp i det heletatt på kveldene da....

I går satt jeg ved sengen hennes helt til hun sovnet, snakket rolig til henne og strøyk henne i håret og i ansiktet, noe jeg vet hun liker=) Hun roet seg, men med en gang øynene glir igjen, så er det påen igjen med gråting...Fatter ikke dette...Det er akkurat som om hun protestere mot søvnen! Hmmm....

Ikke lett akkuat dette...Må nesten få med at hun gråter selv om vi har henne på stua oppå oss også..Men kun om kveldene.

Mulig hun er litt overtrøtt....

Skrevet

Har du prøvd å bare bære rundt på henne uten å gi henne pupp? (så sant hun er forsynt,men bare vil sovne med puppen?) uansett,det er helt vanlig at nyfødte er våken til 24.00-01.00 tiden. Min på 6,5 uker er det,og da jeg tok dette opp med helsesøster,sa hun at de er mye våken på denne tiden for å forberede seg på å sove om natten.og å spise seg gode og mette så de etterhvert holder ut lengre soveperioder.

Man kan som andre her over nevner ikke skjemme bort en nyfødt nok,å ignorere gråten er noe man først begynner med når de har nådd en viss alder. Så små babyer skal få ubegrenset med kos og trøst,man kan ikke forvente at en så fersk verdensborger skal klare å få en døgnrytme med det første!

Kos og trøst og gi mat når hun er våken,og sov og hvil deg når hun sover,er mitt råd.

Lykke til! ;)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Føler meg litt som en dårlig mor her jeg sitter=( Stakkar lillejenta mi=( Men skjønner at dere bare vil prøve å hjelpe å veilede=) Tusen takk=)

Prøvde å bære henne litt rundt, men fortsatt grinete da.. Men vi får prøve å "skjemme bort" i kveld å se om det går bedre.

Leste det som sto på den linken her, og skal prøve å legge henne litt i sengen på dagtid, sånn at hun får vite at det ikke er "farlig" å ligge der..=)

Hun skal få masse kos i kveld=D

Skrevet

Jeg har det på samme viset med jenta mi på 7 uker. Sovner som regel ikke før 2 tiden på natten. Da har jeg trøstet, gitt pupp mange ganger å prøvd å lakt henne i sengen sin vertfall 4 ganger siden kl var 12. Da sover hun i ca 3 - 4 timer og vokner igjen og vill ha pupp og sovner etterpå :) Det er godt det :)

Det går seg vel til når barnet blir litt eldre, er jo bare i startfaen enda vettu:) Bruker ikke å sitte å høre på at jenta mi gråter, får helt vondt i meg da...så jeg bare må ta henne opp å trøste henne :)

Skrevet

Anbefal å legg ungen i vognbagen,senga kan ofte bli for stor for de små... Mini her sov i vognbagen fra dag 1 til han va 5 mnd :) når de e så små så treng de masse nærhet å kos,trur det e vanlig at de e urolig på kveldan,stortsett alle æ kjenner med unga har vært det...Men det går sæ te :-)

Skrevet

Ser du har fått mange svar i samme gate som jeg nå kommer med, men håper bare det hjelper på å se at så mange mener det samme ;o)

Det er altfor tidlig for henne å sovne, både så tidlig og "av seg selv"! Hun er 6 UKER! Hun SKAL bæres, hun SKAL koses med, du kan ikke forlange rutiner før tidligst ved 3 mnd alder. Det er viktigst nå at hun føler seg trygg og god, og at dere som er foreldrene hennes koser masse med henne. Gi henne pupp når som helst, sovner hun så sovner hun. Ingen fare! For å berolige deg litt kan jeg jo fortelle om mine to jenter:

Nr 1: Fulgte vårt sovemønster fram til hun var ca 6 mnd (det vil si...la seg ikke før ved 12-tiden om kvelden). Vi stresset ikke med det, men ved ca 3 mnd begynte vi å innføre de samme tingene hver eneste kveld: Flaske (fikk mme), stell, pysj, kos, og så sove. La henne ned, strøk og koste sånn som du driver nå (bare at jeg tror du har begynt litt tidlig med akkurat dette...hehe), og tok ikke opp igjen med mindre det var HELT krise. Lot henne aldri gråte seg vekk.

Vi nattavvente henne da hun var 5,5 mnd gammel.

Hun har lært seg at å sove er deilig, legge seg like så, og det syns hun fortsatt, snart 3 år etterpå. Hun løper til senga om kvelden, vi har klart å lage det trygt, godt og fint å gå og legge seg. Foreldre må være konsekvente på at om natten er man uinteressant, kos og styrk er helt ok, men ikke lære dem at de MÅ ha det for å sovne (dette er ETTER 3 mnd alder, og helst nærmere 6 mnd). Vise at man er der, men ikke snakke så mye, det skal være rolig og mørkt. Da hun var ca 6 mnd begynte hun å selvregulere seg til tidligere leggetider. Vi gjorde ingenting, og plutselig (etter en ukes tid) gikk vi fra å legge henne kl 12 til å legge henne kl 9. Jeg tror det skyldtes større fysisk aktivitetsnivå. Denne leggetiden hadde hun til hun begynte i bhg da hun var 10 mnd. Da ble det flere inntrykk og leggetid kl 19 ca.

Nr 2 fulgte oss til hun var ca 3-4 mnd, da var hun plutselig (og da mener jeg plutselig!) trøtt 18.30(!). Vi begynte etter et par kvelder med gråt (hun var trøtt, men vi trodde ikke det kunne være det - så tidlig liksom) prøvde vi å legge henne ca kl 19, og det har vi fortsatt med. Hun har det sovemønsteret.

Mine råd: Fram til 3 mnd alder - ikke stress med rutiner! De kommer! Og kommer de mot formodning ikke, så bør man vente med rutinene til barnet er ca 3 mnd. La dem få masse kos og bli trygge rolige barn :o) Etter det kan du begynne sånn som du prøver på nå :o)

Lykke til1

Skrevet

Gutten min sovna i armene mine fram til han var neste 3 mnd. Da begynte han å finne roen selv. Men må ha kosefille:-) Han kunne heldigvis sovne i alle sine armer bare de holdt han på en bestemt måte så det var ikke noe problem om noen passet han litt.

Det med tepper er ikke lurt, jeg gjorde og det for jeg hadde hørt at så mange gjorde det her inne. En dag jeg hadde lagt lillegutt, han lå å sutret litt som han pleier og jeg går ikke ned før han begynner å grine (han er en ganske tålmodig gutt) Da jeg kom ned hadde han det relativt tykke teppet over hele fjest og fikk det ikke vekk. Da jeg tok han opp var han helt annpusten, skikkelig skrekkopplevelse....:-( Da ville jeg heller brukt puter eller ammepute evt for å gjøre det lunene:-)

Skrevet

Prøv å stimulere henne til være mer våken på dagen, spesielt etter kl 16. Men hun må ikke bli ovetrøtt. Ta siste amming i et mørkt rom og kos en del med henne etterpå.

Vår pjokk på 4 uker har begynt å skjønne at det er kveld nå og sovner i bagen sin i stua her med oss. Han ligger et mørkt sted og er blitt flinkere til å finne roen selv nå når han vet vi er rett i nærheten. Nytter ikke å legge han på rommet for seg selv enda. Men viktig dette med belysningen.

Gi mer kos på dagen, så kanskje hun ikke krever så mye om kvelden.

Men ikke stress. Ungene leser veldig godt vårt humør, og de trenger at vi er rolige og positive. Selv om det er tøft.

Men 6 uker er enda smått. Det er også vanlig å være mer våken på kvelden. Prøv å snu døgnet: Nok mat på dagen, opp i dagslys før kl 8 og stimuler til litt våkentider. Men søvn avler også søvn.

Noen barn trenger også å gråte seg ned (men da skal du være helt sikker på magesmerter, sult og våt bleie). Da skal gråten ta av av etterhvert (men ikke strekk det mer enn 2-3 minutt når de er så små). Se på klokka, for 2-3 minutter gråt kan de klare. De stakkar små skal jo lære så mye.

Vår er 5 uker og begynner å ha litt rutiner nå. Sover ca 20/21 til ca midnatt og spiser så hver 3-4 time til vi står opp kl 8.

Skrevet

Jenta mi på 8 uker nå er lys våken fra 18.00 - 00.30 før hun sovner..Vi koser oss å hun ligger omtrent hele denne tiden å koser med puppen eller jabber å snakker med oss...

Vi dusjer sammen å har på pysj å smører henne inn med krem..Hun får leke litt med et stativ å får kose litt på magen til pappa...Hun ligger gjerne sammen med oss i senga å suger på puppen min i godt over 1 time bare for kosen før hun sovner skikkelig å sover da til 08.30 eller mer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...