Gå til innhold

Hva er billigst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe rekkehus eller leilighet i Trondheim....

Men hva er mest lønnsomt for oss å satse på, dette er første boliglån for oss. Venter barn nr 2...

Min mann mener rekkhus er mer lønnsomt for oss, men jeg mener leilighet med lav fellesgjeld eller selveierleilighet er det beste.

Jeg tror det er flere utgifter på rekkehus enn på ei leilighet i blokk. Syns det er mange fine og store leiligheter i blokk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke bare utgiftene en må se på.

Jeg hadde ikke giddet blokk, med tanke på lek ute for barna. Bor i borettslag(med forholdsvis lav felleskostnad) i rekke selv, og har liten hage og gode, nære naboer med barn.

Utrolig fint for barna:)

Skrevet

Men jeg vil jo ikke at vi skal bo oss ihjel....

Er litt redd siden det er første huskjøp...Mange fine blokker som det er ingen gjennomgang trafikk og fint for barna ute å leke. F.eks på Saupstad, Tiller eller Kattem. Der har vi sett på rekkehus og leiligheter.

HI

Skrevet

ommer ann på hvor god råd dere har og om dere vil ha mange eller få naboer.

Det er bare å se på hva dere må ta opp i lån til rekkehus eller leiligher og hva dere må betale i husleie(husk å ta med fellesgjelden).

hvilke ekstrautgifter tror du det er med rekkehus?

Vi har rekkehus og det koster ganske mye i mnd med lån og husleie. Men husleien vår dekker ganske mye. Slik som oppvarming(fjernvarme), noe av tv(kommer ann på hvor mye ekstra man vil ha), Internett(ikke det hurtigste og man kan oppgradere), husforikringer, varmtvann og vaktmester. Tror det var alt.

Skrevet

Jeg vil helst ha minst mulig i lån. Og nå er boligprisene VELDIG lave her i Trondheim. Spessielt på leiligheter. Jeg har sett at fellesgjelden dekker mer i leiligheter enn det det gjør på rekkehus.

Jeg har regnet grovt på hva det vil koste med rekkhus i forhold til leilighet og jeg mener vi sparer på leilighet.

Men som sakt jeg har ingen peiling på kjøp av bolig.

HI

Skrevet

Jeg som skrev rett over deg og bor i rekkehus, bor på Kattem.

Her får du mer for pengene på rekkehus i forhold til leilighet.

Men en mindere leilighet er selvfølgelig billigere.

Her er det ganske stor gjennomtrekk på leilighetene, men det er mage lekeplasser ute for barna.

Jeg trives her.

Skrevet

Vi har tenkt en del på Kattem. Men vet at det skal rennoveres der oppe og da vil vel fellesgjelda gå veldig mye opp??

Har sett at leilighetene er billig der nå. Har tenkt på leilighet i første etasje...Siden det er kjellerstue med..

HI

Skrevet

Legg link til leilighet og rekkehus som er aktuelt... så skal jeg fortelle deg hva som er billigst :-) Totalt sett.

Umulig å si uten å vite pris, fellesgjeld, felleskostnader/husleie, størrelse osv..

Skrevet

Det er GALSKAP å kjøpe ting med fellesgjeld. Du har vel fulgt med på nyheter.

Kjøp eget. Og det er ikke noe problem med rekkehus.

Skrevet

Ja felleskostnadene har allerede steget noe og vil stige mer. Akkurat nå er det et byggelån som må betales fortløpende, så vi vet ikke hva utgiftene vil bli før selve byggingen er over og vi får vanlig lån i banken. Men lånet kommer da til å bli tatt over lang tid slik at ikke husleieutgiftene skal bli alt for mye i forhold til slik de er nå.

Skrevet

Det er det vi har råd til. Hus er altfor høye i pris her i Trondheim...

Vi vil ha maks lån på 1.5....Mens et fint hus ligger på over 2 mill. Eller så må vi flytte ut av byen...Og det er uaktuelt pga jobbene.

Skrevet

Fellesgjeld i seg selv er ikke galskap!!

Kommer an på hvor høyt innskuddet er og hvor høy fellesgjelden er. Det som er galskap er alle nye lavinnskudds leilighetene som har vært bygd de siste årene.

Med f.eks 100.000 i innskudd og 2 mill i fellesgjeld..

Du må jo følge litt med på nyheter OG i boligmarkedet OG skjønne forskjellen før du uttaler deg som dette.

Men, nå skal jeg se litt på leilighetene :-)

Skrevet

Det er fellesgjeld på rekkehus også.

Du tenker nok litt feil. Det er innskuddsleiligheter som det er galskap å kjøpe.

Liligheter der fu f.eks bare betaler 200 000 kr for å kjøpe men der det er fler emill i fellesgjeld.

Skrevet

Takk for hjelp...

Jeg tok ut noen leiligheter vi har sett på idag. Men har flere på listen som aktuell.. Må innrømme at jeg trodde det skulle være MYE enklere å kjøpe. Har holdt på i flere måneder allerede. Er redd for å gjøre et dårlig kjøp eller ta opp for mye i lån...

Vil ikke slite med gjeld.

HI

Skrevet

Alle disse er i utgangspunktet "ganske lik" ettersom de har lav fellesgjeld, ganske lik pris og ikke så stor forskjell på husleien. Det viktigste er jo at alle betaler ned på fellesgjelden. (de man bør passe seg for er jo borettslag med avdragsfrihet, det krever litt mer oversikt..)

Men, et par men jeg ville sett på her:

Leilighet 1: 4-roms Tiller

Dette er den billigste og minste leiligheten. Her står det ikke hva felleskostnadene dekker, men vil tro det er de vanlig tingene som Renter/avdrag, forsikring, kabel TV osv. (kan være verdt å sjekke.)

Et annet men er at det står at noe oppussing må forventes. Skal litt til for at de skriver det i prospekt. Hvilken oppussing, hva vil det koste? Kansje den totalt sett ikke blir billigste??

Leilighet 2: Kattem, leilighet

Basert på det jeg vet av opplysninger ville jeg valg denne om jeg KUN så på kostnadene. Nytt bad, det meste inkludert i husleien. Billigste alternativ

Leilighet 3: rekkehus tiller

Her er det noen usikkerheter rundt husleie: Forsikring av bygg, kommunale avgifter ?? Sjekk om dette kommer i tillegg

I tillegg ville jeg ventet på avgjørelse om fasadeoppussing. Vel kan det være rekkehusene stiger i verdi, men dere risikerer at husleien øker ganke mye. Noen leiligheter her jeg bor har fått økt husleien med 2000-3000 etter fasadeoppusiing. Ville i allefall hatt avklaring på dette først..

Men, det betyr ikke at det er et svar at leiligheter er billigere enn rekkehus. Så lenge alternativene er såpass lik vil det kunne variere fra tilfelle til tilfelle. Alle disse har så lav fellesgjeld, så om det er tilsvarende med andre er det interessante:

Hva er kjøpesummen, hva er felleskostnader, hva dekker felleskostnader og selvfølgelig pris og trivselsfaktor.. Husk at om det "bare" er 100.000 i forskjell i kjøpesum vil det ikke utgjøre så stor forskjell hver mnd.

Forskjellene i hva som lønner seg vil måtte regnes mer på dersom det ene er borettslag og det andre er selveier eller, det ene er eldre borettslag med lav fellesgjeld (som disse) og det andre er nyere med høyere fellesgjeld..

Skrevet

Glemte også å si at dersom dere kjøper selveier kan dere i utgangspunktet betale mer enn ved borettslag. Dere vil få noen flere utgifter som kommunale avgifter, men slipper å betale ned på fellesgjed.

Ved borettslag må du regne på mnd utgifter til deres lån, pluss fellesutgifter.

Ved selveier er det utgifter til lån pr mnd, pluss det som normalt er i husleien ved borettslag, f.eks kommunale avgifter.

Så det kommer jo litt an på..

Har vært gjennom 3 kjøp, og fulgt mye med og satt opp noen budsjett, men er ikke like lett å dele erfaring over noen ord her..

Men du kan trøste deg med at jeg syntes også det var SKUMMELT, spesielt første gang. Men så lenge man regner bra og er litt redd, går det som regel bedre enn forventet

Skrevet

Og enda en ting...

På denne type leiligheter/rekkehus er sjansen liten for ubehaglige overraskelser som man leser om i avisene.. Det eneste usikre er de som kanskje skal i gang med fasadeoppussing..

Men det dere skal være ekstra obs på er ganske nye borettslag med ganske høy fellesgjeld. Der vil husleien kunne øke mye ved renteoppgang. Og det verste av det verst er å kjøpe borettslag hvor de enda ikke har beg. å betale avdrag på fellesgjeld. Da kan husleien gjerne gå opp noen tusen i mnd.

Med de borettslagene som du har lagt link til og selveier kan man greit regne på de faktiske utgiftene. Bruke kalkulator på nett i en eller bank. Legg til 3-4 % rente for å se hvordan økonomien blir ved en slik renteøkning.

Skrevet

Tusen takk for et kjempe flott svar

HI

Skrevet

Bare hyggelig :-) Ikke så lett å skulle skrive forståelig, er jo mye å tenke på ved kjøp :-(

En av gangene jeg kjøpte var alene. Hadde regnet godt på det, sammen med saksbehandler i banken også, for å være sikker siden jeg kjøpte alene..

Når megler ringte og sa at jeg fikk leiligheten fikk jeg nærmest panikk, kjente jeg ble klam i hendene og tenkte "herregud, hva har jeg gjort"

Men, gikk bra. Og høres ut som om du tenker fornuftig, og er opptatt av at man ikke skal havne i "økonomisk trøbbel."

Min erfaring er at det kan være litt "tøffere" økonomisk 1. året. Pga overgangen til å eie, alltids noe man trenger i forbindelse med flytting osv. Har ikke vært sånn at det må snus på hver krone, men litt strammere i forhold til å leie.

Men, er absolutt verd det, med tanke på at man får sitt eget. Og uansett, på sikt VIL det øke i verdi. Beste form for sparing man kan ha :-)

Masse lykke til

Skrevet

Igjen takk...

Leste opp svarene dine til mannen, og han heiv seg igang med å søke etter diverse leiligheter. Han syns svarene dine var veldig til hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...