Gå til innhold

Min utrolige fine fødsel, dette gjør jeg igjen:) Veeeeeldig langt

Anbefalte innlegg

Det er 5 mnd siden jeg fødte, men ser at jeg ikke har lagt ut fødselshistroien min, det må jeg da gjøre..hehe...

Den 26 mai var vi inne på Ahus for en ultralyd da magen min sluttet å vokse, viste seg at babyen var liten, -23% på vekstavvik, så hvis jeg ikke fødte før termin (1 juni) så satte de meg i gang. Legen strippa meg og jeg hadde 2 cm åpning og var veldig moden. Jippi..Kjente absolutt ingenting de neste dagene, skuffet, men sånn er det.

Torsdag den 30 mai så hadde jeg utrolig med nedpress og litt murringer i ryggen, tenkte ikke så mye over det før mamman min sa at det kunne være noe på gang, jada sa jeg, trudde jo ikke det kom til å skje noe før termin siden jeg var førstegansfødene, så feil kan man ta..hehe...Kl 17 så begynte jeg å kjenne noe mageknip, ikke værre enn det, tenkte at det er sikkert magesjau på gang så gikk på do, men nei, ingenting kom ut...jaja, gikk da bare rundt hjemme jeg. Rundt kl 18 så begynte vi å ta tiden siden det ikke ga seg og da var det 8 min mellom hver ri (som jeg nå skjønte at det var) Ringte føden på ahus da jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre..hehe..fikk beskjed om at siden jeg kunne prate og le gjennom riene og de ikke var helt regelmessige så skulle vi vente til det var 5 min mellom og regelmessige. Samboer stakk over til en kamerat (nabon) og kjæresten hans kom opp til meg. Hun satt der sammen med meg og tok tid på riene som kom tettere, hun ble overraska over at jeg ikke hadde vondere (hun hadde født året før meg).

Kl. 2130 så begynte de komme med 5 min mellom og jeg ba sambo kommer hjem. Vi dro ned til foreldra mine for å levere bikkja, satt der en stund, men mamma så hvor tette de kom nå og at jeg hadde litt vondt..hehe..Ba meg tringe til føden igjen 2230 og de ba oss komme inn hvis jeg syns de var vonde nok, ikke veit jeg hvor vondt det skulle være, har ikke født før..hehe..

Kl 23 så var vi inne på Ahus, ble lagt på et bad og ble tatt ctg og sparketest. Babyen sparka ikke noe særlig (ikke gjort det noe særlig i svangerskapet heller, vært rolig) så fikk et glass med skikkelig sterk saft (æsj) kom 3 spark etter en halv time. Kl 2400 kom jordmor inn igjen og skulle sjekke åpning som var på 5 cm=) Jeg ønsket å bruke badekar som smertelindring, så vannet ble fylt oppi og 0015 gikk jeg oppi badet. Det var kjempe deilig å være vektløs, syns det hjalp veldig. Satt der og hadde noen kraftige rie, men pustet meg fint igjennom de, ikke noe problem. Etter å ha sittet der ca 1 time så kom riene uregelmessige, alt fra 40 sek i mellom til 3 min i mellom. Sambo lurte på om han skulle ringe på jordmor (var der alene hele tiden) Neida sa jeg, skal sikkert være her i hele natt så..jadda....3 min seinere som kom den værste pressria, "ring nå" skreik jeg..hehe..jordmora var på vei så hun sa at hun hørte med nedi gangen sa hun (flaut) Dette var 0110.

jeg måtte opp av badekaret og det når jeg hadde en pressrie, ikke lett for å si det sånn. La meg på benken og hun sjekket meg, 10 cm åpning så her var det bare å presse. vannet hadde tydligvis gått i badekaret, det hadde ikke jeg merket. Vannet hadde vært misfarget tydligvis og babyen fikk en elektroed på hodet. Hver gang jeg presset forsvant fosterlyden helt så legen ble tilkalt og babyen måtte fort ut. Var helt spesielt å ha pressrier, veldig rar følelse. Det begynte å haste litt så jeg måtte presse når jeg ikke hadde pressrier, ikke lett for å si det sånn. Så jordmor tøyde skikkelig der nede, jeg merka ikke noe til det, men sambo så at de dro alt til side, (auu). Kl 0146 var babyen ute og det ble ei lita jente.

Hun veide 2820 gr, 47 cm lang og 33 i hodeomkrets.

Jeg revna utrolig mye, total ruptur grad 3a, fra skjeden til anal og inni. Dette merket jeg så klart ikke noe til, trudde ikke jeg hadde revnet jeg da..hehe..så feil kan man ta. Fødte da på badet, kom ikke lengere enn dit..hehe..ikke så god fødestilling, vondt å måtte ligge helt flatt på ryggen pga bekkenløsning, men det gikk. Vi ble trillet inn på en fødestue der jeg ble sydd av en lege, jordmor ville ikke siden det var revna så mye..

Ble trilla inn på barsel rundt 0500 og lå der i 3 døgn. Veldig fornøyd med barsel på Ahus.

Seinere etter at vi hadde kommet hjem så pratet jeg med helsesøster om fødselen siden de ikke hadde pratet med meg om dette på sykehuset, Viste seg at jenta våres hadde navlestrengen rundt halsen, derfor ble hjertelyden hennes borte. Hun er født akkurat i uke 40, men kroppen hennes tilsvarte i uke 38, hun hadde vært "tjukkere", men "slanket" seg de siste ukene fordi morkaka holdt på å svikte, dette hadde de ikke sett på ul. Husker de spurte på sykehuset om hun var prematur, noe jeg ikke skjønte hvorfor da, men veit jo det nå da. Hun er helt frisk og feiler absolutt ingenting. Det at jeg revna så mye merker jeg ingenting til, har ikke hatt noe problemer i det hele tatt.

Så fra første rie som var rundt 1700 og til hun var ute så gikk det 8 timer og 3 kvarter. Brukte 1 time fra 5 cm åpning til 10 cm, så det gikk fort. Amminga fikk vi ikke til, hun ville ikke suge i det hele tatt, jeg har bittesmå brystvorter så hun fikk ikke tak, så pumpet meg til hun var 7 uker og fikk mme fra da, og hun er super fornøyd.

Oj da, dette var utrolig langt, men liker å forteller om fødselshistorien min, det er en sånn spesiell opplevelse.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...