Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Jeg og sambo har begynt å tenke på nr 2. Problemet er bare at jeg er student på siste året, altså ferdig til sommeren. Har hørt om "smutthullet" som går på å melde seg opp til nytt studie høsten etter, det virker jo veldig greit! Men jeg lurer på hvordan det vil bli hvis jeg skulle ha termin før skolestart? Noen som vet? Da er jo babyen født før jeg skal "starte" på nytt studie, og hvordan er det da å søke permisjon? Håper dere skjønner hva jeg mener. Det jeg altså lurer på er om jeg kan søke permisjon til høsten selv om babyen blir født i sommerferien? Også et spm ang det å melde seg opp til årsstudium for å motta fødselspenger. Jeg er så nervøs for at jeg ikke skal komme inn.. Jeg har et snitt på ca 4,5 fra vgs, pluss snart 160 fullførte studiepoeng etter en bachelorgrad. Har sett på samordna opptaks hjemmesider for å se på snitt og sånn, men syns det er så vanskelig å se hvordan jeg ligger ann. Vil jo være veldig kjipt å ikke komme inn på et årsstudium til høsten. Håper noen kan hjelpe meg, har såå lyst til å sette i gang "bollebakingen"
Anonym bruker Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Ingen som vet? Setter stoor pris på svar
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Det går heilt fint å ha termin i sommeren. Det du må søke på fra skolen er reservert studieplass. Det er noe alle har rett på meiner eg. og lånekassen likestiller det med permisjon. Det er noen skoler som ikkje gir permisjon viss man ikkje har gått det og fått opparbeidet seg 30 stp. Det er d samma ka du kommer inn på så lenge det er 60stp. En kan jo ikkje garantere at en kommer inn, men e lurt å sjekke ut ka som e lett å komme inn på.. Og så må en jo tenke på hva en ska gjøre om en ikkje består det siste året på bacheloren... Det går ikkje ann å planlegge altfor mye heller.. Eg går siste året no, er prøver, men går jo ikkje ann å bestille baby akkurat når det passer best.. Håper eg blir gravid snart, ellers blir det rett ut i jobb til sommeren.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Jeg går også siste året av en bachelor. Så bra at terminen kan være i sommerferien, da er det jo bare å sette igang:) Men jeg er fortsatt nervøs for det å komme inn på årsstudium. (for det må være årsstudium ikke sant?) Jeg har regnet ut at jeg har 48 i snitt, eller hva det heter Er det godt nok til at jeg bør klare å komme inn på noe? Og må man komme inn på den samme skolen som man har gått på??
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Neida, det må ikkje være et årsstudium. Det kan egentlig være ka som helst. Og husk heltid! Har ikkje peiling ang å komme inn.. men viss en søke på masse, så e jo det ganske stor sjangse vil eg tro =) Det må ikkje være samme skole nei. En må bare forsikre seg om at man får reservert studieplassen av skolen. Dette kan sjekkes på reglementet til skolen som ligger på nettet. Men er det noen som vet hvordan det blir viss termin blir i sept-des? Går d ann å ordne det på et vis...?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Åh så bra da, da er det jo bare å velge og vrake Har du snakket med Lånekassen om dette eller? Tviler ikke på at du har rett altså, vil bare forsikre meg :)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx#sommeren Her er ein link! Eg har berre lest meg til det, har ikkje snakke med lånekassen personlig. Har lest mye her inne, så føler eg har kontroll på tingene. Håper jo eg ikkje har misforstått noe. Er alltid lurt å dobbeltsjekke uansett, lånekassen har kan jo ha spesielle regler på lur :S
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Jeg satt faktisk akkurat og leste på den siden nå Jeg tror jeg / vi har forstått ting riktig. Det eneste jeg som sagt tenker på er om jeg kommer inn på noe til høsten. Men samtidig kan jeg ikke tenke meg at jeg IKKE skal komme inn på noe. finnes jo så mange ting som aldri blir fylt opp osv, vet du om noe spesielt som du kommer til å søke på?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Er så enormt mye å sette seg inn i.. Begynner å forstå systemet trur eg. Må berre bli gravid no! Eg tenke å søka meg inn på noe pedagogikk elle noe.. På NLA, tenker det er lettere å komme inn der.. =) Eg har jobb i tillegg, så har litt sikkerhet der viss eg ikkje kommer inn på noe.. men trur ikkje d skal være så vanskelig å komma inn på ett eller anna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå