Gå til innhold

Hvor lenge går det før løk, kål, jordbær osv. går over i melken? (Når merket dere reaksjon hos babyen?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiste jordbærsylt i går, og et pizzastykke med løk... for å teste om hun reagerer. Var på kvelden. Har ennå ikke merket noen reaksjon.. Er det for tidlig å trekke en positiv konklusjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne opp..lurer på dette selv..Jenta mi vet jeg reagerer på fårepølse å paprika...pluss brus! Men tørr ikke prøve andre ting..

Skrevet

hmmm..jeg har selv liten erfaring på dette omr, da lillejenta mi bare er 4 uker gammel nå, men jeg har spist d meste, både sterk thai-mat m løk, paprika osv, pluss masse pannekaker igår m jordbærsyltetøy, og ikke merka noen reaksjon hos snuppa..

Har ikke tenkt å gå i "mat-sølibat" et helt år framover, og ikke kunne spise verken d ene el andre, d tror jeg rett og slett ikke er no vits i.. Dette m hva man kan spise og ikke når man ammer er litt overdrevent, man kan spise d meste, men i moderate mengder!

Så unn dere litt løk på pizzan og syltetøy på skiva er mitt råd, kopierte dette fra en artikkel jeg leste her inne på din baby:

'

"Ammende kan stort sett spise stort sett hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Overdreven allergiredsel

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

– Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander.

Matportalen skriver på sine hjemmesider at fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostholdsråd til ammende. Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg"

(http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece)

Skrevet

Hva med komle/kompe/raspeballer?

En venninne av meg spiste det, og babyen hennes skrek i 3 dager etterpå...

Skrevet

Dummeste artikkelen jeg har lest. Jeg kan ikke spise en brødskive med jorbærsyltetøy, da blir det hylskrik og grining dagen etterpå. Kan heller ikke spise paprika og dette var to små biter på brødskiva med ost og da hadde jeg skrik og masse gråt en hel dag stakkar.

Man må bare prøve seg frem! ;) Jeg kan spise sterk thaimat og drikke hva som helst. Men ikke paprika,løk, noe med jordbær og ikke gorby(pizzating). Så prøv deg frem, er du heldig tåler barnet det meste. :)

Skrevet

Tez: Hvor lang tid tar det før barnet ditt reagerer da? (ca. i timer?)

Skrevet

Jeg ble fortalt at babyer ikke reagerer på jordbær som er kokt. Da forsvinner nemmelig den ingrediensen som babyer ofte reagerer på. Ikke lett å bli klok på hva som er ja-mat og nei-mat... Min første stemte dette på, men da kunne jeg ikke spise mais. Selv ikke brød som inneholdt mais. Med de neste har jeg kunnet spise og drikke alt :-) Deilig!!!

Skrevet

Helt enig i at en ikke skal gå i mat-sølibat - så lenge barnet ikke reagerer. Lett å si i teorien, og om man har et barn som ikke reagerer på noe som helst. MEN har man et barn som får vondt i magen og skriker hele kvelden av noe en har spist, legger man veldig fort om vanene sine - er ikke godt å se den lille vri seg i smerte og skrike seg blå!

Snuppa mi tåler ikke kål (reagerte på 2 skiver med italiensk salat som det er litt kål i..), kinakål, blomkål, brokkoli, lakris, rå løk, hvitløk (den gode rømmedressingen er blitt fy-fy..) og appelsinjuice - det er iallfall dette jeg vet med sikkerhet. Ellers er jeg litt forsiktig med kullsyre.

Jeg har inntrykk av at det tar litt tid før det setter inn - de gangene som jeg helt klart vet at det er mat jeg har spist som hun har reagert på, er det gjerne om ettermiddagen hun reagerer - da har jeg spist det ettermiddagen eller kvelden dagen før, men dette er sikkert litt individuelt, og sikkert også sammenheng med mengden av maten en har spist.

Skrevet

Mens mini hadde kolikk åt jeg mest brødskiver med skinkepålegg og drakk vann, i 3 mnd! Ble nærmest gæærn fordi jeg var redd for alt han kunne reagere på. Nå som kolikken er over ser det ut til at jeg kan spise hva jeg vil. Han reagerer ikke på noe som helst av det jeg har spist hittil. Og jeg spiser løk (ikke mengder da), reker, jordbær osv. Så det er bare å prøve seg fram. Helsesøster sa at det er sjelden de reagerer no særlig på mat dersom det ikke er matallergi i familien. Hun mente morsmelk beskytter mot allergi.

Skrevet

Jeg har spist alt jeg vil med alle mine tre barn - ingen reaksjon på noe.

Skrevet

Jeg spiste middag kl 1600, ammet kl 1900 og hadde skrikeunge fra 0300 til 0400. VET det var middagen. Så så lang tid gikk det her...

Skrevet

jeg er ikke sikker, men jeg synes det virker som det tar en 3-5t tid før det kommer i melka. virker som det er neste måltid hun får som gjør utslaget.

Hun reagerer på alt, snufs.. nøtter, sjokolade, appelsinjuice, kaker, kål, sterkt krydder, løk og hvitøk.. Jordbær har jeg ikke prøvd. Skal ikke være lett, men som sagt over, når man ser babyen hylskrike og vri seg i smerte timer på timer så blir det bare så man styrer unna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...