Gjest Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Vi skal feire jul hos mine foreldre i år (feiret hos sviger ifjor) og hadde tenkt å tilbringe nyttårsaften hjemme, evt sammen med noen venner. Men nå har min svigerbror og hans kone bestemt seg for å feire nyttår på hytta med mine svigerforeldre og derfor vil sviger gjerne at vi skal feire med dem. Svigerbror og kona fikk sitt første barn nå i høst, og det hadde vært veldig hyggelig å se dem og hilse på den lille. Vi bor langt fra hverandre og ingen av oss bor i nærheten av hjembyen deres, så derfor møtes vi veldig sjelden. Max en eller to ganger i året. Men, det er en fem timers kjøretur hjem til mine foreldre og like langt herfra og til hytta (det er enda lenger fra hjembyen min til hytta, så vi er nødt til å reise hit først). Det blir med andre ord fire dager med mye kjøring og jeg synes at det blir litt vel mye for lillegutt. I tillegg har vi slitt mye med sovingen til mini og jeg er redd mye reising og stress vil føre til nok en søvnløs periode. Han skal også begynne i barnehagen rett etter nyttår og jeg tenker at det kan være greit å ha noen rolige dager hjemme før han skal begynne der. I utgangspunktet ville jeg altså sagt tvert nei og feiret nyttår her, men sviger maser så fryktelig om at vi skal komme, og de har liten forståelse for at det blir mye reising og stress på lillegutt, at det er dårlige veier osv. Liker ikke å være den som sier nei heller da jeg for tiden har et litt anstrengt forhold til mine svigerforeldre. Og så hadde det som sagt vært hyggelig å hilse på svigerbror med familie.
De tre gull Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Hva vil din mann?? eller er det du som bestemmer hva dere skal?? Hadde det vært mitt tilfelle ville jeg diskutert med min mann hva han ville og kommet fram til en løsning sammen med han og ikke sammen med Dib..
Gjest Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Min mann er i tvil - av akkurat det samme grunnene som jeg. Jeg spør fordi dette er vårt første barn og jeg (eller vi) vet ikke hva vi kan forvente når vi reiser med en liten en. Har hørt andre har slitt med å få barnet til å sove når de ferier hos besteforeldre, og er redd for å rote det til med sovingen igjen. Gruer meg allerede til turen til mine foreldre pga av dette. Når jeg sier at jeg ikke vil si nei så er det fordi mine svigerforeldre har kommet med noen kommentarer som får meg til å mistenke at det er jeg som får skylden dersom vi sier nei (selv om min mann presiserer at vi tar avgjørelsen sammen - noe vi naturlig nok også gjør) og jeg har ikke lyst til å gjøre forholdet mellom oss mer anstrengt. Og ja, jeg vet; all informasjon på bordet ned en gang, men da blir innlegget så fryktelig langt.
Tez_ Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Jeg hadde dratt, bedre og prøve så vet dere til en annen gang. Og ta mye pauser på turene. Greit at de blir vant med og kjøre bil kanskje?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Synes det er viktig å tenke først og fremst på den lille, og ikke på hva dine svigerforeldre ønsker. Vet at det ikke alltid er like lett, for i likhet med deg får jeg også "skylda" om jeg setter ned foten fordi jeg prøver å gjøre det som er best for lillemann. Hos oss har det aldri vært noe problem å få gutten til å sove hverken med besteforeldre eller på hytteturer. Så det BEHØVER ikke bli noe problem med litt farting. Så om jeg skulle foreslå noe, ville jeg ha sagt til svigers at det hadde vært hyggelig å feire nytteår sammen med dem og at dette hadde vært en ypperlig anledning til å treffe det nye tantebarnet ditt. Men at dere rett og slett må se det litt ann fordi dere ikke er sikker på hvordan din lille vil reagere når det blir masse nytt og mye hit og dit i jula. Da har du vært imøtekommende,men ikke lovet noe...Da har dere muligjeten til å dra om dere har lyst og ork, men kan la være om dere ser det blir for mye for den lille. Synes iallefall ikke dere skal tøye barnets grenser bare for å tilfredsstille svigers behov. (Virker ofte som de glemmer at når man har små barn er det den lilles behov som kommer først, så egne ønsker etterpå)
Gjest Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Vi hadde egentlig tenkt å vente og se hvordan det gikk når vi dro hjem til mine foreldre og så bestemme oss da. Sa til sviger at vi trengte litt tid for å bestemme oss, men allerede igår, to dager etter at de spurte første gang, spurte de igjen. Forstår jo at de vil vite det på forhånd, men føler at det hadde vært enklere for oss om vi kunne se det litt an.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå