Gå til innhold

Er det opptil besteforeldre å holde kontakten med barnebarna eller er det opptil foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Er dere ofte på besøk hos besteforeldre? Og er besteforeldre ofte på besøk hos dere?

Skrevet

Jeg synes det er et felles ansvar. Besteforeldrene bør engasjere seg og vise interesse og foreldrene bør legge til rette for samvær og slippe besteforeldrene til.

Når det gjelder hvem som besøker hvem så kan man jo bytte på, det er kanskje det mest naturlige. Men hvis f.eks besteforeldrene er gamle og skrøpelige så kan det være mest naturlig at de unge kommer hjem til dem på besøk. Hvis avstanden er stor kan det kanskje i allefall i starten være best om besteforeldrene kommer og besøker den lille da det kan være slitsomt å forflytte seg langt med en nyfødt baby.

Hos oss har vi det sånn at vi forsøker å besøke hverandre litt annenhver gang cirka. Ingen av besteforeldrene bor så langt unna.

Skrevet

Det er vel naturlig at dette er noe man gjør i fellesskap?

Skrevet

Det seier seg vel sjølv at dette er noko ein må ta ansvar for i fellesskap..? Men dersom foreldre ikkje vil at ungen skal ha kontakt med besteforeldra. er det ikkje mykje besteforeldra kan gjere med det. Det er heller ikkje mykje foreldra kan gjere dersom besteforeldra ikkje har interresse for barnebarnet/barnebarna sitt/sine.

Vi bur veldig nært alle besteforeldra til ungane (5 min og 20 min med bil), og vi ser kvarandre forholdsvis ofte. Svigers er egentlig ganske sjeldan på besøk, det er berre viss vi inviterer, dei kjem aldri uanmeldt, og eg trur det har skjedd 2 gonger på det året vi har budd her at dei har ringt og spurt om dei kunne komme ein tur. Vi er hos dei av og til (er ikkje like enkelt å forflytte oss, i og med at vi ikkje har bil, og det er kronglete med buss), men storebror på 3 er der ganske ofte (kanskje 2-3 dagar pr mnd), svigermor får abstinenser dersom ho ikkje får sett han på ei stund. I morgon f.eks. skal dei hente han og ha han på overnatting til søndag, for å gjere helga litt lettare for meg i og med at mannen min er vekke.

Mamma og pappa bur nærare (6km), så det er teoretisk sett mulig å gå dit, men ikkje så veldig aktuelt likevel med ein 3-åring og ein 1-åring. Eg pleier ofte å ringe og invitere dei hit f.eks. ein ettermiddag når mannen min er seint ferdig på jobb. Vi ser mamma og pappa eit par gongar i veka, av og til henter dei oss heim til seg (som til middag i dag), av og til tar vi buss, men som regel kjem dei hit.

Såh - det var ei lita utgreiing om forholdet barnebarn/besteforeldre i denne familien :o)

Skrevet

jeg syns det er begges oppgave.....

jeg har mer kontakt med mamma enn med pappa (de er skilt) og jeg merker at mamma er her mere...

men jeg merker også at de er mere interessert i barnebarnet sitt enn pappa og dama....

mamma ser vel mads 1-2 ganger i uken, mens pappa ser han 2 ganger i mnd... de bor like langt unna (20min)....

mens besteforeldrene på andre siden bor 5timer unna og de ser vi annen hver mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...