Gå til innhold

Dere som har hatt problemer med ammingen, det blir vel lettere og lettere etterhvert.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei snuppe på to uker, og fullammer. Har hatt problemer med å få henne til å ta tak siden hun kom, men synes det det har blitt litt bedre. likevel er de fleste av måltidene en kamp med mye skrik før jeg endelig får henne til å "feste" seg.... Hun blir vel flinkere til å ta puppen etterhvert håper jeg...? Er til tider frustrerende dette her, alt dreier seg om måltidene hennes. Må være hjemme når hun skal mates, føler jeg. Helt uaktuelt å begynne med dette med folk rundt meg. Da blir jeg bare stressa og føler meg klumsete.....

Har fått ammeveiledning så jeg tror jeg gjør ting riktig.

Kommer ikke til å gi meg, men håper jo at ting går mer av seg selv etterhvert;)

Skrevet

Hei.

Er som å høre meg selv for noen mnd. siden. Nå er småen 6 mnd. gammel, og ammingen går på skinner. Er veldig glad nå for at jeg ikke ga opp hele ammingen. Så ikke gi opp! Både du og babyen får nok taket på det etter hvert. Jeg tenkte at dette her kommer aldri til å gå, hvert måltid var et styr uten like, med grining, makking og søling. Så jeg også vegret meg for å amme ute blant folk. Var vanskelig å se for seg at ting kom til å bli noe bedre - men det gjør det. Er nok bare litt trening som skal til, som med så mye annet:)

Lykke til, det er bare å holde ut. Kan være litt tøft i begynnelsen, men det blir bedre!:)

Skrevet

Jeg hadde litt av de samme problemene som deg, rett og slett fordi jeg hadde veldig mye melk! Da ble puppen veldig hard, og lillegutt hadde store problemer med å få tak - noe som resulterte i hyl og skrik...

Det hjalp å håndmelke litt før jeg la ham til puppen, slik at det værste trykket var redusert og han fikk lettere tak. Problemet ga seg etterhvert som melkeproduksjonen min regulerte seg... :-)

Dersom det samme gjelder deg, kan det være et tips å håndmelke seg litt... :-) Lykke til!

Skrevet

Vi slet også med ammingen i begynnelsen, men her var det i tillegg til at hun hadde problemer med å "feste seg", det å fortsette å suge. Hun sugde noen sug, for så å stoppe, og jeg måtte aktivisere henne hele tiden for å fortsette. Jeg fikk anbefalt å holde på slik i ca 10 minutter på hver pupp, og deretter gi tillegg etterpå slik at hun ble mett (helt i begynnelsen gikk hun ikke nok opp i vekt). Så det gjorde vi, og da hun hadde vært 10 min på hver pupp pumpet jeg ut "resten". Dette ble da etterhvert tillegget som hun fikk etter puppen, så hun fikk allikevel bare morsmelk. Men, etterhvert ble hun stadig flinkere og ville ha mindre og mindre i tillegg, til hun til slutt var fornøyd uten pupp.

Tro meg, jeg var fryktelig sliten til tider, og vurderte flere ganger å gi opp, men er veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Det er så utrolig praktisk å ha maten med "over alt" når man er ute, noe vi merket da ting hadde gått seg til.

Lykke til!

Skrevet

Så flott å lese at du er så positiv!!! :-)

Det blir nok bedre, ja. Lillejenta her fikk ikke riktig tak, og vi slet vel begge litt med ammingen. Det ble så stress at jeg ikke koste meg i det hele tatt, grudde meg til hvert måltid. Men det gikk bedre og bedre. Først når hun var over en mnd fikk hun riktig tak, og ting begynte å gå på "skinner".. :-)

Skrevet

Jada - det blir bedre etterhvert!

har prematur og i starten var hun ikke sterk nok. dermed ble det amming, pumping + flaske

skikkelig vanskelig for henne å få tak og mange ganger en del hyl

Når amming var etablert, så måtte flaske avvennes - da ble det kopp igjen og nye hyl, men så var ammingen i full gang.

Samtidig har jeg hatt mye tette melkeganger og brystbetennelse mv.

Ammingen jeg kan skrive under på at det er verdt det!

Nå er hun 7,5 mnd. Da hun var 3 mnd var det kolikk og jeg kan ikke skjønne hvordan de gjør det uten puppen - det var en fin måte å roe ned på + at mat lindrer.

Vær tålmodig og ta det med ro! (så får man heller være hjemme en stund eller planlegge korte turer ut rett etter mat)

DET vikgiste nå er selvsagt babyen!

Skrevet

Hehe, d der høres kjent ut=) Her var også hver mating en sann kamp i starten; lillejenta sleit m å få vakuum og når hun først fikk d, ga hun opp suginga etter type fire-fem tak, og da var d pån igjen.. Dette ble for slitsomt, både for meg og baby, så jeg begynte m ammeskjold (m jordmødrenes velsignelse faktisk..;) Og takk gud for ammeskjold sier nå jeg; d var som å komme til himmelen, hehe.. Nå er d bare å legge henne foran puppen, og hun glugger nedpå til den store gullmedaljen! Måltidene er kos istedenfor mas, og jeg kan nå amme m andre tilstede- digg!!

Så for meg har ihvertfall ammeskjold vært redningen, kan anbefales=)

Skrevet

Tusen takk for så mange positive svar!! Har tro på at dette skal gå bra, ammer veldig ofte om dagen. Hun virker sulten ofte så jeg gir henne så fort jeg ser noen tegn til at hun ønsker å suge. Hun skal jo bare ha mer og mer så det er vel viktig å få opp produksjonen. Og så blir det jo mer øvelse og lettere å få tak når det ikke er så lenge siden siste måltid:)

Skrevet

vi har også strevd med ammingen, gutten min er to uker på mandag. det har gått bedre og bedre! de første dagene etter fødselen var fæle rett og slett. vi var slitne, hadde jo født, og lillegutten hadde gulsott og var slapp. i tillegg fikk vi ikke til ammingen, så han fikk ikke nok mat. han gikk ned 10 prosent av kroppsvekten de første dagene. etter en god del ammeveiledning og masse trening begynner det nå å gå seg til. han går nå opp i vekt, og ser ut til å nå fødselsvekten og vel så det til han er to uker. vi var veldig slitne og fortvilte, men jeg er glad vi ikke har gitt opp.

stå på, dette skal vi greie!!

Skrevet

Hei HI

Jeg har brukt skjold for at jenta mi skulle få tak på puppen. Hun er nå 8 uker i dag, og vi har brukt den siste uken på å venne henne av med skjoldet igjen. Nå går det kjempe fint på den ene puppen, mens hun trøbler bitte litt på den andre. Men det er MYE bedre enn i begynnelsen- Så tror du kan roe deg med at dette vil løse seg helt fint, bare gi det litt mer tid så skal du se at dere får det fint til :)

Skrevet

Hei,

ser du har fått mange gode svar. Ville bare i tillegg tipse om at det kan hende det kan hjelpe å gå til enkiropraktor som har spesialisering på spedbarn. Barnet kan ha noe i nakken etter naturlige fødsler, som kan gjøre at de ikke liker så godt ammestillingene...

Kan være bra for andre ting også. Vi har i alle fall super erfaring med å gå forebyggende til kiropraktor.

Benedicte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...