Gå til innhold

Eh dette er kanskje noen dumme spørsmål men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er to ting jeg lurer på.

Sønnen min er 16 måneder nå, og jeg lurer på når de slutter å ha dupp på dagen? Sønnen min sliter med søvnen om natten og legen mente vi burde droppe duppen på dagtid, mens jeg mener han trenger den litt til?

Også lurer jeg på dette med at unger spiser hver tredje time, fortsetter man med det til de selv blir store nok til å bestemme når de vil spise?

Sønnen min virker slettes ikke sulten hver tredje time og man vil jo ikke akkurat tvinge i han mat heller.

Spørsmålene virker sikkert dumme, men jeg lurer nå på dette da så jeg får bare virke litt dum og heller få svar på det jeg lurer på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Barnet klarer normalt å regulere hvor mye og hvor hyppige måltidene skal være. Min datter våkner 8 om morgenen og legger seg 8 om kvelden. Hun spiser rundt 4-5 måltider, hvor noen måltider ikke er så store. Hun får alle måltidene til faste tide noe jeg tror er viktig hvis barnet selv skal kunne regulere dette. Frokost,middag og kvelds hjemme. Lunsj i barnhagen (+frukt).Hun viser iallefall veldig tydelig om hun vil ha mer eller ikke.

Man må bare følge med så best man kan. Noen dager vil disse små spise mye mens andre dager mindre. Det viktigste, etter min mening, er å passe på sikt får i seg nok næring og væske.

-Hadde vi hatt disse problemene med vår datter ville jeg nok ha prøvd det legen hadde anbefalt. Dette er fordi om problemet hadde blitt værre ,så ville du nok bare ha fått den samme beskjeden, og ting ville ha tatt mye lengre tid. Like greit å få de avkreftet eller bekreftet. Selv tror jeg opprinnelig at du vet best om hva din gutt trenger eller ikke.

Mva

M

Skrevet

Ingen spm er dumme ;o)

Varierer veldig når de slutter sove på dagen.

Erfaringsmessig sover flesteparten til fylte 2 år ihvertfall.

Mange slutter når de er 2,5 år og noen trenger det også til rundt 3 års alderen.

Gutten min har alltid spist frokost og formiddagsmat ganske tett, men kan gjerne gå lang tid frem til middag. Opplevd flere ganger at det kan gå 5 timer da.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar begge to:) Da ble jeg litt klokere:)

Skrevet

Det kan jo hende det hjelper å bare ta en kortere lur uten at dere kutter den helt.

Skrevet

Trur normalen for å slutte med dagsoving er mellom 2 og 3 år, men guten vår slutta heilt då han var ca 18 mnd. Etter det fekk vi han ikkje i seng før SEINT om kvelden viss han sov på dagtid. Men han har aldri sove mykje, sjølv som nyfødd sov han berre ca 13t i døgnet.

Det er ikkje verre enn at dåke kan prøve, og så får dåke heller gå tilbake til å la han få ein lur, viss natta ikkje blir bedre.

Når det gjeld mat så fungerar det best for oss å tilby mat forholdsvis ofte/regelmessig - vi et ca kl 8 (frukost), 11.30 (lunsj), 14 (frukt/mellommåltid), 17 (middag) - og så pupp (for lillesøster, frukt eller yoghurt for storebror) før leggetid (kl 18/18.30). Det er ikkje alltid ungane er sultne(f.eks. viss dei åt mykje til forrige måltid), men det er greitt. Eg tenker at eg bestemmer NÅR og KVA ungane skal ete, så får dei sjølv bestemme kor mykje. Guten vår på 3 blir utruleg grinete viss han ikkje et regelmessig, vi kan ikkje vente til han sjølv gir beskjed om at han er sulten.

Tilby mat du, men ikkje forvent at han skal ete like mykje til kvart måltid/kvar dag.

Fantastisk nick forresten ;o)

Skrevet

Storesøster sluttet å kvile på dagen når hun var 3 år. Jeg slutta bare med hvilen pga hu våknet så tidlig på morgenen, ellers hadde hun hvilt litt lenger tror jeg.

Lillebror er 15 mnd og han har et stort behov for en god hvil midt på dagen. Han sover ca 12-13 timer om nettene og hviler 1 - 2 1/2 time på dagen alt etter om han er i bhg eller hjemme.

Lillebror får frokost i 9 tiden, lunsj før han legger seg i 1/2 12 tiden, middag når han står opp og kvelds i 6-7 tiden. Tviler på han gir beskjed hvis han er sulten i mellom, men hadde vel blitt litt sutret.

Skrevet

Det er jo et ordtak som går slik: Søvn avler søvn. Det vil si, sover ungene godt på dagtid, de blir uthvilte, så sover de også bedre på nattetid. Så jeg synes legen din har gitt deg et dårlig råd. Nå har det seg slik at jeg er lege selv, men dette er uansett ikke et lege anliggende, helsesøster har mer peiling på slikt.

Vår guttunge på 16 mnd sover 2-3 timer på dagtid, enten fordelt på 2 lurer, eller bare en lang en midt på dagen. Når han legger seg kl 19 sover han fint til 05, da vil han over i vår seng. Det får han oftest, og da sover han videre til 07.

Når det gjelder måltider er ungene så individuelle. Jeg tror det er nyttig å tørre å stole på at ungen din sier i fra dersom han/hun blir sulten før du har tenkt at neste måltid skal være. Vår gutt spiser frokost rundt kl 07, deretter lunsj i 11-12 tida, middag rundt kl 16 og kveldsmat rundt kl 19. Det er jo mer enn 3 timer mellom hvert måltid, men det er helt i orden. Hvis han likevel blir sulten før, sier han ifra, og da får han selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...